КОНФЛІКТ ПОЧУТТЯ ТА ОБОВ’ЯЗКУ В ІНТОНАЦІЙНІЙ ДРАМАТУРГІЇ ОПЕРИ А. САЛЬЄРІ «ДАНАЇДИ»
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2016.138520Ключові слова:
інтонема, ідеальне, фатальне, символи, драматургіяАнотація
Встановлено особливості втілення конфлікту почуття та обов'язку в інтонаційної драматургії опери А. Сальєрі «Данаїди». З метою розкриття теми дослідження використаний структурно-функціональний метод аналізу, призначений для вивчення композиційно-драматургічних основ опери італійського композитора, творча спадщина якого довгий період часу безпідставно перебувала в забутті. Аналіз опери «Данаїди», що відноситься до числа шедеврів геніального Майстра, сприяє обґрунтуванню висновку щодо того, що відкриття А. Сальєрі є пророчими в історії опери майбутнього. Головний зміст твору оснований на розкритті конфлікту почуття та обов’язку. Розкрито сутність центральної теми опери, сутність якої полягає у протидії двох антиномічних систем світосприйняття, одну з яких утворюють несумісні з ідеєю обов’язку помста, варварство, жорстокість, порушення клятви, тоді як іншу – жертовна любов у шлюбі, яка набуває значення святого обов'язку. Своєрідність інтерпретації конфлікту почуття і обов'язку полягає в ідентифікації жертовної любові із обов'язком. Рішення головного конфлікту доби Просвітництва свідчить: А. Сальєрі передбачив його романтичне трактування, згідно з яким почуття панує над обов’язком, подібне до того, як любов перемагає владу фатуму. Аналіз показав, що композитор не тільки втілив прогресивні трактування жанру, які сформувалися в творчості К. В. Глюка, чия кар'єра вже була завершена, і В. А. Моцарта, який стрімко виходив до верховин оперного Олімпу, а й передбачив оперні новації майбутнього. А. Сальєрі, як і В. А. Моцарт, в 80-ті роки XVIII століття, успадкував ідеї глюківської реформи. Однак виступив не стільки у ролі скромного наслідувача, скільки творчо переломив новаторські здобутки попередника та розкрив власну художню індивідуальність. Взаємодія драм героїко-трагічного і ліричного змісту в опері А. Сальєрі сприяє розкриттю визначального конфлікту століття Просвітництва – зіткнення ідеального та фатального. Вив-чення особливостей розгортання конфлікту почуття та обов'язку в інтонаційної драматургії «Данаїди», знаходження інтонем-символів, завдяки яким відбувається семантизація оперної драматургії (зокрема, інтонем фатуму, душевного тремтіння, ярості, любовних зв'язків) сприяє встановленню історичної ролі А.Сальєрі в процесі розвитку не тільки музичної драми епохи Просвітництва, а й опери майбутнього.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.