СУЧАСНІ ЕТНОФЕСТИВАЛІ ХАРКІВЩИНИ: ТРАДИЦІЇ, ДОСВІД, СЬОГОДЕННЯ

Автор(и)

  • Mykola Krypchuk Київського національного університету культури і мистецтв, Україна
  • Andrii Kasianenko Київського національного університету культури і мистецтв, Україна

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177775

Ключові слова:

Харківщина, етнофестиваль, фестивальний рух, Слобожанщина, культурна спадщина, етнотрадиції, режисерські технології.

Анотація

Метою роботи є аналіз етнофестивалів Харківщини, висвітлення динаміки розвитку в контексті сучасного фестивального руху України. Методологія дослідження полягає у використанні таких методів: культурологічного, компаративно-історичного; компаративного і системного аналізу, що полягає в спробі розглядати фестиваль як складно структурований простір, застосовувати мистецтвознавчі підходи до організації фестивалів; елементів мистецтвознавчого методу для встановлення культурно-історичної цінності фестивалю як мистецького об’єкту; аксіологічного, який характеризується своєю конкретною спрямованістю на розвиток ціннісних орієнтацій глядацької аудиторії, що визначає напрям людської діяльності в питаннях організації та проведення фестивалю, формулювання його мети і завдань. Наукова новизна отриманих результатів полягає в постановці й дослідженні багатогранної проблеми етнофестивалів Харківщини, яка потребує більш детального вивчення української мистецтвознавчої науки; у виявленні співвідношення традиційної культури та сьогочасної художньої практики. Висновки.  По-перше, аналіз довів, що Харківщина посідає особливе місце на загальній фестивальній мапі сучасної України. По-друге, етнокультурні процеси, що відбуваються в регіоні, уже є невід’ємною частиною сьогоденного життя; насамперед вони спрямовані на збереження етнічного ядра культури. По-третє, етнофестивалі Харківщини стали масштабною подією регіону, що сприяють відновленню, відродженню і збереженню культурної спадщини, на якій відображається та реконструюється система унікальної традиційної культури Слобожанщини. По-четверте, фестиваль являє собою особливий тип художнього простору, де здійснюється взаємозв’язок різних мистецтв, одночасно взаємодіють традиційні мистецькі види та експериментальні форми сучасної художньої практики. По-п’яте, українській культурі потрібний перегляд нинішніх культурних процесів із подальшою  інтерпретацією кращих здобутків української культурної спадщини. По-шосте, у створенні режисером-постановником загальної художньої образності фестивалів пріоритетним є театралізований контекст.

Біографії авторів

Mykola Krypchuk, Київського національного університету культури і мистецтв

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри режисури естради та масових свят

Andrii Kasianenko, Київського національного університету культури і мистецтв

викладач кафедри режисури естради та масових свят

Посилання

Бабченко Я. Міжнародний фестиваль театрів для дітей «Інтерлялька»: динаміка розвитку та художньо-естетична цінність. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум. 2017. № 1. С. 161 – 165.

Бермес І. Л. Фестиваль «Лемківська ватра» в Ждині в історії та культурі субетносу. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум. 2018. № 1. С. 101 – 105.

Дем’яненко С. Фестиваль «Перша українська театральна весна» (Передумови створення та роль фестивалю у розвитку театрального мистецтва України ХХ століття). Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого. 2018. Вип. 18. С. 64 – 68.

Кдирова І. О. Національно-культурне відродження етнічних спільнот у Незалежній Україні. Культура і сучасність. К.: Міленіум. 2014. № 1. С. 120 – 125.

Крипчук М. В. Розвиток сучасних фестивалів мистецтв на Луганщині початку ХХІ століття. Мистецтвознавчі записки. К.: Міленіум. 2013. Вип. 24. С. 148 – 153.

Лапчук О. О. Етнофестивалі як засіб формування національноїпарадигми міської культури (на прикладі фестивалів Луцька). Молодий вчений. Херсон. 2016. № 11 (38). С. 271 – 274.

