«СИМФОНІЧНІ ЕТЮДИ» ТА «КРЕЙСЛЕРІАНА» Р. ШУМАНА В ПРЕДСТАВНИЦТВІ БІДЕРМАЄРІВСЬКОЇ і РОМАНТИЧНОЇ ЦИКЛІЗАЦІЇ ФОРТЕПІАННИХ МІНІАТЮР
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308408Анотація
Мета роботи – виділити саме бідермаєрівські складові творчого методу Шумана в руслі піаністичних спрямувань підготовки Ф. Віка, К. Вік-Шуман із обґрунтуванням смислової спрямованості творів Шумана, невіддільних від естетики бідермаєра, у свою чергу, пов’язаної з естетичними показниками романтизму. Методологічна основа – інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, компаративно-герменевтичні пролонгації інтонаційності в працях Д. Андросової, Т. Вєркіної, О. Козаренка, І. Котляревського, І. Ляшенка, Лю Бінцяна, О. Маркової, О. Муравської, О. Рижової, О. Соколової, ін., із застосуванням науково-дослідницьких методів: мистецтвознавчо-аналітичного, описово-історичного, культурно-регіоністичного, герменевтичного, ін. Наукова новизна. Вперше в Україні акцентується бідермаєрівська сторона композиторського мислення Р. Шумана у зв’язку із його крупними циклічними творами, в яких мініатюризм складових не знімав романтичної масштабності мислення, однак у бідермаєрівському ракурсі виявляється уникнення авторського стильового егоцентризму вираження. Висновки. Два взяті для аналізу цикли Р. Шумана складають типовий вихід фортепіанного мініатюризму композитора, що витікає з ідеї «Ораторії для фортепіано», а саме з його «Карнавалу», в якому контрасти темпово-жанрових зіставлень, що так виділилися в романтичній театральності, тут постають в позитиві бідермаєрівського наслідування сонат-сюїт рококо, об’єднаних ласкавістю спілкування в останніх, а тут артистичною вдачею суб’єкту дії. Фортепіанне втілення тяжіє до «діамантовості» звучань «легкого» піанізму (Шуман неодноразово виділяв бідермаєрівську «ноктюрновість» у грі Шопена, минаючи оркестральні відкриття Ф. Ліста), тобто до бідермаєрівської складової тяжіла стильова позиція автора «Карнавалу», тоді як містеріально-театральні внески засвідчують наближення до романтичної палітри.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.