Явище і поняття канону: від канонічної форми до "духу творчості" в християнстві
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.160166Ключові слова:
канон, канонічна форма, богослужбово-співоча традиція, культ.Анотація
Мета роботи. У статті проводиться аналіз явища і поняття канону в широкому дискурсивної полі – від розгляду канонічних правил, канонічної форми до їх реалізації у співочій культурі в цілому і композиторській творчості зокрема. Методологія дослідження передбачає використання загальнонаукових методів: типологічного – для виявлення ключових характеристик феномена канонічного; філософсько-естетичного, музикознавчого аналітичного, історико-культурологічного. Поряд із зазначеними методами для виявлення умов і структурно-семантичних аспектів явища ка-нону, необхідним виявляється і системний підхід, що дає змогу на самих різних, але взаємопов'язаних рівнях всебічно вивчити об'єкт. Наукова новизна полягає у виділенні явища і поняття канону як однієї з провідних культурних універ-салій і ключових понять православної співочої традиції і ширше – православної культури в цілому. Висновки. Еволю-ція православного співу і зумовлений ним розвиток музично-літургійного стилю ініціюється проявом явища канону. Отже, феномен канонічного може бути розглянутий як креативний фактор даної традиції з одного боку, і як необхідна умова існування богослужбово-співочої традиції – з іншого. Православна співоча традиція знаходить автономну музично-стильову систему як єдність літургійних повсякденних і авторських музично-мовних установок.
Посилання
Ильин И. Основы христианской культуры / И. Ильин. – СПб. : Шпиль, 2004. – 352 с.
Лотман Ю. Внутри мыслящих миров / Ю. Лотман // Ю. Лотман. Семиосфера. – С.-Пб.: "Искусство-
СПБ", 2001. – С. 150-392.
Осадча С. В. Літургічна природа православних богослужбових піснеспівів: культурологічний аспект / Світлана Осадча // Музичне мистецтво : Донецька державна музична академія імені С. С. Прокоф’єва : [зб. науко-вих статей / ред.-кол. В.В. Воєводін, М.Р. Черкашина та ін.]. – Донецьк : Юго-Восток, 2008. – Вип. 8. – С. 78–86.
Осадча С. Релігійно-храмова культура як чинник сучасної гуманітарної системи / Світлана Осадча // Духовна культура України : традиції та сучасність : НМАУ ім. П. І. Чайковського : [зб. наукових статей / ред.-
упорядн. М.М. Скорик]. – К., 2010. – Вип. 85. – С. 51–63.
Самойленко А. Музыковедение и методология гуманитарного знания. Проблема диалога: Моногра-фия / А. Самойленко. – Одесса : Астропринт, 2002. – 244 с.
Флоренский П. Из богословского наследия / П. Флоренский // Богословские труды, вып. 9. – М., 1972. – С. 85–248.
Флоренский П. Иконостас / П. Флоренский // Христианство и культура. – М. : Аст, 2001. – С. 521–627.
Флоренский П. Православие / П. Флоренский // Христианство и культура. – М. : Аст, 2001. – С. 465–490.
Флоренский П. Философия культа / П. Флоренский. – М. : Мысль, 2004. – 685 с.
Флоренский П. Столп и утверждение истины: Опыт православной теодицеи / П. Флоренский. – М. : "Издательство АСТ", 2003. – 640 с.
Ilin, I. (2004). Fundamentals of Christian Culture. St.Petersburg [in Russian].
Lotman, J. (2001) Semiosphere. St.Petersburg [in Russian].
Osadcha, S. (2008). Liturgical nature of the Orthodox liturgical chants: the cultural aspect. Musical art, 8, 78-86. Donetsk: South-East [in Ukrainian].
Osadcha, S. (2010) Religious and temple culture as a factor of the modern humanitarian system. Spiritual culture of Ukraine: traditions and modernity, 85, 51-63. Kiev [in Ukrainian].
Samoylenko, A. (2002). Musicology and methodology of humanitarian knowledge. The problem of
dialogue: Monograph. Odessa: Astroprint [in Russian].
Florensky, P. (1972). From the theological heritage. Theological works, 9, 85-248. Moscow [in Russian].
Florensky, P. (2001). Iconostasis. Moscow: Ast [in Russian].
Florensky, P. (2001). Orthodoxy Moscow: Ast [in Russian].
Florensky, P. (2004). Philosophy of the cult. Moscow [in Russian].
Florensky, P. (2003). The pillar and ground of the truth: Experience Orthodox theodicy. Moscow: AST Publishing House [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.