DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.105543

The determinatin of concepts «person‒ individual‒personality» in soviet period

Mariana Sokol

Abstract


From the middle of the twentieth century, a new period of pedagogical concepts development begins. This period caused the intensification of researches in this area and, consequently, increased the number pedagogic encyclopaedias dictionary publications. During small period have been significant changes to distinguish the main pedagogical categories. Traditionally, scientists’ attention was focused on logical and meaningful clarify pedagogical concepts. While the issue of forming global thesaurus of various fields of science, formation and development of concepts as the concentrated expression of the historically achieved pedagogical knowledge and determination of concepts «person‒individual‒personality» in the Soviet period in pedagogy weren’t decided on a conceptual level. In our research, we qualify pedagogic scientific thesaurus as a scientific and cultural phenomenon that provides an understanding of scientists and practitioners in the global educational space and coherence of methodological principles of research problems. It is also a system of concepts, which is designed for people assimilation and mainstreaming the successful orientation in the sphere of scientific knowledge subject


Keywords


system of concepts; scientific thesaurus; person; individual; personality; conceptual and categorical apparatus; triad of concepts

References


Suxomlynska, O. V. (2002). Konceptualni zasady formuvannya duxovnosti osobystosti na osnovi hrystyyanskyh moralnyh tcinnostey. Shlyah osvity. Kyiv: Nauka, 4, 13–18.

Boldyrev, N. Y., Honcharov, N. K. et. al. (1968). Pedahohyka. Moscow: Prosveshhenye, 526.

Vyshnyakova, S. M. (1990). Professyonalnoe obrazovanye: Klyuchevyye ponyatyya, termyny, aktualnaya leksyka. Moscow: NYC SPO, 538.

Kayrov, Y. A. (Ed.) (1960). Pedahohycheskyj slovar. In 2 volumes: Vol. 1. Moscow: APN RSFSR, 774.

Solties, G. (Ed.) (1954). Lexicon of terms and concepts. Oxford: Dunkin, 324.

. Kurian, G. Th. (Ed.) (1988). World education encyclopedia. New York.: Oxf., 1320.

Vyxrushh, A. V. (2009). Intehraciya ukrayinskoi osvity v evropeiskyi osvitnii prostir. Pedahohika ta psyxolohiya, 469, 22–32.

Petrova, H. (2010). Latynsko-ukrayinskyj slovotvirnyj slovnyk (20000 sliv). Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan, 880.

Malynyn, A. M. (1952). Latynsko-russkyj slovar. Moscow: Ynostr. slovarej, 163.

Savyn, N. V. (1978). Pedahohyka. Moscow: Prosveschenie, 13.

Averyncev, S. S. (Ed.) (1989). Filosofskyi entcyklopedicheskii slovar. Moscow: Sovetskaya entciklopediya, 782.

Frolov, Y. T. (1986). Filosofskii slovar. Moscow: Polyt. lyt., 162–540.

Dvoreckii, Y. X. (1956). Latynsko-russkyi slovar. Moscow: Russkii yazyk, 478.

Boldyrev, N. (1969). Bolshaya sovetskaya entcyklopediya. Moscow: Sovetskaya entcyklopediya, 978.

Melnychuk, O. S. (1985). Slovnyk inshomovnyh sliv. Kyiv: Holovna redakciya radyanskoi entcyklopedii.

Maccway, Dj. L .(1970). Thesaurus for Exceptional child education. London: Stars, 249.


GOST Style Citations


1. Сухомлинська, О. В. Концептуальні засади формування духовності особистості на основі християнських моральних цінностей [Текст] / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2002. – № 4. – С. 13–18.

2. Болдырев, Н. И. Педагогика [Текст]: учеб. пос. для студ. пед. инст. / Н. И. Болдырев, Н. К. Гончаров и др. – М.: Просвещение, 1968. ‒ 526 с.

3. Вишнякова, С. М. Профессиональное образование: Ключевые понятия, термины, актуальная лексика [Текст] / С. М. Вишнякова. – М.: НИЦ СПО, 1990. – 538 с.

4. Педагогический словарь: В 2 т.: Т. 1 [Текст] / под ред. И. А. Каиров. – М.: АПН РСФСР, 1960. – 774 с.

5. Lexicon of terms and concepts [Text] / G. Solties (Ed.). – Oxf.: Dunkin, 1954. ‒ 324 p.

6. World education encyclopedia [Text] / G. Th. Kurian (Ed.). – N.Y.: Oxf., 1988. ‒ 1320 p.

7. Вихрущ, А. В. Інтеграція української освіти в європейський освітній простір [Текст] / А. В. Вихрущ // Педагогіка та психологія. – 2009. – Вип. 469. – С. 22–32.

8. Петрова, Г. Латинсько-український словотвірний словник (20000 слів) [Текст] / Г. Петрова. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010. – 880 с.

9. Малинин, А. М. Латинско-русский словарь [Текст] / А. М. Малинин. ‒ М.: Иностр. словарей, 1952. ‒ 163 с.

10. Савин, Н. В. Педагогика [Текст] / Н. В. Савин. ‒ М.: Просвещение 1978. ‒ 13 c.

11. Философский энциклопедитеский словарь. 2 изд. [Текст] / под ред. С. С. Аверинцева. ‒ Москва: Советская энциклопедия, 1989. ‒ 782 с.

12. Философский словарь  [Текст] / под ред. И. Т. Фролова ‒ М.: Полит. лит, 1986. ‒ С. 162–540.

13. Дворецкий, И. Х. Латинско-русский словарь [Текст] / И. Х. Дворецкий. ‒ М.: Русский язык, 1956. ‒ С. 478.

14. Большая советская энциклопедия [Текст] / под. ред. Н. И. Болдырева. ‒ М.: Советская энциклопедия, 1969. ‒ 978 с.

15. Maccway, Dj. L. Thesaurus for Exceptional child education [Text] / Dj. Maccway. ‒ London: Stars, 1970. ‒ 249 p.

16. Lexicon of terms and concepts [Text] / G. Solties (Ed.). – Oxf.: Dunkin, 1954. ‒ 324 p.







Copyright (c) 2017 Mariana Sokol

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)