Жанрово-стильове різноманіття інтерпретацій поетичних текстів українських класиків у музичному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277694Анотація
Мета статті – розкриття жанрово-стильової різноманітності музичних творів, які інтерпретують поетичну спадщину українських класиків. Методологія. Специфіка дослідження передбачає поєднання музикознавчих та літературознавчих методів, а також загальнонаукових методів. Так слуховий аналіз музичних творів, спостереження за сценічними постановками художніх номерів відбувається у безпосередній реляції з особливостями творів літературних, а також у загальному соціокультурному контексті. Компаративістичний метод дозволяє виявити характерні ознаки таких інтерпретацій в різні епохи та в творчості різних виконавців. Аналітичний метод дає можливість ці факти узагальнити та структурувати. Наукова новизна роботи полягає у представленні різноманітності жанрів та стилів, у яких постають музичні інтерпретації поезії українських класиків. У роботі вперше розглянуто жанрово-стильові особливості певних музичних творів сучасних естрадних виконавців, які інтерпретують поетичну спадщину українських класиків. Висновки. Провідна риса творів видатних українських поетів, внутрішня музичність, продовжує і сьогодні спонукати композиторів та виконавців створювати нові музичні інтерпретації поетичних текстів. Ця риса дозволяє здобути поезіям музичне обрамлення у цілому розмаїтті жанрів музичного мистецтва – від вокальних, наприклад, пісня, романс, балада, до жанрів, споріднених з хореографічним, театральним мистецтвом, таких як мюзикл, моновистава, опера, балет тощо. Традиційно, музичні інтерпретації поезій були пов’язані з класичною музикою. Проте, наприкінці ХХ ст. у музикантів кардинально змінилося ставлення до інтерпретування спадщини українських класиків. Із здобуттям Україною Незалежності, такі інтерпретації здійснили справжній прорив та розширили свою стильову парадигму to the great diversity – від академічної акустики до року, реп-кору, та багатьох інших стилів. Для ілюстрації було обрано творчість дуету «Сестри Тельнюк», гуртів «Кому Вниз», «Плач Єремії», «Гайдамаки», «Тартак». Також у статті проілюстровано інтерпретації літературної спадщини класиків у балетному мистецтві, як яскравий зразок того, що не тільки вокальні твори народжуються із взаємодії слова та музики.
Ключові слова: музичні інтерпретації поезії класиків, синтез літератури і музики, українські поети-класики, українські естрадні виконавці, вокальна музика, балетне мистецтво.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.