DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.105503

Analysis of the educational and professional programs of training of specialists in the specialty 231 social work

Serhii Kubitskyi

Abstract


The results of analysis present educationally professional programs of training of future social workers in the institute of higher education in Ukraine in accordance with criteria: subject area; feature of the program; content and/or components of professional competence; predicted training results. The specific feature of the theoretical approaches to the training of specialists in the specialty 231 Social work is justified. The results of studying foreign experience of higher social education are presented

It is well-proved that the sphere of professional training of future social workers needs specialization depending on the categories of clients of future professional activity. Expansion of fields of professional activity of the future social workers are directed on the increase of employment opportunities, however negatively represented on quality of professional training through supersaturating of content.

It is proved that the most educational and professional programs require additions naturally scientific disciplines, which directly determine the future ability of graduating students for system thinking taking into account the state of environment.

In comparing to the foreign programs of training of the social workers (USA, Great Britain, France), Ukrainian educational programs are not practice oriented; volume of educational time for practice is most often 10%, which is not sufficient for the formation of the competences


Keywords


professional training; social worker; social work; training of future social workers

References


Vinnikova, L. V. (2003). Systema pidgotovky sotsialnykh pratsivnykiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA. Luganskyi nats. ped-yi un-t im. T. Shevchenka. Lugansk, 20.

Tymenko, V. (2008). Porivnialnyi analiz profesiinoi pidgotovky sotsialnykh pratsivykiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA ta Ukrainy. Available at: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/20908

Mykytenko, N. O. (2006). Profesiina pidgotovka sotsialnykh pratsivnykiv v universytetakh Kanady. Ternopil, 20.

Kulikova, A. Ye. (2009). Pidgotovka sotsialnykh pratsivnykiv do roboty z ditmy ta moloddiu u VNZ Shvetsii. Luganskyi nats. un-t im. T. Shevchenka. Lugansk, 20.

Leshchuk, G. V. (2009). Systema profesiinoi pidgotovky fakhivtsiv sotsialnoi sfery u Frantsii. TNPU im. V. Gnatiuka. Ternopil, 20.

Pichkar, O. P. (2002). Systema pidgotovky vakhivtsiv sotsialnoi roboty u Velykii Brytanii. TDPU im. V. Gnatiuka. Ternopil, 213.

Romanovska, L. I. (2013). Systema pidgotovky fakhivtsiv z sotsialnoi roboty za kordonom na prykladi rozvynenykh krain. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby, 3. Available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2013_3_21.pdf

Osvitnia programa: vymogy ta metodyka rozroblennia (2016). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 60.

Kozubovskyi, V. V. (2004). Sotsialnyi zakhyst nepovnolitnikh u Velykii Brytanii (porivnialnyi analiz). Uzhgorod: UzhNU, 129.

Korniushyna, R. V. (2004). Zarubezhnyi opyt sotsialnoi raboty. Vladivostok: Izd-vo Dalnevostochnogo universyteta, 85.

Kashpyreva, T. B. (2004). Modernizatsiia obrazovaniia spetsialistov sotsialnoi sfery v systeme mnogourovnevoi podgotovki studentov vo Frantsii. Tulа, 214.

Polishchuk, V. A., Yankovych, O. I. (2009). Istoriia sotsialnoi pedagogiky ta sotsialnoi roboty. Ternopil: TDPU, 256.

Kolkov, V. V. (1997). Metodologicheskie aspekty formirovaniia teorii raboty. Rabotnik sotsialnoi sluzhby, 1 (1), 15.


GOST Style Citations


Віннікова, Л. В. Система підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США [Текст]: автореф. дис. … канд. пед. наук / Л. В. Віннікова; Луганський нац. пед-й ун-т ім. Т. Шевченка. – Луганськ, 2003. – 20 с.

Тименко, В. Порівняльний аналіз професійної підготовки соціальних працівників у вищих навчальних закладах США та України [Електронний ресурс] / В. Тименко. – 2008. – Режим доступу: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/20908

Микитенко, Н. О. Професійна підготовка соціальних працівників в університетах Канади [Текст]: автореф. дис. … канд. пед. наук / Н. О. Микитенко. – Тернопіль, 2006. – 20 с.

Кулікова, А. Є. Підготовка соціальних працівників до роботи з дітьми та молоддю у ВНЗ Швеції [Текст]: автореф. дис. … канд. пед. наук / А. Є. Кулікова; Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – Луганськ, 2009. – 20 с.

Лещук, Г. В. Система професійної підготовки фахівців соціальної сфери у Франції [Текст]: автореф. дис. … канд. пед. наук / Г. В. Лещук; ТНПУ ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2009. – 20 с.

Пічкар, О. П. Система підготовки фахівців соціальної роботи у Великій Британії [Текст]: дис. … канд. пед. наук / О. П. Пічкар; ТДПУ ім. В. Гнатюка. – Тернопіль, 2002. – 213 с.

Романовська, Л. І. Система підготовки фахівців з соціальної роботи за кордоном на прикладі розвинених країн [Електронний ресурс] / Л. І. Романовська // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби. – 2013. – № 3. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2013_3_21.pdf

Освітня програма: вимоги та методика розроблення [Текст]: метод. реком. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2016. – 60 с.

Козубовський, В. В. Соціальний захист неповнолітніх у Великій Британії (порівняльний аналіз) [Текст] / В. В. Козубовський. – Ужгород: УжНУ, 2004. – 129 с.

Корнюшина, Р. В. Зарубежный опит социальной работы [Текст] / Р. В. Корнюшина. – Владивосток: Изд-во Дальневосточного университета, 2004. – 85 с.

Кашпирева, Т. Б. Модернизация образования специалистов социальной сферы в системе многоуровневой подготовки студентов во Франции [Текст]: дисс. … канд. пед. наук / Т. Б. Кашпирева. – Тула, 2004. – 214 с.

Поліщук, В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи [Текст] / В. А. Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль: ТДПУ, 2009. – 256 с.

Колков, В. В. Методологические аспекты формирования теории работы [Текст] / В. В. Колков // Работник социальной службы. – 1997. – № 1 (1). – С. 15.







Copyright (c) 2017 Serhii Kubitskyi

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)