Матеріали фольклорно-етнографічної експедиції «Муравський шлях 97». URL : https://issuu.com/aguona/ docs/mursliakh1997

На «Весіллі в Малинівці» пройде парад весільних оркестрів і відкриття пам’ятника Попандопуло. URL: http://www.cultura.kh.ua/uk/component/content/article/2586

Набоков Р. Г. Фестиваль в контексті святково-сміхової культури. Культура України. Харків. 2013. Вип. 43. С. 118 – 126.

Нікішенко Ю. І. Поняття «етнічна культура» і «традиційна культура» в Етнокульторології. Наукові записки. Національний ун-т «Києво-Могилянська Академія». Теорія та історія культури. 2004. Т. 24. С. 4 – 12.

Садовенко С. М. Трансформація української художньої культури у просторово-часових реаліях постмодерну. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. К.: Міленіум. 2013. № 3. С. 79 – 88.

Фестиваль «Весілля в Малинівці – плюс». URL : http://www.oblrada.kharkov.ua/ru/press-tsentr/photo/category/98-festyval-vesillya-v-malynivtsi-plyus-chuhuyivskyy-rayon

Юдов М. Творчо-організаційна політика Міжнародного театрального фестивалю «Мельпомена Таврії». Народознавчі зошити. 2017. Вип. 4 (136). С. 948 – 953.

Babchenko, Ya. (2012) The International Festival of theaters for children «Interalykka»: dynamics of development and artistic and aesthetic value. Bulletin of the National Academy of Leaders of Culture and Arts: Sciences. Magazine, 1, 161 – 165 [in Ukrainian].

Bermes, I. L. (2018) Festival «Lemkivska Vatra» in Zhdynia in the history and the culture of a subethnic. Bulletin of the National Academy of Management of Culture and Arts: Sciences magazine, 1, 101 – 105 [in Ukrainian].

Demyanenko, S. (2016) Festival «The First Ukrainian Theatrical Spring» (Background to the creation and role of the festival in the development of theatrical art of Ukraine of the twentieth century) Scientific Bulletin of the Kyiv National University of Theater, Cinema, and Television named after I.K. Karpenko-Karya, 18, 64 – 68 [in Ukrainian].

Kdirova, I.O. (2014) National-cultural revival of ethnic communities in Independent Ukraine. Culture and modernity, 1, 120 – 125 [in Ukrainian].

Kripchuk, M.V. (2013) Development of contemporary art festivals in Lugansk region the beginning of the twenty-first century. Art criticism notes, 24, 148 – 153 [in Ukrainian].

Lapchuk, O. O. (2016) Ethno-festivals as a means of forming the national the paradigm of urban culture (on the example of the festivals of Lutsk) Young scientist: sciences. Magazine, 11 (38), 271–274 [in Ukrainian].

Materials of folklore and ethnographic expedition «Muravsky shlyakh 97» Access mode: https://issuu.com/aguona /docs/mursliakh1997 [in Ukrainian].

At the «Wedding in Malinovka» will host a parade of wedding orchestras and opening Monument to Popandopoulou. Access mode : http://www.cultura.kh.ua/uk/component/content/article/2586 [in Ukrainian].

Nabokov, R. G. (2013) Festival in the context of festive and laugh culture / R. G. Culture of Ukraine, 43, 118 – 126 [in Ukrainian].

Nikishenko, Yu. I. (2004) The concept of «ethnic culture» and «traditional culture» in ethnocultology. Scientific notes; National Unitary Enterprise «Kyiv-Mohyla Academy». Theory and history of culture, 24, 4 – 12 [in Ukrainian].

Sadovenko, S.M (2013) Transformation of Ukrainian artistic culture in space-time realities of postmodernism. Bulletin of the National Academy of Cadre of Arts and Sciences: Sciences. Magazine, 3, 79 – 88 [in Ukrainian].

Festival «Wedding in Malinovka – plus» Access mode: http://www.oblrada.kharkov.ua/en/press-tsentr/photo/category/98-festyval-vesillya-v-malynivtsi-plyus-chuhuyivskyy-rayon [in Ukrainian].

Yudov, M. (2017) The creative and organizational policy of the International Theater the festival «Melpomena Tavriya» Families of scientific notebooks, 4 (136), 948 – 953 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-28

Номер

Розділ

Мистецтвознавство