DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.108974

Theoretical substantiation of the necessity of formation of scientific-methodological competence of teachers in the system of postgraduate pedagogical education

Svitlana Tolochko, Natalia Ridey

Abstract


During the study we determined contradictions that influence the development of postgraduate pedagogical education in Ukraine. The notions “methodical competence”, “learning-methodical competence” and “scientific methodical competence” were concretized. This research favors the theoretical-methodological analysis of the predominant paradigm of interpretation of pedagogical education, able to correspond to challenges of full-life activity and self-perfection for the personal formation, the necessity of teachers’ scientific-methodical competence formation.

The structure of the scientific-methodical competence, formed in the process of increasing base knowledge, abilities and competences of a scientific-pedagogical worker and favors his/her personal style and own staff-technology and consists of the scientific, scientific-research work, learning-scientific-innovative activity, using modern informational learning technologies, scientific diagnostic, expertise was determined


Keywords


post-graduate pedagogical education; learning-methodical and scientific-methodical competence of teachers; scientific-research activity of a teacher

References


The National Strategy for the Development o fEducationin Ukraine until 2021. Available at: https://pon.org.ua/novyny/2446-nacionalna-strategiya-rozvitku-osviti-v-ukrayini.html

Rybalko, Yu. V.; Ridey, N. M. (Ed.) (2013). Formation of professional competence of future ecologists in vocational training in higher agricultural educational institutions. Kherson: Grin D. S., 230.

Kremen, V. G. (Ed.) (2008). Encyclopedia of Education. Kyiv: Yurincom Inter, 1040.

Pro vyshchu osvitu (2014). Verkhovna Rada Ukrainy, No. 1556-VII. Available at: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Prysyazhnyuk, Yu. S. (2010). Development of methodical competence of teachers of the humanitarian cyclein the system of postgraduate education. Kyiv, 277.

Tolochko, S. V. (2012). Formation of methodical competence of teachers of specialdis ciplines of higher agrarian educational institutions. Kyiv, 309.

Marinovskaya, O. I. (2010). Formation of teachers'readiness for design and implementation activities in the system of postgraduate pedagogical education: author'sabstract. Lugan. nats. un-t im. T.Shevchenka. Lugansk, 44.

Semakova, T. O. (2012). Research work as a way of forming the teacher's professional competence. Information Technologies in Education, Science and Production, 1 (1), 124–127.

Lukach, V. S., Tolochko, S. V. (2011). Organization of practical training for students of agrarian higher educational institutions. Kyiv, 320.

Ridey, N. M., Zazimko, O. V., Klich, L. V., Kishchak, T. S., Kasatkin, D. Yu., Shostak, A. V., Rybalko, Yu. V. (2015). Guide to Applied Naukometry. Starobilsk: PROGTEHSNAB, 571.


GOST Style Citations


Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://pon.org.ua/novyny/2446-nacionalna-strategiya-rozvitku-osviti-v-ukrayini.html

Рибалко, Ю. В. Формування професійної компетентності майбутніх екологів у фаховій підготовці у вищих аграрних навчальних закладах [Текст]: монографія / Ю. В. Рибалко; ред. Н. М. Рідей. – Херсон: Грінь Д. С., 2013. – 230 с.

Енциклопедія освіти [Текст] / ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Про вищу освіту [Текст]. – Верховна Рада України, 2014. – № 1556-VІІ. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Присяжнюк, Ю. С. Розвиток методичної компетентності викладачів гуманітарного циклу в системі післядипломної освіти [Текст]: дис. … канд. пед. наук / Ю. С. Присяжнюк. – К., 2010. – 277 с.

Толочко, С. В. Формування методичної компетентності викладачів спеціальних дисциплін вищих аграрних навчальних закладів [Текст]: дис. … канд. пед. наук / С. В. Толочко. – К., 2012. – 309 с.

Мариновська, О. Я. Формування готовності вчителів до проектно-впроваджувальної діяльності в системі післядипломної педагогічної освіти [Текст]: автореф. дис. … д-ра пед. наук / О. Я. Мариновська; Луган. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. – Луганськ, 2010. – 44 с.

Семакова, Т. О. Науково-дослідницька робота як шлях формування професійної компетентності викладача [Текст] / Т. О. Семакова, О. П. Сіліщенко // Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві. – 2012. – № 1 (1). – С. 124–127.

Лукач, В. С. Організація практичного навчання студентів аграрних вищих навчальних закладів [Текст]: навч. пос. / В. С. Лукач, С. В. Толочко. – К.: Аграрна освіта, 2011. – 320 с.

Рідей, Н. М. Путівник у прикладну наукометрію [Текст]: навч. пос. / Н. М. Рідей, О. В. Зазимко, Л. В. Кліх, Т. С. Кіщак, Д. Ю. Касаткін, А. В. Шостак, Ю. В. Рибалко. – Старобільск: ПРОГТЕХСНАБ, 2015. – 571 с.







Copyright (c) 2017 Svitlana Tolochko, Natalia Ridey

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)