DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.109085

Scientific approaches as a methodological basis for forming culture of managing the personnel of future managers

Hanna Popova, Marina Artiukhina

Abstract


In the article the scientific approaches have been analyzed, and the methodological basis for the formation of culture of personnel management in the process of professional training of future managers has been developed. It is proved that effectiveness of forming culture of managing the personnel of future managers is achieved through the introduction of the complex of pedagogical conditions in the professional training: enrichment of the content of training on personnel management with additional cultural-oriented topics; diversification of the process of professional training of future managers by active and interactive forms and methods of educational activities; promotion of the development of professionalism of the teaching staff in order to ensure the effectiveness of the process of forming culture of managing the personnel of future managers. It is established that the methodological foundations of the first pedagogical condition create cultural and competence approaches. For the second pedagogical condition, the methodological background is provided by the personality-activity approach. For the third pedagogical condition, the acmeological approach is methodologically grounded. It is proved that the scientific approaches form a unified methodological basis for the holistic process of forming culture of the personnel management through the implementation in the professional training of future managers of the complex of pedagogical conditions


Keywords


scientific approach; culture of personnel management; manager; pedagogical conditions; professional preparation

References


Afanasieva, L. V. (2012). Kompetentnisnyi pidkhid yak osvitnia innovatsiia u pidhotovtsi maibutnikh menedzheriv orhanizatsii. Visnyk Luhanskoho nats. un-tu im. Tarasa Shevchenka: pedahohichni nauky, 7 (242), 1, 40‒44.

Elbrekht, O. (2011). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichna osnova formuvannia zmistu profesiinoi pidhotovky menedzheriv. Humanizatsiia navchalno-vykhovnoho protsesu, 58, 3, 54‒64.

Naboka, O. H. (2012). Profesiino-oriientovani tekhnolohii navchannia u fakhovii pidhotovtsi maibutnikh ekonomistiv: teoriia ta metodyka zastosuvannia. Slovyansk: Pidpryiemets Matorin B. I., 303.

Sytnykova, Yu. V. (2013). Formuvannia profesiinoi kultury maibutnikh menedzheriv na hendernykh zasadakh. Kharkiv, 270.

Mareev, V. I., Karpova, N. K., Shchіpankіna, E. S. Kulturologicheskii podkhod v aspekte razvitiia sovremennogo obrazovaniia. Available at: http://www.sworld.com.ua/index.php/en/current-status-and-the-development-of-the-education-c112/11973-c112-037

Anishchenko, V., Padalka, O. (2013). Kulturolohichnyi pidkhid u profesiinii pidhotovtsi vchytelia. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy, 6, 103‒107.

Masych, V. V. (2016). Kompetentnisnyi pidkhid yak metodolohichne pidgruntia formuvannia produktyvno-tvorchoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 51, 216‒223.

Lozova, V. I. (Ed.) (2006). Lektsii z pedahohiky vyshchoi shkoly. Kharkiv: OVS, 496.

Khatuntseva, S. M. (2013). Osobystisnyi pidkhid yak metodolohichna osnova doslidzhennia indyvidualizatsii profesiinoi pidhotovky studentiv u vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladakh. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 6 (32), 269‒279.

Kravchenko, V. M. (2013). Kontseptualni pidkhody do modernizatsii profesiinoi pidhotovky vykladachiv vyshchoi shkoly. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 28 (81), 522‒528.

Nikolaiesku, I. (2012). Akmeolohichnyi pidkhid do rozvytku profesiinoho imidzhu suchasnoho pedahoha v systemi pisliadyplomnoi osvity. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 5 (1), 245‒251.

Plakhotnik, O. V. (2013). Akmeolohiia yak nova yakist osvity. Zbirnyk nauk. pr. Viiskovoho in-tu Kyivskoho natsionalnoho un-tu im. Tarasa Shevchenka, 42, 187‒192.


GOST Style Citations


Афанасьєва, Л. В. Компетентнісний підхід як освітня інновація у підготовці майбутніх менеджерів організацій [Текст] / Л. В. Афанасьєва // Вісник Луганського нац. ун-ту ім. Тараса Шевченка: педагогічні науки. – 2012. ‒ № 7 (242), Ч. 1. – С. 40‒44.

Ельбрехт, О. Компетентнісний підхід як методологічна основа формування змісту професійної підготовки менеджерів [Текст] / О. Ельбрехт // Гуманізація навчально-виховного процесу. – 2011. – № 58, Ч. 3. – С. 54‒64.

Набока, О. Г. Професійно-орієнтовані технології навчання у фаховій підготовці майбутніх економістів: теорія та методика застосування [Текст]: монографія / О. Г. Набока. – Словʼянськ: Підприємець Маторін Б. І., 2012. ‒ 303 с.

Ситникова, Ю. В. Формування професійної культури майбутніх менеджерів на гендерних засадах [Текст]: дис. … канд. пед. наук / Ю. В. Ситникова. ‒ Х., 2013. – 270 с.

Мареев, В. И. Культурологический подход в аспекте развития современного образования [Електронний ресурс] / В. И. Мареев, Н. К. Карпова, Е. С. Щипанкина. – Режим доступу: http://www.sworld.com.ua/index.php/en/current-status-and-the-development-of-the-education-c112/11973-c112-037

Аніщенко, В. Культурологічний підхід у професійній підготовці вчителя [Текст] / В. Аніщенко, О. Падалка // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. – 2013. – № 6. – С. 103‒107.

Масич, В. В. Компетентнісний підхід як методологічне підґрунтя формування продуктивно-творчої компетентності майбутнього фахівця [Текст] / В. В. Масич // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. ‒ 2016. ‒ № 51. ‒ С. 216‒223.

Лекції з педагогіки вищої школи [Текст]: навч. пос. / ред. В. І. Лозовa. – Х.: ОВС, 2006. – 496 с.

Хатунцева, С. М. Особистісний підхід як методологічна основа дослідження індивідуалізації професійної підготовки студентів у вищих педагогічних навчальних закладах [Текст] / С. М. Хатунцева // Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. – 2013. ‒ № 6 (32). – С. 269‒279.

Кравченко, В. М. Концептуальні підходи до модернізації професійної підготовки викладачів вищої школи [Текст] / В. М. Кравченко // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. ‒ 2013. – № 28 (81). – С. 522‒528.

Ніколаєску, І. Акмеологічний підхід до розвитку професійного іміджу сучасного педагога в системі післядипломної освіти [Текст] / І. Ніколаєску // Проблеми підготовки сучасного вчителя. ‒ 2012. ‒ № 5 (1). ‒ С. 245‒251.

Плахотнік, О. В. Акмеологія як нова якість освіти [Текст] / О. В. Плахотнік // Збірник наук. пр. Військового ін-ту Київського національного ун-ту ім. Тараса Шевченка. ‒ 2013. ‒ № 42. ‒ С. 187‒192.







Copyright (c) 2017 Hanna Popova, Marina Artiukhina

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)