ТВОРИ АВТОРА НАМІСНИХ ІКОН 1698 р. ІКОНОСТАСУ ЦЕРКВИ З УСТИЯНОВИ ГОРІШНЬОЇ У КОНТЕКСТІ ДІЯЛЬНОСТІ РИБОТИЦЬКОГО МАЛЯРСЬКОГО ОСЕРЕДКУ

Автор(и)

  • Roksolana Kosiv Національний музей у Львові ім. Андрея Шептицького, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162702

Ключові слова:

ікона, іконостас, риботицький малярський осередок кін. XVII ст., с. Устиянова Горішня біля Устрик, авторська манера малярства.

Анотація

Мета статті розглянути твори анонімного автора намісних ікон 1698 р. з іконостасу церкви св. матері Параскеви в Устияновій Горішній біля Устрик (бувший Устрицький деканат Перемиської єпархії унійної церкви східного обряду) (зберігаються у Музеї народної архітектури в Сяноку, Польща) у контексті діяльності риботицько-го малярського осередку поблизу Перемишля. На підставі порівняння авторської манери малярства виділити гру-пу ікон, котрі створені тим самим майстром. Методологічною основою стали методи порівняльного аналізу, аналізу та синтезу, метод іконографічного дослідження. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше зве-рнено окрему увагу на ікони нижніх ярусів іконостасу церкви з Устиянови Горішньої в контексті вивчення манери малярства їх автора. До сьогодні ікони цього іконостасу, окрім згаданих, також ікони чину Моління, одвірки дия-конських врат загалом відносилися до творчої спадщини риботицького осередку. На підставі вивчення авторсько-го почерку творів вважаємо, що ці ікони намальовані різними майстрами цього осередку, у різний час. Авторові намісних ікон 1698 р. іконостасу з Устиянови Горішньої атрибутовано низку творів з різних музейних збірок за якими визначено ймовірний час творчої праці майстра на 1690–1710-і рр. Висновки. Як свідчать твори, автор намісних ікон 1698 р. іконостасу з церкви з Устиянови Горішньої був одним із талановитіших серед майстрів рибо-тицького малярського осередку. Намісні ікони з Устиянови Горішньої можна віднести до кращих творів українсько-го іконопису того часу, що спростовує поширену навіть у фаховій літературі думку про те, що ікони риботицьких майстрів назагал були малопрофесійними. У трактуванні ликів святих на намісних іконах з Устиянови Горішньої бачимо відображення поширених серед професійних майстрів, зокрема, львівського та жовківського осередків іконопису XVII ст., ренесансних прийомів з прагненням до передачі ідеально красивого образу.

Біографія автора

Roksolana Kosiv, Національний музей у Львові ім. Андрея Шептицького

кандидат мистецтвознавства, доцент Львівськоїнаціональної академії мистецтв, старший науковий працівник

Посилання

Александрович В. С. Нові дані про риботицький малярський осередок другої половини XVII cт. / В. С. Александрович // Народна творчість та етнографія. – 1992. – №1. – С.59–63.

Голубець М. Б. Начерк історії українського мистецтва. Ч. 1. / М. Б. Голубець. – Львів: Накладом фон-ду "Учітеся брати мої", 1922. – 262с.

Драган М. Д. Українська декоративна різьба XV – XVIII століть / М. Д. Драган. – К. : Наукова думка, 1970.— 204с.

Жолтовський П. М. Український живопис XVII–XVIII cт. / П. М. Жолтовський. – К. : Наукова думка, 1978. – 117с.

Откович В. П. Коллекция икон рыботицких мастеров из ЛМУИ / В. П. Откович // Памятники культуры. Новые открытия. – Л. : Наука, 1985. – С.323–333.

Откович В. П. Народна течія в українському живопису XVII–XVIII ст. / В. П. Откович. – К. : Наукова думка, 1990. – 94с.

Откович В. П. Риботицький осередок ікономалювання / В. П. Откович // Zachodnioukraińska sztuka cerkiewna. Część II. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej Łańcut – Kotań 17–18 kwietnia 2004 roku. – Łańcut : Muzeum-Zamek w Łańcucie, 2004. – S.295–315.

