ІКОНА «БОГОРОДИЦІ ЗАМИЛУВАННЯ З ЄСЕЄВИМ ДРЕВОМ» КІНЦЯ XVII СТ. З ЦЕРКВИ У ВОЙНИЛОВІ НА ІВАНО-ФРАНКІВЩИНІ: МОТИВИ ТА СИМВОЛІКА ІКОНОГРАФІЇ

Автор(и)

  • Roksolana Kosiv

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220411

Ключові слова:

церковне мистецтво, ікона, іконографія, Богородиця Замилування, Єсеєве Древо, м. Войнилів.

Анотація

Мета статті – проінтерпретувати символіку та тематику ікони «Богородиця Замилування з Єсеєвим Древом» кінця XVII cт. з церкви у Войнилові на Івано-Франківщині. Для досягнення мети застосовано мистецтвознавчі методи іконографії та іконології, формального аналізу, а також методи семіотики та реконструкції. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше комплексно проінтерпретовано символіку ікони Богородиці Замилування з Єсеєвим Древом кінця XVII cт. з Войнилова, наголошено на ідеї зв’язку Старого та Нового Заповітів, реконструйовано композицію ікони та ідентифіковано більшість осіб. Висновки. Ікона Богородиці Елеуси з Єсеєвим Древом кінця XVII cт. з церкви у Войнилові представляє символічну композицію зі складною богословською програмою. В українському мистецтві того часу і пізнішого відомі кілька інших прикладів богородичних ікон складної іконографії, втім іншого змісту та композиції. Іконографія ікони з Войнилова виявляє зв’язок з похвалою Богоматері, з родоводом Христа, спадкоємністю новозавітної Церкви Христової та зі Собором Богородиці. Образ Богородиці з Дитям Ісусом відтворює варіант чудотворної Богородиці Лідсько-Римської, поширений в західноукраїнському мистецтві Перемиської та Львівської єпархій другої половини XVII – початку XVIII ст.

Посилання

Helytovych, M. I. (2005). The Theotokos with the Child and Prise. Icons from the National Museum in Lviv collection. Lviv: Svichado [in Ukrainian].

General visit of the Lviv Diocese in 1726–1733. National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytsky. Department of Manuscripts and Old Books. Rkl 11 [in Polish].

General visit of the Lviv Diocese in 1740. National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytsky. Department of Manuscripts and Old Books. Rkl 16 [in Polish].

General visit of the Lviv Diocese in 1755. National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytsky. Department of Manuscripts and Old Books. Rkl 18 [in Polish and Latin].

Melʹnyk, V. (2007). Sacred Art of Galicia of the 15th – 20th сenturies in the exposition of the Ivano-Frankivsk Art Museum. Album. Ivano-Frankivsk: Lilea HB [in Ukrainian].

Sventsitskiy, I. (1908). Inventory of the Lviv Stauropegion Institute Museum. Lviv [in Ukrainian].

Ukrainian folk painting from the 13–20s centuries. World by the eyes of folk artists. Album (1991) / Ed. V. Svientsitska, V. Otkovych. Kyiv: Mystectvo [in Ukrainian].

Sharanevych, I. (1888). Catalog of the Archaeological and bibliographic exhibition of the Stauropegion Institute in Lviv. Lviv [in Ukrainian].

Appearance: monuments of the Fraternal monastery. Return of your history. Kyiv: National Art Museum of Ukraine [in Ukrainian].

Biskupski, R. (2003). On two variants of the representation of the Virgin Eleusa in the Ukrainian art of the 17th-19th centuries. Western Ukrainian church art: Works - artists - centers - techniques. [Vol. І:] Materials from the international scientific conference on May 10-11, 2003. Łańcut: the Castle Museum in Łańcut, 272-287 [in Polish].

Kruk, M. P. (2000). Western Ukrainian icons of the Mother of God with the Child in the 15th and 16th centuries. Krakow: Publisher of the Jagiellonian University [in Polish].

Watson, A. (1934). The Early Iconography of the Tree of Jesse. Oxford: Oxford University Press [in English].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація