ВОКАЛ МЕЦО-СОПРАНОВИХ ПАРТІЙ У ТВОРАХ ДЖ. ВЕРДІ І Ж. БІЗЕ

Автор(и)

  • Юйцзи Ван

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308407

Анотація

Метою дослідження постає прослідковування ознак тембру-амплуа у носіїв мецо-сопранового голосу, на матеріалі опер славнозвісних майстрів Дж. Верді і Ж. Бізе, при тому що цей темброво-регістровий колорит співу охоплює персонажів вкрай різних і за віком, і за соціальним становищем, і за національно-етнічними показниками. Методологічна основа – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в працях українських музикознавців, зокрема Т. Вєркіної, О. Козаренка, І. Ляшенка, О. Маркової, О. Рощенко, О. Соколової, ін., з  використанням науково-дослідницьких методів компаративно-стильового, герменевтичного, біографічно-описового, аналітично-типологічного тощо. Наукова новизна вирішується тим, що вперше в Україні і в Китаї висунуто тлумачення мецо-сопранового тембру у якості тембру-амплуа, тобто регістрово-тембральні характеристики голосу у єдності із сценічно-поведінковими і пластично-мімічними покажчиками, знаходячи спільне у персонажів принципово різних за соціально-психологічними, етнічно-національними, епохально-історичними та ін. ознаками. Вперше у вказаному ракурсі проаналізовані знамениті партії з опер Дж. Верді і Ж. Бізе. Висновки. Тембр-амплуа мецо-сопрано в операх Дж. Верді та творів  Ж. Бізе виявляється у тому, що образи жінки-матері,  жінки-спокусниці і т.ін. різняться в соціально-психологічному, національному, географічно-історичному аспектах, але їм притаманний виражений маскулінно-силовий ініціативний склад, всі тяжіють до пісенних номерів, але віддалених від простоти побутових проявів пісенності, до пластики виявлення  владності, силової установки в стосунках з оточуючими, що визиває акцентуації сильних нот у низькому і середньому регістрах. А це складає історичне відділення цього типу співу від «россінівських» сопрано, які суміщали різнотемброві і різнофактурні верхній і нижній регістри, з яких, від середини ХІХ сторіччя,  верхній наділив «легкістю» ліричні сопрано, а нижній – мецо-сопрано постромантичної формації. 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-14

Номер

Розділ

Музичне мистецтво