Про склад оркестру і принципи оркестрового письма в Concerto grosso G-dur № 2 Й. Г. Пізенделя
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177726Ключові слова:
Йоган Георг Пізендель, німецький бароковий оркестр, жанр Concerto grosso, принципи оркестрового письма, tutti, trio.Анотація
Мета роботи. У статті вивчаються принципи оркестрового письма в інструментальних творах Й. Г. Пізенделя (1687 – 1755) у контексті жанрової еволюції німецької оркестрової музики першої половини і середини ХVІІІ століття. Матеріал для аналізу – Сoncertо grossо № 2 G-dur. Методологія дослідження полягає в комплексному підході до вивчення вказаних явищ і ґрунтується на застосуванні аналітичного та компаративного методів. Наукова новизна. Протягом першої половини і середини ХVІІІ століття в німецькій інструментальній музиці відбувається інтенсивний розвиток сольного виконавства і зростає роль індивідуальної майстерності музикантів, триває формування нових жанрів, у яких можна показати виконавські можливості. Одним з них став жанр інструментального концерту, у якому через тріаду «сoncertо grossо – сольний інструментальний концерт – концертна симфонія» чітко відобразилася поетапність переходу від барокового до ранньокласицичного стилю. Аналізований твір Й. Г. Пізенделя, як і вся спадщина митця у цілому, уособлює початковий етап цих процесів. Висновки. Concerto grosso G-dur № 2 написаний у типовій концертній формі, з багаторазовим чергуванням ритурнелю, який виконується усіма інструментами капели, та музичних побудов, що виконуються окремою групою інструменталістів – т. зв. тріо. Композитор намагається слідувати традиції і старанно вибудовує типову композицію, з багаторазовим проведенням блискучого ритурнелю в різних тональностях та епізодами сольно-ансамблевого типу, які фактурно контрастують повнозвучному туттійному викладу. Склад голосів у tutti: 2 скрипки, альт, бас (віолончель і клавесин), 2 флейти, 2 гобої, фагот, 2 валторни. У тріо беруть участь дві флейти, два гобої і фагот як солісти, а також інструменти групи basso continuo. Флейти і гобої солюють почергово, однак доволі часто об’єднуються у сумісному звучанні, внаслідок чого тріо перетворюється на квінтет за участю віртуозно трактованих дерев’яних духових інструментів. Головною функцією tutti є виклад основної теми, тоді як роль ансамблів зводиться до насичення фактури віртуозним елементом.
Посилання
Горбаль В. Оркестровая культура Саксонии первой половины ХVІІІ века // GESJ: Musicology and Cultural Science. Тбилиси : Тбилисская государственная консерватория имени Вано Сараджишвили, 2013. № 1 (9). С. 84–91. URL : http://gesj.internet-academy.org.ge/ru/list_artic_ru.php?b_ sec=muz&issue=2013-12
Зейфас Н. Соncerto grosso в музыке барокко / Проблемы музыкальной науки. М. : Сов. композитор, 1975. Вып. 3. С. 379-406.
Композиторы «второго ряда» в историко-культурном процессе. Сборник статей / ред.-сост. А. М. Цукер; Ростовская государственная консерватория (академия) имени С. В. Рахманинова. М. : Композитор, 2010. 328 с.
Landmann O. The Dresden Hofkapelle during the Lifetime of Johann Sebastian Bach / Early Music. 1989. Vol. 17. № 1, Feb. Р. 17–30.
The New Grove Dictionary of Music and Musicians (A – Z). In 29 vol. London, 2000. (CD-ROM).
Pisendel Johann Georg. Concerto grosso G-dur № 2 / Sächsische Landesbibliothek. Staats und Universstäts bibliothek Dresden. URL : http://hz.imslp.info/files/imglnks/usimg/e/e3/IMSLP324338-PMLP525067-320472272.pdf
Horbal, V. (2013). Orchestral culture Saxony first half XVIII century. Musicology and Cultural Science. Electronic Scientific Journal, 1. URL : http://gesj.internet-academy.org.ge/ru/list_artic_ru.php?b_ sec=muz&issue=2013-12. [in Russian].
Zejfas, N. (1975). Соncerto grosso in baroque music. Problems of musical science, 3. Moscow: Sovet. Kompozitor. [in Russian].
Composers of the "second row" in the historical and cultural process (2010). Anatoly Tsuker (ed.). Moscow: Kompozitor. [in Russian].
Landmann, O. (1989). The Dresden Hofkapelle during the Lifetime of Johann Sebastian Bach. Early Music, 17, 1, Feb. [in English].
The New Grove Dictionary of Music and Musicians (A – Z) (2000). In 29 vol. London, (CD-ROM). [in English].
Pisendel, J. G. Concerto grosso G-dur № 2 / Sächsische Landesbibliothek. Staats und Universstäts bibliothek Dresden. URL : http://hz.imslp.info/files/imglnks/usimg/e/e3/IMSLP324338-PMLP525067-320472272.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.