Modern ethno-festivals of Kharkiv region: traditions, experience, today
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177775Keywords:
Kharkiv region, ethnic festival, festival movement, Slobozhanshchyna, cultural heritage, ethnographic traditions, directing technologies.Abstract
The purpose of the article is to analyze the ethnic-festivals of Kharkiv region, to highlight the dynamics of development in the context of the modern festival movement of Ukraine. Methodology of the research lies in the use of such methods: cultural, comparative-historical; comparative and system analysis, which considers the festival as a complex structure, uses art-study approaches to the organization of festivals; elements of the art-study method for establishing the cultural-historical value of the festival as an artistic object; axiological, which is characterized by its specific focus on the development of value orientations of the audience, that determines the direction of human activity in the organization and holding of festival, the formulation of its goals and objectives. The scientific novelty of the results lies in formulation and study of the multifaceted problem of ethnic-festivals of the Kharkiv region, which requires a more detailed study of the Ukrainian art history science; in revealing the ratio of traditional culture and contemporary artistic practice. Conclusions. First, the analysis proved that Kharkiv occupies a special place in the general festival map of modern Ukraine. Second, the ethnocultural processes taking place in the region have already become an integral part of today's life; first of all, they are aimed at preserving the ethnic core of culture. Third, the ethnic-festivals of Kharkiv region have become a major event in the region, contributing to the restoration, revival, and preservation of the cultural heritage, in which the system of the unique, traditional culture of Slobozhanshchina is displayed and reconstructed. Fourth, the festival is a special type of artistic space, where the interconnection of different arts is realized, while traditional artistic forms and experimental forms of contemporary artistic practice interact simultaneously. Fifth, Ukrainian culture needs a review of current cultural processes, with a further interpretation of the best achievements of Ukrainian cultural heritage. Sixth, in the director’s creation of the general artistic imagery of the festivals, the theatrical context is a priority.
References
Бабченко Я. Міжнародний фестиваль театрів для дітей «Інтерлялька»: динаміка розвитку та художньо-естетична цінність. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум. 2017. № 1. С. 161 – 165.
Бермес І. Л. Фестиваль «Лемківська ватра» в Ждині в історії та культурі субетносу. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум. 2018. № 1. С. 101 – 105.
Дем’яненко С. Фестиваль «Перша українська театральна весна» (Передумови створення та роль фестивалю у розвитку театрального мистецтва України ХХ століття). Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2018. Вип. 18. С. 64 – 68.
Кдирова І. О. Національно-культурне відродження етнічних спільнот у Незалежній Україні. Культура і сучасність. К.: Міленіум. 2014. № 1. С. 120 – 125.
Крипчук М. В. Розвиток сучасних фестивалів мистецтв на Луганщині початку ХХІ століття. Мистецтвознавчі записки. К.: Міленіум. 2013. Вип. 24. С. 148 – 153.
Лапчук О. О. Етнофестивалі як засіб формування національноїпарадигми міської культури (на прикладі фестивалів Луцька). Молодий вчений. Херсон. 2016. № 11 (38). С. 271 – 274.
Матеріали фольклорно-етнографічної експедиції «Муравський шлях 97». URL : https://issuu.com/aguona/ docs/mursliakh1997
На «Весіллі в Малинівці» пройде парад весільних оркестрів і відкриття пам’ятника Попандопуло. URL: http://www.cultura.kh.ua/uk/component/content/article/2586
Набоков Р. Г. Фестиваль в контексті святково-сміхової культури. Культура України. Харків. 2013. Вип. 43. С. 118 – 126.
Нікішенко Ю. І. Поняття «етнічна культура» і «традиційна культура» в Етнокульторології. Наукові записки. Національний ун-т «Києво-Могилянська Академія». Теорія та історія культури. 2004. Т. 24. С. 4 – 12.
Садовенко С. М. Трансформація української художньої культури у просторово-часових реаліях постмодерну. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум. 2013. № 3. С. 79 – 88.
Фестиваль «Весілля в Малинівці – плюс». URL : http://www.oblrada.kharkov.ua/ru/press-tsentr/photo/category/98-festyval-vesillya-v-malynivtsi-plyus-chuhuyivskyy-rayon
Юдов М. Творчо-організаційна політика Міжнародного театрального фестивалю «Мельпомена Таврії». Народознавчі зошити. 2017. Вип. 4 (136). С. 948 – 953.
Babchenko, Ya. (2012) The International Festival of theaters for children «Interalykka»: dynamics of development and artistic and aesthetic value. Bulletin of the National Academy of Leaders of Culture and Arts: Sciences. Magazine, 1, 161 – 165 [in Ukrainian].
Bermes, I. L. (2018) Festival «Lemkivska Vatra» in Zhdynia in the history and the culture of a subethnic. Bulletin of the National Academy of Management of Culture and Arts: Sciences magazine, 1, 101 – 105 [in Ukrainian].
Demyanenko, S. (2016) Festival «The First Ukrainian Theatrical Spring» (Background to the creation and role of the festival in the development of theatrical art of Ukraine of the twentieth century) Scientific Bulletin of the Kyiv National University of Theater, Cinema, and Television named after I.K. Karpenko-Karya, 18, 64 – 68 [in Ukrainian].
Kdirova, I.O. (2014) National-cultural revival of ethnic communities in Independent Ukraine. Culture and modernity, 1, 120 – 125 [in Ukrainian].
Kripchuk, M.V. (2013) Development of contemporary art festivals in Lugansk region the beginning of the twenty-first century. Art criticism notes, 24, 148 – 153 [in Ukrainian].
Lapchuk, O. O. (2016) Ethno-festivals as a means of forming the national the paradigm of urban culture (on the example of the festivals of Lutsk) Young scientist: sciences. Magazine, 11 (38), 271–274 [in Ukrainian].
Materials of folklore and ethnographic expedition «Muravsky shlyakh 97» Access mode: https://issuu.com/aguona /docs/mursliakh1997 [in Ukrainian].
At the «Wedding in Malinovka» will host a parade of wedding orchestras and opening Monument to Popandopoulou. Access mode : http://www.cultura.kh.ua/uk/component/content/article/2586 [in Ukrainian].
Nabokov, R. G. (2013) Festival in the context of festive and laugh culture / R. G. Culture of Ukraine, 43, 118 – 126 [in Ukrainian].
Nikishenko, Yu. I. (2004) The concept of «ethnic culture» and «traditional culture» in ethnocultology. Scientific notes; National Unitary Enterprise «Kyiv-Mohyla Academy». Theory and history of culture, 24, 4 – 12 [in Ukrainian].
Sadovenko, S.M (2013) Transformation of Ukrainian artistic culture in space-time realities of postmodernism. Bulletin of the National Academy of Cadre of Arts and Sciences: Sciences. Magazine, 3, 79 – 88 [in Ukrainian].
Festival «Wedding in Malinovka – plus» Access mode: http://www.oblrada.kharkov.ua/en/press-tsentr/photo/category/98-festyval-vesillya-v-malynivtsi-plyus-chuhuyivskyy-rayon [in Ukrainian].
Yudov, M. (2017) The creative and organizational policy of the International Theater the festival «Melpomena Tavriya» Families of scientific notebooks, 4 (136), 948 – 953 [in Ukrainian].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).