«ХВИЛІ МАРТЕНО» НА ВСЕСВІТНІЙ ВИСТАВЦІ В ПАРИЖІ 1937 РОКУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289851Анотація
Мета дослідження – виявлення образно-семантичної і символічної специфіки трактування тембральності «хвиль Мартено» у руслі музично-культурних і соціально-політичних настанов Всесвітньої виставки в Парижі 1937 року. Методологія дослідження. Суттєвими для цієї роботи виявилися культурно-історичний, міждисциплінарний історико-культурологічний, а також аналітико-музикознавчий методи. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній вперше введено в мистецтвознавчій обіг матеріали щодо музичної складової мистецьких заходів Паризької Всесвітньої виставки 1937 року, озвучених в тому числі за допомогою тембральності «хвиль Мартено», що стали уособленням союзу мистецтва та техніки як провідного символу її акцій. Висновки. Міжвоєнна Франція перебуваючи у край скрутному соціально-політичному та культурному становищі, хапається за рятівну для неї ідею – проведення чергової «Всесвітньої виставки» у 1937 році, гаслом якої було обрано тезу – «Мистецтво і техніка в сучасному житті». Досягти поставлених цілей і продемонструвати всьому світу високотехнологічну сторону буття Франції стало можливим завдяки музичній частині виставки, а саме «концертам-спектаклям» і нічним шоу на берегах Сени – «Святам звуку, води і світла». Важливою складовою більшості цих презентацій стає електронний музичний інструмент «хвилі Мартено». У підсумку популярність «концертів-спектаклів» і нічних феєрій «Свята світла», суттєвою складовою яких були духовно-містеріальні ознаки тембральності «хвиль Мартено», простимулювала естетичні вподобання композиторів-модерністів. Саме в цей період було створено значну частину музичного репертуару для цього інструменту, що завжди був пов’язаний саме зі сферою Сакрального, Космічного. Цим були також відзначені й провідні духовно-соціальні та естетичні настанови Всесвітньої виставки 1937 року, що у найскладнішій політичній ситуації передодня Другої світової війни, намагалася, в тому числі й через різноманітне залучення тембральності «хвиль Мартено», задіяних у містеріальних видовищних акціях цього проекту, згуртувати людську спільноту та уникнути світової катастрофи.
Ключові слова: Всесвітня виставка в Парижі 1937 року, «Свята звуку, води і світла», «концерти-спектаклі», «хвилі Мартено».
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.