ПІСНІ КАРОЛЯ ШИМАНОВСЬКОГО ДЛЯ ВИСОКОГО ГОЛОСУ В НАСЛІДУВАННЯ І В ПРОТИДІЮ ВОКАЛЬНІЙ СПАДЩИНІ Ф. ШОПЕНА

Автор(и)

  • Ціньцінь Ін

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308414

Анотація

Мета дослідження – простежити бідермаєрівський слід у виразності Пісень К. Шимановського в їх пограниччі до шопенівської спадщини і в заглибленні в штучну процерковну декламаційність символістської вокальності – на прикладі Пісень для високого голосу ор.2–54, що тембром-регістром співвідносне із ліричним сопрано автора цього нарису. Методологічною основою є інтонаційний підхід школи Б. Асаф’єва в Україні, представленої зокрема роботами О. Маркової, О. Муравської, Л. Горелік, інших авторів, у яких базовим методом аналізу виступає стильовий компаратив, музикознавчий цілісний аналіз з герменевтичними виходами, а також історико-біографічний метод в ракурсі «інтелектуальної біографії» (в концепції В. Шульгіної і О. Яковлєва)  суб’єкта дослідження. Наукова новизна роботи визначається авторською  першісністю розгортання вказаного стильового бачення Пісень К. Шимановського за його бідермаєрівським витоком і з залученням до методу символістського вокалу з його процерковною декламаційністю і східно-богослужебним співом. А також новаційним є аналіз названих Пісень в ракурсі заявлених стильових тлумачень виразності творів великого польського і українського композитора ХХ століття. Висновки. 16 проаналізованих Пісень К. Шимановського різних років створення демонструють  бідермаєрівську атрибуцію в ор. 2, 20, що змінюється від ор. 24 на  певне пограниччя псалмодування і танцювально-жанрових елементів (особливо це ор. 31 «Танець»), складаючи апогей символістських виборів митця, показових для українського культурного його оточення 1910-х.  Пісні ор. 54 поєднують ознаки символістської псалмодійності і танцювально-жанрових «натяків», з явним минанням дотичності до фольклоризму масштабних творів завершальних років життя і творчості композитора в Польщі. Вибори творів «для високого голосу» виділяють ці виразні показники, які «деперсоналізують» словесні вираження на користь філософсько-релігійної абстракції подання сюжетно-подійових наповнень вербального ряду вокальних мініатюр.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-14

Номер

Розділ

Музичне мистецтво