The paradigm of Сhristian praise in the works of G. F. Handel
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177789Keywords:
choral art G. F. Handel, «Te Deum “Dettingen”», english choral music, christian praise.Abstract
The purpose of the article is the identification of the poetic-intonational uniqueness of «Te Deum “Dettingen”» by G. F. Handel in line with the christian worship tradition. The methodology is based on the intonational concept of music from the perspective of intonational-stylistic, etymological analysis inherited from B. Asafiev and his followers, as well as on interdisciplinary and historical-cultural approaches. The latter allow revealing the spiritual-semantic and stylistic specifics of «Te Deum “Dettingen”» by G. F. Handel in the context of not only the individual author's style, but also the evolutionary paths of the spiritual choral art of Europe. The scientific novelty of the work is determined by the fact that it first summarized the poetics of «Te Deum “Dettingen”» by G. F. Handel in the spirit of the christian worship tradition. Conclusions. Choral art G. F. Handel is associated with England, its political, cultural, historical and choral tradition. One of the “signs” of this connection can be considered his five compositions on the texts of Te Deum (in the english version). The two largest Handel Te Deum – Utrecht (1713) and Dettingen (1743) – are dedicated to ending the war of the spanish inheritance and the victory of the british and allied austrian troops over the french near Dettingen. «Te Deum “Dettingen”» by G. F. Handel was born at the intersection of, on the one hand, the arsenal of musical rhetoric, coupled with images of glory, praise (quarterliness, trumpet sounds, d major, etc.), on the other – appealing to the invoice-intonation formulas of spiritual and singing praise of praise, genetically going back to the tradition of the early middle ages, in particular, to ambrosian singing (antiphon, responsory, melismatic anniversary singing, etc.).
References
Благодарение и хвала. URL: http://damian.ru/_vstrechi/2017-09-29/d6.htm (дата звернення: 08.11. 2018 р.).
Гимн Кэдмона. URL: http://samlib.ru/z/zaslawskij_w_a/anglosaxon.shtml (дата звернення: 19.11. 2018 р.).
Глория. URL: https://ru.wiktionary.org/wiki/Глория (дата звернення: 12.11.2018 р.).
Гурин С. П. О славе Божией // Труды Саратовской православной духовной семинарии. 2009. № 3. С. 94-110.
Иов (Гумеров). Что такое «слава» в христианском понимании? URL: pravoslavie.ru/7140.html (дата звернення: 08.11. 2018 р.).
Кириллина Л. В. Гендель. М.: Молодая гвардия, 2017. 479 с.
Козлова Т. А. Славословие как выражение величайшей благодарности // Актуальные проблемы современности в научном и творческом осмыслении студентов, аспирантов и докторантов. М.: «Перо», 2017. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=28337223 (дата звернення: 18.11. 2018 р.).
Колпакова Г.С. Искусство Византии. Ранний и средний периоды. СПб.: Издательская Группа «Азбука-классика», 2010. 528 с.
Консон Г. Концепция мировоззрения Г. Ф. Генделя в контексте его ораториального творчества // Международный отдел. International Division. 2017. № 1. С. 74-87.
Ливанова Т. Н. Бах и Гендель (Проблемы стиля) // Русская книга о Бахе. М.: Музыка, 1986. С. 184-204.
Ливерий (Воронов), протоиерей. Догматическое богословие. URL: https://azbuka.ru/otechnik/Liverij-Voronov/ (дата звернення: 12.11. 2018 р.).
Малков П. Ю. Бах и Гендель: два религиозных мировоззрения в музыке // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 5: Музыкальное искусство христианского мира. 2007. № 1 (1). С. 133-139.
Муравська О. В. Східнохристиянська парадигма європейської культури і музика XVIII-XX століть. Одеса: Астропринт, 2017. 564 с.
Роллан Р. Гендель. М.: Музыка, 1984. 256 с.
Рубаха Е. А. Оратория Г. Ф. Генделя «Самсон». Как исполнять музыку Генделя. Екатеринбург: Издательство Уральского университета, 2001. 256 с.
