«ХВИЛІ МАРТЕНО» НА ВСЕСВІТНІЙ ВИСТАВЦІ В ПАРИЖІ 1937 РОКУ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289851Анотація
Мета дослідження – виявлення образно-семантичної і символічної специфіки трактування тембральності «хвиль Мартено» у руслі музично-культурних і соціально-політичних настанов Всесвітньої виставки в Парижі 1937 року. Методологія дослідження. Суттєвими для цієї роботи виявилися культурно-історичний, міждисциплінарний історико-культурологічний, а також аналітико-музикознавчий методи. Наукова новизна роботи полягає в тому, що в ній вперше введено в мистецтвознавчій обіг матеріали щодо музичної складової мистецьких заходів Паризької Всесвітньої виставки 1937 року, озвучених в тому числі за допомогою тембральності «хвиль Мартено», що стали уособленням союзу мистецтва та техніки як провідного символу її акцій. Висновки. Міжвоєнна Франція перебуваючи у край скрутному соціально-політичному та культурному становищі, хапається за рятівну для неї ідею – проведення чергової «Всесвітньої виставки» у 1937 році, гаслом якої було обрано тезу – «Мистецтво і техніка в сучасному житті». Досягти поставлених цілей і продемонструвати всьому світу високотехнологічну сторону буття Франції стало можливим завдяки музичній частині виставки, а саме «концертам-спектаклям» і нічним шоу на берегах Сени – «Святам звуку, води і світла». Важливою складовою більшості цих презентацій стає електронний музичний інструмент «хвилі Мартено». У підсумку популярність «концертів-спектаклів» і нічних феєрій «Свята світла», суттєвою складовою яких були духовно-містеріальні ознаки тембральності «хвиль Мартено», простимулювала естетичні вподобання композиторів-модерністів. Саме в цей період було створено значну частину музичного репертуару для цього інструменту, що завжди був пов’язаний саме зі сферою Сакрального, Космічного. Цим були також відзначені й провідні духовно-соціальні та естетичні настанови Всесвітньої виставки 1937 року, що у найскладнішій політичній ситуації передодня Другої світової війни, намагалася, в тому числі й через різноманітне залучення тембральності «хвиль Мартено», задіяних у містеріальних видовищних акціях цього проекту, згуртувати людську спільноту та уникнути світової катастрофи.
Ключові слова: Всесвітня виставка в Парижі 1937 року, «Свята звуку, води і світла», «концерти-спектаклі», «хвилі Мартено».
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.