PEDAGOGICAL PRINCIPLES IN THE SYSTEM OF PERSONALITY ARTISTIC CULTURE DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2018.178328Анотація
Abstract. The article examines the diversity of pedagogical principles that are applied in the pedagogical
system of art education. Speaking about the development of an individual artistic culture as the fundamental goal of the system, we mean the solution of a wide range of tasks. These are educational, training, and developmental tasks. Without reducing the importance of educational task successful solution, we still focus on the development of mechanisms that promote personal development. To this end, we attempted to highlight the pedagogical principles used in art education, which, in our opinion, are aimed at this problem solution. The application of principles in the course of the experiment aimed at student creativity development (imagery, educational process development, consistency and
continuity, minimax, psychological comfort, creativity, chaotic learning, emotional state tracking, functional fullness, artistic empathy and likeness et al.), allowed to achieve significant results within the groups that participated in the experiment. They increased the attendance of classes in these student groups, the interest in the future profession, the understanding of the future designer profession content, as well as the specifics of their work after their study completion. It should be noted that the authority of teachers, who used creative principles of teaching, has increased significantly. The presence of positive performance factors confirms the need for pedagogical search and reasonable
combination of both new and classical (traditional) pedagogical principles in the educational process.
Key words: The artistic culture of an individual, the pedagogical system of an individual artistic culture
development, student-centered pedagogy, pedagogical principles, the principle of figurativeness, the principle of minimax, the principle of creativity.
Посилання
Babansky Yu.K. Selected pedagogical works. Publishing house "Pedagogy", 1989. - 432 p.
Ushinsky K.D. Pedagogical writings: In 6 v. V. 5 / Comp. by S.F. Yegorov. - M.: Pedagogy, 1990. - 528 p.
Salakhov R.F, Salakhova R.I, Nasibullov R.R., Esthetic education of children with special needs by means of computer
art//International Journal of Environmental and Science Education. - 2016. - Vol.11, Is.6. - P.1137-1148.
Kamalova, l.F. Educational axiological potential of music art for the formation of moral value orientations of student
youth / l.F. Kamalova, Z.M. Javgildina, R.F. Salakhov, R.I. Salakhova // European Science and Technology. - 2014. - Vol. 10. -
№ 6. - С.129-137
Messick S (ed.) Individuality in Learning: Implications of Cognitive Styles and Creativity for Human Development, San
Francisco, 1976
Deem, R. and Lucas, L. Learning about research: Exploring the learning and teaching/research relationship amongst
educational practitioners studying in higher education. Teaching in Higher Education, 11(1): 1–18, 2006
Altshuller G.S. Find an idea. Introduction to the theory of inventive problem solution [Text] / G.S. Altshuller. -
Novosibirsk: Science, 1991. - 225 p.
Fakhrutdinova, A.V., Kadyjrova, L.H., Musina, K.I. Artistic and aesthetic education of students by the means of the
national arts and crafts: the Tatarstan republic experience. Abstracts & Proceedings of SOCIOINT 2017– 4th International
Conference on Education, Social Sciences and Humanities. 10-12 July 2017, Dubai, UAE
Kamensky Ya.A. Selected pedagogical works: In 2 v. V.1. - M.: Pedagogy, 1982. — 656 p.
Deputatova A., Emanova Ju., Yao M. Influence of art technologies on motivation of school students to studying world art
culture. Modern Journal of Language Teaching Methods. Special Issue, december, рp. 59-65, 2016 .
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.