ІКОНА «БОГОРОДИЦІ ЗАМИЛУВАННЯ З ЄСЕЄВИМ ДРЕВОМ» КІНЦЯ XVII СТ. З ЦЕРКВИ У ВОЙНИЛОВІ НА ІВАНО-ФРАНКІВЩИНІ: МОТИВИ ТА СИМВОЛІКА ІКОНОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220411Ключові слова:
церковне мистецтво, ікона, іконографія, Богородиця Замилування, Єсеєве Древо, м. Войнилів.Анотація
Мета статті – проінтерпретувати символіку та тематику ікони «Богородиця Замилування з Єсеєвим Древом» кінця XVII cт. з церкви у Войнилові на Івано-Франківщині. Для досягнення мети застосовано мистецтвознавчі методи іконографії та іконології, формального аналізу, а також методи семіотики та реконструкції. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше комплексно проінтерпретовано символіку ікони Богородиці Замилування з Єсеєвим Древом кінця XVII cт. з Войнилова, наголошено на ідеї зв’язку Старого та Нового Заповітів, реконструйовано композицію ікони та ідентифіковано більшість осіб. Висновки. Ікона Богородиці Елеуси з Єсеєвим Древом кінця XVII cт. з церкви у Войнилові представляє символічну композицію зі складною богословською програмою. В українському мистецтві того часу і пізнішого відомі кілька інших прикладів богородичних ікон складної іконографії, втім іншого змісту та композиції. Іконографія ікони з Войнилова виявляє зв’язок з похвалою Богоматері, з родоводом Христа, спадкоємністю новозавітної Церкви Христової та зі Собором Богородиці. Образ Богородиці з Дитям Ісусом відтворює варіант чудотворної Богородиці Лідсько-Римської, поширений в західноукраїнському мистецтві Перемиської та Львівської єпархій другої половини XVII – початку XVIII ст.
Посилання
Helytovych, M. I. (2005). The Theotokos with the Child and Prise. Icons from the National Museum in Lviv collection. Lviv: Svichado [in Ukrainian].
General visit of the Lviv Diocese in 1726–1733. National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytsky. Department of Manuscripts and Old Books. Rkl 11 [in Polish].
General visit of the Lviv Diocese in 1740. National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytsky. Department of Manuscripts and Old Books. Rkl 16 [in Polish].
General visit of the Lviv Diocese in 1755. National Museum in Lviv named after Andrey Sheptytsky. Department of Manuscripts and Old Books. Rkl 18 [in Polish and Latin].
Melʹnyk, V. (2007). Sacred Art of Galicia of the 15th – 20th сenturies in the exposition of the Ivano-Frankivsk Art Museum. Album. Ivano-Frankivsk: Lilea HB [in Ukrainian].
Sventsitskiy, I. (1908). Inventory of the Lviv Stauropegion Institute Museum. Lviv [in Ukrainian].
Ukrainian folk painting from the 13–20s centuries. World by the eyes of folk artists. Album (1991) / Ed. V. Svientsitska, V. Otkovych. Kyiv: Mystectvo [in Ukrainian].
Sharanevych, I. (1888). Catalog of the Archaeological and bibliographic exhibition of the Stauropegion Institute in Lviv. Lviv [in Ukrainian].
Appearance: monuments of the Fraternal monastery. Return of your history. Kyiv: National Art Museum of Ukraine [in Ukrainian].
Biskupski, R. (2003). On two variants of the representation of the Virgin Eleusa in the Ukrainian art of the 17th-19th centuries. Western Ukrainian church art: Works - artists - centers - techniques. [Vol. І:] Materials from the international scientific conference on May 10-11, 2003. Łańcut: the Castle Museum in Łańcut, 272-287 [in Polish].
Kruk, M. P. (2000). Western Ukrainian icons of the Mother of God with the Child in the 15th and 16th centuries. Krakow: Publisher of the Jagiellonian University [in Polish].
Watson, A. (1934). The Early Iconography of the Tree of Jesse. Oxford: Oxford University Press [in English].
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.