Biskupski R. Inspiracje grafiką malarstwa ikonowego XVII i I połowy XVIII wieku / R. Biskupski // Materiały Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku. – Sanok : Muzeum budownictwa ludowegow Sanoku, 1977. – Nr. 23. – S. 10–18.

Biskupski R. Sztuka Kościoła prawosławnego і unickiego na terenie diecezji przemyskiej w XVII i pierwszej połowie XVIII wieku / R. Biskupski // Polska – Ukraina 1000 lat sąsiedztwa. Studia z dziejów chrześcijaństwa na pograniczu kulturowym i etnicznym / pod. red. S. Stępnia. – Przemyśl : Południowo-wschodni instytut naukowy w Przemyślu, 1994. – T. 2. – S.351–370.

Ikona Karpacka. Album wystawy w Parku Etnograficznym w Sanoku / Тekst J. Czajkowski, R. Grządziela, А. Szczepkowski. – Sanok : Muzeum budownictwa ludowego, 1998. – 191s.

Janocha M. Ikony w Polsce. Od średniowiecza do współczesności / M. Janocha. – Warszawa: Arkady, 2008. – 451s.

Nowacka J. Malarski warsztat ikonowy w Rybotyczach / J. Nowacka // Polska sztuka ludowa. – Warszawa : Instytut Sztuki PAN, 1962. – № 1. – S.26–43.

Рижова О. Особливості іконографії зображень на іконах з успенського собору Києво-печерської свя-то-успенської лаври. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2015. № 4. К.: Міленіум. С.82-88

Aleksandrovych, V. C. (1992). New Data About Iconpainting Center in Rybotychi in the Second Half of the 17th c. Narodna tvorchist' ta etnohrafiya, 1, 59–63 [In Ukrainian].

Holubec’, M. B. (1922). Sketch of the history of Ukrainian art. Part 1. Lviv: Nakladom fondu "Uchitesia braty moi" [In Ukrainian].

Drahan, M. D. (1970). Ukrainian decorative carving from the 17th – 18th centuries. Kyiv: Naukova Dumka [In Ukrainian].

Zholtovs'kyi, P. M. (1978). Ukrainian Painting of the 17th – 18thcc. Kyiv : Naukova dumka [In Ukrainian].

Otkovych, V. P. (1985). Icon Collection of Rybotychi Masters in LMUA. Pamyatniki kul'tury. Novyye otkrytiya. Leningrad: Nauka, 323–333 [In Russian].

Otkovych, V. P. (1990). Folk Course in Ukrainian Painting of the 17th – 18th cc. Kyiv: Naukova dumka [In Ukrainian].

Otkovych, V. P. (2004). Rybotychi Iconpainting Area. West Ukrainian Art of the Orthodox Church. Part II. Materials from the international scientific conference Łańcut – Kotań 17th – 18th April 2004. (pp. 295–315). Lancut: Muzeum-Zamek w Łańcucie [In Ukrainian].

Biskupski, R. (1977). Inspirations with Graphics of Iconpainting of the 17th–First Half of the 18th century // Materials Museum of folk architecture in Sanok. Sanok: Muzeum budownictwa ludowego w Sanoku, 23, 10–18 [In Polish].

Biskupski, R. (1994). Art of Ortodox and Uniate Churches in the Peremyshl Diocese in the 17th and First Half of the 18th cc. S. Stępen (Eds.), Studies on the history of Christianity on the cultural and ethnic border. Poland – Ukraine 1000 year of neighborhood. (Vol. 2, pp. 351–370). Przemyśl: Południowo-wschodni instytut naukowy w Przemyślu [In Polish].

Czajkowski, J. (1998). Carpathian icon. Sanok: Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku [In Polish].

Janocha, M., & Dubiel, Z. (2010). Icons in Poland: From the Middle Ages to the Present. Warszawa: Wydawnictwo "Arkady" [In Polish].

Nowacka, J. (1962). Iconpainting School in Rybotyche. Polish Folk Art, 1, 26–43 [In Polish].

Ryzhova, O. (2015). Features of iconography of images on icons from the Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk holiday-Assumption Lavra. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv Kyiv: Millennium 4, 82-88 [In Ukraine].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-04-24

Номер

Розділ

Мистецтвознавство