Історіософія у дилогії Гая Річі про Шерлока Холмса
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.160614Ключові слова:
Шерлок Холмс, Гай Річі, історіософія, тоталітаризм, анархізмАнотація
Мета дослідження. Однією з найпомітніших тенденцій сучасної культури є невизначеність кордонів мистецт-ва та науки, образу та теорії. Інколи митці першими помічають, щонайменше – привертають увагу до певної серйозної проблеми. В цьому плані фільм Гая Річі "Шерлок Холмс" та його продовження "Шерлок Холмс: Гра тіней" мають діаг-ностичну цінність, оскільки вони не лише презентують глибокий аналіз кінця ХІХ – початку ХХ століть, а й попереджа-ють реципієнта про можливі небезпеки сучасної політики. Мета нашого дослідження – показати, яка форма класичного детективу може бути використана для того, щоб висловити авторський погляд на історію та сучасний стан однієї з го-ловних світових проблем. Методологія. Основними методами є компаративний, історико-логічний та метод архетип-ного аналізу. Наукова новизна. Фільми Г. Річі вперше аналізуються у філософському контексті. Показано, що вони є повноцінними історіософськими дослідженнями в художній формі. Висновки. Г. Річі демонструє два діаметрально протилежних, але однаково згубних варіантів поведінки. Коли вони практикуються відкрито, то кваліфікуються як зло-чинні, однак у прихованій формі вони мають місце на політичній периферії. Перша з них – "права" у політичному сенсі, базується на ієрархії та жорсткому порядку та прагне встановити світову диктатуру, що тримається на обмані та терорі. Друга – анархічна – така, що використовує революційну риторику заради власних цілей. Провокації, які можуть призве-сти до світової війни, слугують збагаченню певної особи, яка залишається в нейтральній країні. Фільми Г. Річі візуалі-зують ці дві небезпеки, яких треба уникнути, підвищуючи розуміння реципієнтом світових проблем.
Посилання
Гамбург Л. О, этот лондонский туман… Приглашение в мир английского классического детектива / Л. Гамбург. – К. : Радуга, 2016. – 264с.
Клугер Д. Баскервильская мистерия: История классического детектива / Д. Клугер. – М. : Текст,2005.
– 189 с.
Крапівник Г.О. Філософсько-антропологічні імплікації детективних практик : автореф. дис.на здобут-тя наук. ступеня доктора філософських наук : спец. 09.00.04 "філософська антропологія, філософія культури" / Г.О. Крапівник. – Харків : ХНПУ, 2015. – 28 с.
Buchan J. The Three Hostages // John Buchan. The Complete Richard Hannay Stories. – Wordsworth Classics, 2010. – 990 p.
Chesterton G. K. A Defence of Detective Stories// https//www.chesterton.org/a-defence-of-detective-
stories.
Peat F. David. Blackfoot Physics. A Journey into the Native American Universe / David F. Peat. – L.:Fourth Estate, 1996. – 322 p.
Summerscale K. The Suspicions of Mr. Whicher, or The Murder at Road Hill House / K. Summerscale. – L.: Bloomsbury, 2008. – 360p.
Hamburg L. (2016). Oh, the Fog of London… An Invitation into the World of the Classical English Detective.
Кyiv: Raduga [in Russian].
Kluger D. (2005). The Baskerville Mystery: The History of the Classical Detective. Moscow: Text [in Russian].
Krapivnyk G. O. (2015). Philosophical-anthropological implications of the detective practices. Extended abstract of candidate’s thesis. Kharkiv: KhNPU [inUkrainian].
Buchan J. (2010). The Three Hostages. The Complete Richard Hannay Stories. WordsworthClassics.
Chesterton G.K. A Defence of Detective Stories URL:https//www.chesterton.org/a-defence-of-detective-
stories.
Peat F. David (1996). Blackfoot Physics. A Journey into the Native American Universe. L.: FourthEstate.
SummerscaleK.(2008). The Suspicions of Mr.Whicher, or The Murder at Road Hill House. L.: Bloomsbury
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.