Analysis of the educational and professional programs of training of specialists in the specialty 231 social work
DOI:
https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.105503Ключові слова:
professional training, social worker, social work, training of future social workersАнотація
The results of analysis present educationally professional programs of training of future social workers in the institute of higher education in Ukraine in accordance with criteria: subject area; feature of the program; content and/or components of professional competence; predicted training results. The specific feature of the theoretical approaches to the training of specialists in the specialty 231 Social work is justified. The results of studying foreign experience of higher social education are presented
It is well-proved that the sphere of professional training of future social workers needs specialization depending on the categories of clients of future professional activity. Expansion of fields of professional activity of the future social workers are directed on the increase of employment opportunities, however negatively represented on quality of professional training through supersaturating of content.
It is proved that the most educational and professional programs require additions naturally scientific disciplines, which directly determine the future ability of graduating students for system thinking taking into account the state of environment.
In comparing to the foreign programs of training of the social workers (USA, Great Britain, France), Ukrainian educational programs are not practice oriented; volume of educational time for practice is most often 10%, which is not sufficient for the formation of the competences
Посилання
- Vinnikova, L. V. (2003). Systema pidgotovky sotsialnykh pratsivnykiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA. Luganskyi nats. ped-yi un-t im. T. Shevchenka. Lugansk, 20.
- Tymenko, V. (2008). Porivnialnyi analiz profesiinoi pidgotovky sotsialnykh pratsivykiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh SShA ta Ukrainy. Available at: http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/20908
- Mykytenko, N. O. (2006). Profesiina pidgotovka sotsialnykh pratsivnykiv v universytetakh Kanady. Ternopil, 20.
- Kulikova, A. Ye. (2009). Pidgotovka sotsialnykh pratsivnykiv do roboty z ditmy ta moloddiu u VNZ Shvetsii. Luganskyi nats. un-t im. T. Shevchenka. Lugansk, 20.
- Leshchuk, G. V. (2009). Systema profesiinoi pidgotovky fakhivtsiv sotsialnoi sfery u Frantsii. TNPU im. V. Gnatiuka. Ternopil, 20.
- Pichkar, O. P. (2002). Systema pidgotovky vakhivtsiv sotsialnoi roboty u Velykii Brytanii. TDPU im. V. Gnatiuka. Ternopil, 213.
- Romanovska, L. I. (2013). Systema pidgotovky fakhivtsiv z sotsialnoi roboty za kordonom na prykladi rozvynenykh krain. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby, 3. Available at: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vnadps_2013_3_21.pdf
- Osvitnia programa: vymogy ta metodyka rozroblennia (2016). Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 60.
- Kozubovskyi, V. V. (2004). Sotsialnyi zakhyst nepovnolitnikh u Velykii Brytanii (porivnialnyi analiz). Uzhgorod: UzhNU, 129.
- Korniushyna, R. V. (2004). Zarubezhnyi opyt sotsialnoi raboty. Vladivostok: Izd-vo Dalnevostochnogo universyteta, 85.
- Kashpyreva, T. B. (2004). Modernizatsiia obrazovaniia spetsialistov sotsialnoi sfery v systeme mnogourovnevoi podgotovki studentov vo Frantsii. Tulа, 214.
- Polishchuk, V. A., Yankovych, O. I. (2009). Istoriia sotsialnoi pedagogiky ta sotsialnoi roboty. Ternopil: TDPU, 256.
- Kolkov, V. V. (1997). Metodologicheskie aspekty formirovaniia teorii raboty. Rabotnik sotsialnoi sluzhby, 1 (1), 15.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2017 Serhii Kubitskyi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Наше видання використовує положення про авторські права Creative Commons CC BY для журналів відкритого доступу.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons CC BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.