HOMO PICTOR ТА КУЛЬТУРНА ПРАКТИКА ОБРАЗУ В КОНЦЕПЦІЇ ГОТФРІДА БЬОМА
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2019.191725Keywords:
образ, культурна практика, Homo Pictor, презентація, репрезентація, зображення.Abstract
Метою дослідження є аналіз концепції образа Г. Бьома саме як культурної практики. Основна увага приділяється способам виробництва й споживання, семантики та прагматики образу. Методологія дослідження полягає у використанні аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, а також семіотичних, герменевтичних та історичних підходів. Це дало змогу виявити особливості формування культурної практики образу в логіці взаємодії презентації та репрезентації зображуваного. Наукова новизна полягає у визначенні Г. Бьомом образу як культурної практики дедиференціації серії артефактів, глядацької спільноти та культурних смислів. Даний підхід розмиває дисциплінарну автономність мистецтвознавства, соціології та філософії культури. Висновок. Доведено, культурна практика образу є єдністю репрезентації зображуваного та показом образу самого себе, що в цілому дозволяє пережити реципієнту присутність у логіці екзистенційного зростання. Існування такої культурної практики дозволяє не лише майстерне «вироблення» (на чому робив акцент Модерн), але й «одомашнення» (тобто поводження, споживання, перетворення на своє) образів. Образ одночасно повертає до того, що було, і в той же час перетворює минуле, додає нове, силою показу актуалізуючи його в теперішньому. Культурна практика образу є одночасно ідеальним зразком упорядкування світу буття людини взагалі та реальним процесом взаємодії речей та людей, а також підставою формування антропологічної моделі Homo Pictor.
References
Александер Д.; Смит Ф. Сильная программа в культурсоциологии; пер. с анг. С. Джакупова // Cоциологическое обозрение. Т. 9. № 2. 2010. С. 11 – 30.
Арістотель. Поетика; пер. з старогр. Б. Тен. Київ: Мистецтво. 1967. 139 с.
Беньмин В. Учение о подобии; пер. с нем. І Болдырева. Москва: РГГУ, 2012. 288с.
Гадамер Г. Істина і метод; пер. з нім. О. Мокровольського. Київ: Юніверсус. 2000. 464 с.
Герчанівська П. Дихотомія Схід – Захід : історико-культурологічний контекст. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. С. 2 – 8.
Киньяр П. Секс и страх; пер. с фр. И. Волевич. Москва: Текст, 2000. 344 с.
Леш С. Соціологія постмодернізму. Львів: Кальварія. 2003. 344 с.
Павлова О. До дефініції поняття «культурна індустрія»: дескрипція симптомів та аналіз тенденцій / Українські культурологічні студії. 2017. № 1(1). С. 39–47.
Сонтаг С. О фотографии. Москва: Ad Marginem, 2012. URL: http://artguide.com/posts/265-s-iuzien-sontagh-o-fotoghrafii-m-ad-marginem-2012-295
Boehm G. Representation, Presentation,Presence: Tracing the Homo Pictor In Alexander J., Bartmanski D., Giesen B. (Eds.) Iconic Power. Materiality and Meaning in Social Life (pp. 15 – 25). New York: Palgrave Macmillan. 2011.
Butler J. Television. Visual Storytelling and Screen Culture-Routledge. London; New York: Routledge. 2018. 553 p.
Dahlgren A. Travelling Images. Looking Across the Borderlands of Art, Media and Visual Culture. Manchester: University Press. 2018. 210 p.
Fearn D. Pindar’s Eyes: Visual and Material Culture in Epinician Poetry. Oxford: University Press. 2017. 352 р.
Lemelson R.; Tucker A. Afflictions : Steps Toward a Visual Psychological Anthropology. Cham: Springer International Publishing. 2017. 306 р.
Ryan L. The Visual Imperative. Creating a Visual Culture of Data Discovery. Cambridge: Morgan Kaufmann. 2016. 294 p.
Thomas Z., Garrett M. Suffrage and the Arts: Visual Culture, Politics and Enterprise. London: Bloomsbury Visual Arts. 2018. 272.
Toth E. Design and Visual Culture from the Bauhaus to Contemporary Art_ Optical Deconstructions. - London; New York: Routledge. 2018. 194 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).