МИСТЕЦЬКА ПОСТАТЬ ОТЦЯ ЙОСИФА КИШАКЕВИЧА У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ГАЛИЧИНИ КІНЦЯ ХІХ – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТОЛІТТЯ

Автор(и)

  • Halyna Stets Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177788

Ключові слова:

українська музична культура, музично-просвітницька діяльність, духовна музика, хорова творчість, церковне середовище, Й. Кишакевич.

Анотація

Мета роботи – проаналізувати особливості різносторонньої діяльності блискучого галицького композитора, хорового диригента, педагога та священника Йосифа Кишакевича; дослідити його внесок у закладення підґрунтя професійного музичного мистецтва українців Галичини; детально висвітлити його найважливіші опуси за жанровим принципом. Методологія дослідження пов’язується із застосуванням методу системного та компаративного аналізів, інтеграції результатів аналізу для розкриття історичних обставин формування творчої особистості митця, його індивідуального стилю та особливостей мистецьких здобутків. Наукова новизна: 1) вперше цілісно охоплено музично-просвітницькі, педагогічні та творчі аспекти різнобічної діяльності композитора; 2) застосовано компаративістський підхід до висвітлення діяльності о. Й. Кишакевича на фоні інших музичних діячів того часу, здійснено спробу виокремити серед них постать митця, як геніального творця церковної музики. Висновки. Композиторська спадщина о. Й. Кишакевича представлена численними творами, характерними не лише розмаїтістю жанрів та форм, а й багатою образно-емоційною палітрою. Однак, саме хорова музика найбільш повно розкриває  його індивідуальний стиль, що мав особливі ознаки та помітно виділявся серед творчості інших композиторів того часу. Своєю активною різнобічною діяльністю о. Й. Кишакевич залишив яскравий слід в історії української музичної культури Галичини кінця ХІХ – початку ХХ століття  та сприяв подальшому її розвитку.

Біографія автора

Halyna Stets, Дрогобицького державного педагогічного університету ім. Івана Франка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри методики музичного
виховання і диригування

Посилання

Бермес І. Л. Український хоровий спів як соціокультурне явище : монографія. Дрогобич : Посвіт, 2013. 432с.

Гордієнко В. Композитор о. Йосиф Кишакевич: біографічний нарис. Львів : Поклик сумління, 1998. 111c.

Гушоватий П. В., Коник-Козак О. Вокально-хорова творчість західноукраїнських композиторів-священиків кінця ХІХ – початку ХХ ст. Молодь і ринок. 2012. № 10. С. 6–10.

Історія української музики : у 6 т. Друга половина ХІХ ст. / відп. ред. Т. Булат. Київ : Наук. Думка, 1990. Т. 2. С. 425.

Кияновська Л. О. Творчість отця Йосифа Кишакевича : монографія. Львів : Поклик сумління, 1997. 96 с.

Кудрик Б. Огляд історії української церковної музики. Львів : Інститут українознавства ім. І. Крип‘якевича НАН України, 1995. 128 с.

Людкевич С. П. Дослідження, статті, рецензії, виступи : у 2 т. / упор., ред. З. Штундер. Львів : Вид-во М. Коць, Інститут українознавства ім. І. Крип‘якевича НАН України, 1999. Т. 1. 495 c.

Медведик П. Діячі української музичної культури : матеріали до біо-бібліографічного словника / ред. О. Купчинський, Ю. Ясіновський. Львів : Записки НТШ, 1993. Т. 226. С. 408–409.

Осадця О. Специфіка формування нотного фонду. Записки Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника. 2010. № 2. С. 65–86.

Садовський В.-Д. Йосиф Кишакевич. Альманах музичний: Літературна часть Першого ілюстрованого календаря музичного на рік 1904. / упор. Р. Зарицький. Львів : Друк. НТШ, 1904. С. 57–62.

Черепанин М. Музична культура Галичини (Друга половина ХІХ – перша половина ХХ століття) : монографія. Київ : Вежа, 1997. 328 с.

Bermes, I. L. (2013). Ukrainian choral singing as a sociocultural phenomenon. Drohobych: Enlightenment [in Ukrainian].

Ghordijenko, V. (1998). Composer about Joseph Kishakevich. Lviv: Call of Conscience [in Ukrainian].

Ghushovatyj, P. V., Konyk-Kozak, O. (2012). Vocal and choral creativity of Western Ukrainian composers-priests of the late XIX-early XX centuries. (issue. 10), (pp. 6–10). [in Ukrainian].

Bulat, T. (Eds). (1990). History of Ukrainian music: 6 t. The second half of the nineteenth century. (Vol. 2). Kyiv: Science. Opinion. [in Ukrainian].

Kyjanovska, L. O. (1997). Creation of father Joseph Kishakevich. Lviv: Call of Conscience. [in Ukrainian].

Kudryk, B. (1995). Review of the history of Ukrainian church music. Lviv: Ukrainian Institute of Ukrainian Studies I. Krypiakevich NAS of Ukraine. [in Ukrainian].

Ljudkevych, S. P. (1999). Research, articles, reviews, speeches: 2 t. Z. Stunder (comp., ed.). (Vol. 1). Lviv: M. Kots. Institute of Ukrainian Studies. I. Krypiakevich NAS of Ukraine. [in Ukrainian].

Medvedyk, P. (1993). The characters of the Ukrainian musical culture. O. Kupchynskyj, Ju. Jasinovskyj (ed.). (Vol. 226). Lviv: Notes of NTSh. (pp. 408–409).[in Ukrainian].

Osadcja, O. (2010). The specificity of the formation of a note fund. Notes by V. Stefanyk, Lviv National Scientific Library of Ukraine. (issue. 2), (pp. 65–86 ). [in Ukrainian].

Sadovskyj, V.-D. (1904). Joseph Kyshakevych. Almanac musical: Literary part of the first illustrated musical calendar for the year 1904. R. Zarycjkyj (comp.). Lviv: Print. NTSh. (pp. 57–62 ). [in Ukrainian].

Cherepanyn, M. (1997). The musical culture of Galicia (Second half of the nineteenth and first half of the twentieth century). Kyiv: Tower. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство