DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.102748

Methodological aspects of teaching specialists in environment monitoring in the system of postgraduate education

Natalia Bordіug, Natalia Ridey

Abstract


At the study the theoretical analysis of the necessity of environmental monitoring teaching organization in adult education was realized and professional competences, formed in students, according to their professional activity, were determined. This study favors the elaboration of the methodology of environment monitoring teaching organization and substantiation of its main components for the professional postgraduate training of specialists-ecologists. The organization of environment monitoring teaching process is directed on realization of multifunctional, integral functions in specialists-ecologists, namely innovative, adaptive, cumulative, analytic-projecting, organizational-managerial, diagnostic ones. At the study the main subjects of activities were determined in content modules for preparation of qualification improving courses, obligatory for learning, because they form the base for professional, system-modeling, scientific-research competences.

At the environment monitoring teaching organization were separated 3 synchronized stages: orientational or preparatory; organizational, system-modeling of main; activity. The observance of these stares in the environment monitoring teaching organization provides continuousness, use of diverse teaching forms and methods, namely the active introduction of innovative technologies that is typical for the teaching of adults


Keywords


postgraduate educationі; organization methodology; environment monitoring; professional competence; teaching methods

References


Protasova, N. H. (1998). Pislyadyplomna osvita pedahohiv: zmist, struktura, tendentsiyi rozvytku. Kyiv, 176.

Pyekhota, O. M., Putsov, V. I., Naboka, L. Ya. et. al. (2006). Androhohichni problemy u pidhotovtsi vykladachiv dlya systemy pislyadyplomnoyi osvity. Kyiv-Chernovtsy: Bukren, 96.

Ratsina, T. V. (2012). Pislyadyplomna osvita: shlyakhy udoskonalennya yakosti znan. Upravlinnya yakistyu pidhotovky kadriv z vyshchoyu osvitoyu cherez udoskonalennya protsedur litsenzuvannya, akredytatsiyi ta reytynhuvannya. Dnipropetrovsk: Natsionalnyi hirnychyi universytet, 1, 130–133.

Saukh, P. Yu. (Ed.) (2011). Innovatsiyi u vyshchiy osviti: problemy, dosvid, perspektyvy. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 444.

Dobroskok, I. I., Kotsur, V. P., Nikitchyna, S. O. et. al. (2008). Innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi: teoriya ta praktyka vykorystannya u vyshchiy shkoli. Pereiaslav-Khmelnytskyi: Vyd-vo S. V. Karpuk, 284.

Sysoyeva, S. O., Aleksyuk, A. M., Volovyk, P. M. et. al.; Sysoyeva, S. O. (Ed.) (2001). Pedahohichni tekhnolohiyi u neperervniy profesiyni osviti. Kyiv: VIPOL, 504.

Pro vyshchu osvity (2014). Verkhovna Rada Ukrayiny, No. 1556-VII. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Lukyanova, L. B., Anishchenko, O. V. (2014). Osvita doroslykh: korotkyi terminolohichnyi slovnyk. Kyiv: PP Lysenko M. M., 108.

Lukyanova, L. B. (2011). Kontseptsiya osvity doroslykh v Ukrayini. Kyiv: PP Lysenko M. M., 24.

Global report on adult learning and education (2009). UNESCO Institute for Litelong Learning. Hamburg, 157. Available at: http://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/AdultEducation/en/GRALE_en.pdf


GOST Style Citations


Протасова, Н. Г. Післядипломна освіта педагогів: зміст, структура, тенденції розвитку [Текст] / Н. Г. Протасова. – К., 1998. – 176 с.

Пєхота, О. М. Андрогогічні проблеми у підготовці викладачів для системи післядипломної освіти [Текст] / О. М. Пєхота, В. І. Пуцов, Л. Я. Набока та ін. – К.-Чернівці: Букрен, 2006. – 96 с.

Раціна, Т. В. Післядипломна освіта: шляхи удосконалення якості знань [Текст]: зб. тез доп. наук.-метод. конф. / Т. В. Раціна // Управління якістю підготовки кадрів з вищою освітою через удосконалення процедур ліцензування, акредитації та рейтингування. – Дніпропетровськ: Національний гірничий університет, 2012. – Т. 1. – С. 130–133.

Інновації у вищій освіті: проблеми, досвід, перспективи [Текст]: монографія / ред. П. Ю. Саух. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. – 444 с.

Інноваційні педагогічні технології: теорія та практика використання у вищій школі [Текст]: монографія / І. І. Доброскок, В. П. Коцур, С. О. Нікітчина та ін. – Переяслав-Хмельницький: Вид-во С. В. Карпук, 2008. – 284 с.

Сисоєва, С. О. Педагогічні технології у неперервній професійні освіті [Текст]: монографія / С. О. Сисоєва, А. М. Алексюк, П. М. Воловик та ін.; ред. С. О. Сисоєвa. – К.: ВІПОЛ, 2001. – 504 с.

Про вищу освіту [Текст]. – Верховна Рада України, 2014. – № 1556-VІІ. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Лук’янова, Л. Б. Освіта дорослих: короткий термінологічний словник [Текст] / Л. Б. Лук’янова, О. В. Аніщенко. – К.: ПП Лисенко М. М., 2014. – 108 с.

Лук’янова, Л. Б. Концепція освіти дорослих в Україні [Текст] / Л. Б. Лук’янова. – К.: ПП Лисенко М. М., 2011. – 24 с.

Global report on adult learning and education [Text]. – UNESCO Institute for Litelong Learning. – Hamburg, 2009. – 157 p. – Available at: http://uil.unesco.org/fileadmin/keydocuments/AdultEducation/en/GRALE_en.pdf







Copyright (c) 2017 Natalia Bordіug, Natalia Ridey

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)