Love archetype in the romances by diaspore composer Ihor Sonevytskyi

Authors

  • Myroslava Zhyshkovych Lviv National Music Academy by M.V. Lysenko;, Ukraine
  • Ruslana Kalyn Lviv National Music Academy by M.V. Lysenko, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177742

Keywords:

Love archetype, romance, chamber-vocal cycle, diaspora composers.

Abstract

The purpose of the article is to find and analyze the specificity of an embodiment of the archetype of Love in a cycle “The Green Gospel” for a soprano singer with piano accompaniment on verses of B.-I. Antonych. The methodology of the study is governed by the nature of the investigated issue and consists in the use of the total number of methods – historical, theoretical, textual, descriptive and analytical, comparative and traditionally musicological that allows finding the specificity of an embodiment of the archetype of Love in the analyzed cycle. The scientific novelty is determined by the aspect of the declared subject, its topicality, and place in the structure of musicological and performance processes. The problematic issue is studied for the first time from the perspective of substantiation of the essence of the archetype of Love through the prism of chamber vocal creative work of I. Sonevytskyi, a composer of the present time. Conclusions. The archetype of Love as a particular outlook inherent in Ukrainians is laid in solo singing songs in the form of verses filled with “vivid” breath of Lemkos nature portrayed poetically by the composer as a primarily religious phenomenon. The archetype of Love is embodied by a specifically sensitive musical imagery that conveys gentle pastoral and elegiac post-romantic sounding with colorful tonal and harmonious impressionistic forms. A threat, landscape, and lyrical vignettes, which gradually develop the topic of wedding, arise. The composer creates his own, individual way of interpreting the archetype.

Author Biographies

Myroslava Zhyshkovych, Lviv National Music Academy by M.V. Lysenko;

Ph.D. in Arts, associated  professor

Ruslana Kalyn, Lviv National Music Academy by M.V. Lysenko

Ph.D. in Arts, the lecturer at the Solo singing

References

Драганчук В. Архетип Ославленої Мадонни у музичному дискурсі: кордоцентризм української не-долі. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки : зб. наук. праць. 2015. Вип. 7. С. 65-74. URL : http://194.44.187.5/handle/123456789/9394. (дата звернення : 10.07.2018).

Драганчук В. Триптих В. Тиможинського «Світ, розглянутий по частинах» на вірші українських поетів ХVІІ століття в контексті дослідження проявів національної ментальності в музиці. Вісник Львівського університету. Серія : мистецтвознавство : зб. наук. праць. 2004. Вип. 4. С. 77-85. URL : http://194.44.187.5/handle/123456789/9395. (дата звернення : 12.07.2018).

Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття. Івано-Франківськ : Тіповіт, 2012. 1162 с.

Карась Г. Українське музичне діаспорознавство як новий напрям сучасного мистецтвознавства. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Історичні науки» : зб. наук. праць. 2015. Вип. 23. С. 171-174.

Кияновська Л. Наш гість – маестро Соневицький. Музика. 1996. № 3. С. 4.

Павлишин С. Знайомство зблизька (І. Соневицький). Музика. 1992. № 5. С. 26-27.

Павлишин С. Ігор Соневицький. Львів : БаК, 2005. 120 с.

Северинова М. Архетипи в культурі у проекції на творчість сучасних українських композиторів : монографія. – Київ : НАКККіМ, 2013. 299 с.

Скорик М. Слово про композитора. У кн: Соневицький І. Солоспіви для голосу в супроводі фортепіано. Київ : Музична Україна, 1993. С. 5-6.

Соневицький І. Солоспіви для голосу в супроводі фортепіано. – Київ : Музична Україна, 1993. 160 с.

Фільц Б. Український композитор із Нью-Йорка Ігор Соневицький – учасник «Київ Музик Фесту». Українське музикознавство : наук.-метод. збірник. 2011. Вип. 37. С. 446–457. URL : http://musicology.com.ua/muzykoznavstvo/37-2011/pdf/32_filz.pdf. (дата звернення : 11.07.2018).

Шеремета І. Музична символіка Ігоря Соневицького в солоспівах богородичної тематики із циклу «Canti spirituali». Студії мистецтвознавчі : науковий журнал. – 2015. – № 1. – С. 31-41. URL : http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/2015_1.html. (дата звернення : 15.07.2018).

Юнг К. Г. Проблемы души нашего времени. Москва : Прогресс, 1994. 336 с.

Ясіновський Ю. Ігор Соневицький: наукова конференція у 85-ту річницю від дня народження. Українська музика : наук. журнал. 2012. Вип. 1(3). С. 193-194.

Drahanchuk, V. (2015). Defamed Madonna archetype in a musical discourse: the cardiocentrism of Ukrainian non-fortune. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 7, 65–74. Retrieved from http://194.44.187.5/handle/123456789/9394 [in Ukrainian].

Drahanchuk, V. (2004). The V.Tymozhyns’kiy’s Triptych “The universe discerning in a parts” on the Ukrainian lyrics of the 17th century in the context of a research of national mentality in a music. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia : mystetstvoznavstvo, 4, 77–85. Retrieved from http://194.44.187.5/handle/123456789/9395 [in Ukrainian].

Karas, H. (2012). Musical culture of the Ukrainian diaspora in the world time and space of the 20th century. Ivano-Frankivsk: Tipovit [in Ukrainian].

Karas, H. (2015). Ukrainian musical diaspora studies as a new trend in modern art studies. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Istorychni nauky», 23, 171–174 [in Ukrainian].

Kyianovska, L. (1996). Our guest is Maestro Sonevytskyi. Muzyka, 3, 4 [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (1992). Acquaintance near (І. Sonevytskyi). Muzyka, 5, 26–27 [in Ukrainian].

Pavlyshyn, S. (2005). Іhor Sonevytskyi. Lviv : BaK [in Ukrainian].

Severynova, M. (2013). Culture archetypes in projections on the works of modern Ukrainian composers. Kyiv : NAKKKiM [in Ukrainian].

Skoryk, M. (1993). The word about the composer. In: Sonevytskyi I. Solosies for voice with piano accompaniment. Kyiv: Muzychna Ukraina, 5–6 [in Ukrainian].

Sonevytskyi, I. (1993). Solosies for voice with piano accompaniment. – Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Filts, B. (2011). Ukrainian composer from New York Ihor Sonevytskyi is a participant of «Kyiv Music Fest». Ukrainske muzykoznavstvo, 37, 446–457. Retrieved from http://musicology.com.ua/muzykoznavstvo/37-2011/pdf/32_filz.pdf [in Ukrainian].

Sheremeta, І. (2015). The musical symbols by Ihor Sonevytskyi in the solosies of the theotokian themes from the cycle «Canti spirituali». Studii mystetstvoznavchi, 1, 31–41. Retrieved from http://sm.etnolog.org.ua/zmist/2015/1/2015_1.html [in Ukrainian].

Yunh, K. H. (1994). Problems of the soul of our time. Moscow: Progress [in Russian].

Yasinovskyi, Yu. (2012). Ihor Sonevytskyi: scientific conference on the 85th anniversary of birth. Ukrainska muzyka, 1(3), 193–194 [in Ukrainian].

Published

2019-05-28

Issue

Section

Мистецтвознавство