Слава Божия. URL: https://azbuka.ru/slava-bozhiya (дата звернення: 12.11. 2018 р.).
Трубенок Е. А. Te Deum: основные жанровые модели: дисс. … канд. искусствоведения: 17.00.02 / Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского. Москва, 2015. 373 с.
Хвала. URL: http://yakov.works/spravki/4_faith_ukaz/22_h_vera/hvala.htm (дата звернення; 08.11. 2018 р.).
Цветков П. И. О происхождении гимна Te Deum laudamus (Тебе Бога хвалим). URL: https://azbyka.ru/otechnik/Petr_Cvetkov/o-proishozhdenii-gimna-te-deum-laudamus-tebe-boga-hvalim/ (дата звернення: 08.11. 2018 р.).
Francesco Antonio Urio. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/ Francesco_Antonio_Urio (дата звернення: 14. 12. 2018 р.).
Blagodareniye i khvala (2018). Retrieved from http://damian.ru/_vstrechi/2017-09-29/d6.htm
Gimn Kedmona (2018). Retrieved from http://samlib.ru/z/zaslawskij_w_a/anglosaxon.shtml
Gloriya (2018). Retrieved from https://ru.wiktionary.org/wiki/Глория
Gurin, S. P. (2009). About the glory of God. Trudy Saratovskoy pravoslavnoy dukhovnoy seminarii. 3, 94-110 [in Russian].
Iov (Gumerov) (2018). What is «glory» in the Christian sense? Retrieved from pravoslavie.ru/7140.html
Kirillina, L. V. (2017). Handel. Moscow: Molodaya gvardiya [in Russian].
Kozlova, T. A. (2017). Praise as an expression of the greatest gratitude. Retrieved from https://elibrary.ru/item.asp?id=28337223
Kolpakova, G. S. (2010). The art of Byzantium. Early and middle periods. St. Petersburg: Izdatel'skaya Gruppa «Azbuka-klassika» [in Russian].
Konson, G. (2017). The concept of the worldview of G. F. Handel in the context of his oratorio creativity. Mezhdunarodnyy otdel. International Division. 1, 74-87 [in Russian].
Livanova, T. N. (1986). Bach and Handel (Style Problems). Russkaya kniga o Bakhe. Moscow: Muzyka [in Russian].
Liveriy (Voronov), protoierey (2018). Dogmatic theology. Retrieved from https://azbuka.ru/otechnik/Liverij-Voronov/
Malkov, P. YU. (2007). Bach and Handel: two religious worldviews in music. Vestnik Pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya 5: Muzykal'noye iskusstvo khristianskogo mira. 1, 133-139 [in Russian].
Muravs'ka, O. V. (2017). Schiphristian paradigm of the European culture and music of the XVIII-XX centuries. Odessa: Astroprint [in Ukrainian].
Rollan, R. (1984). Handel. Moscow: Muzyka [in Russian].
Rubacha, S. A. (2001). Oratorio G. F. Handel "Samson". How to play the music of Handel. Yekaterinburg: Izdatel'stvo Ural'skogo universiteta [in Russian].
Glory of God (2018). Retrieved from https://azbuka.ru/slava-bozhiya
Trubenok, Ye. A. (2015). Te Deum: main genre models. Candidate’s thesis. Moscow: Moskovskaya gosudarstvennaya konservatoriya im. P. I. Chaykovskogo [in Russian].
Praise (2018). Retrieved from http://yakov.works/spravki/4_faith_ukaz/22_h_vera/hvala.htm
Tsvetkov, P. I. (2018). On the origin of the anthem Te Deum laudamus (we praise God to you). Retrieved from https://azbyka.ru/otechnik/Petr_Cvetkov/o-proishozhdenii-gimna-te-deum-laudamus-tebe-boga-hvalim/
Francesco Antonio Urio (2018). Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/ Francesco_Antonio_Urio
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).