DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.116588

Development of psychological culture of students in the process of psychological training of future specialists

Galina Коt

Abstract


The article is devoted to the study of components of the structure and personal determination of students’ psychological culture for elaborating psychological tendencies of formation and development of general and special professionally important components of the professional and personal development of future specialists.

The essential disadvantage of specialists’ training in HEIs is the managerial professional-psychological non-coordination of views and actions among staff and inconsistency to the key problem – students’ personal development in the aspect of tactic skills that essentially lowers the level and quality of psychological training.

 At the empiric research there were analyzed components of psychological culture of students’ personality in the subsystem of constitutional features, which scales choice is based on neurophysiologic theories, and in the psychosemantic substructure of a space of personal features.

Psychological culture is defined in the research as a culture of beliefs, feelings, ideas towards oneself and others and consists of gnoseological, procedural-active, subjective-personal components, the subjective-personal component of future specialists’ psychological culture is considered more detail.

For accelerating the students’ psychological culture development it is necessary to use active learning methods and special technologies (socio-psychological trainings) that favor the growth of the personal potential and professional effectiveness of future specialists in the education system


Keywords


psychological culture; personal development; professionally important features and properties; psychological training

References


Hluzman, O. V. (1995). Systemnyi analiz poniattia «tekhnolohiia navchannia u vuzi. Pedahohichna tekhnolohiia u suchasnomu vuzi. Lutsk.

Kostiuk, H. S.; Prokoliienko, L. M. (Ed.) (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykholohichnyi rozvytok osobystosti. Kyiv: Radianska shkola, 608.

Aktualni problemy psykholohii. Vol. X. Ch. 1 (2007). Kyiv: Hlavnyk.

Obozov, N. N. (1986). Psikhologicheskaya kul'tura vzaimnykh otnosheniy. Moscow: Znanie, 47.

Motkov, O. I. (2007). Priroda lichnosti: sushhnost', struktura i razvitie. Moscow: GUP Voskresenskaya tipografiya, 248.

Ribalka, V. V. (1998). Osobistіsniy pіdkhіd u profіl'nomu navchannі starshoklasnikіv. Kyiv: ІPPPO APN Ukraini, 160.

Kolmogorova, L. S. (1997). Stanovlenie psikhologicheskoy kul'tury lichnosti kak orientir sovremennogo obrazovaniya. Pedagogika, 3, 55–69.

Shmelev, A. G., Pokhil'ko, V. I., Kozlovskaya-Tel'nova, A. Yu. (1988). Praktikum po eksperimental'noy psikhosemantike. Tezaurus lichnostnykh chert. Moscow: Izdatel'stvo MGU, 208.

Semychenko, V. A. (2010). Problematyka osobystisnoho rozvytku v konteksti neperervnoi profesiinoi osvity. Pedahohika i psykholohiia, 2, 46–57.

Bitinas, B. P. (1971). Mnogomernyy analiz v pedagogike i pedagogicheskoy psikhologii. Vilnius, 347.

Abul'khanova-Slavskaya, K. A. (1981). Razvitie lichnosti v protsesse zhiznedeyatel'nosti. Psikhologiya formirovaniya i razvitiya lichnosti. Moscow, 19–44.

Maksymenko, S. D., Ilina, T. B. (1999). Do problem rozrobky osvitno-kvalifikatsiinykh kharakterystyk suchasnoho psykholoha. Praktychna psykholohiia ta sotsialna robota, 1, 2–6.

Antsiferova, L. I. (1982). Sistemnyy podkhod k izucheniyu funktsionirovaniya i razvitiya lichnosti. Problemy psikhologii lichnosti. Moscow: Nauka, 140–147.

Sobchik, L. N. (1990). Metod tsvetovykh viborov. Modifitsirovannyy tsvetovoy test Lyushera. Moscow, 96.


GOST Style Citations


Глузман, О. В. Системний аналіз поняття «технологія навчання у вузі [Текст]: Мат. міжнар. наук.-пр. конф. / О. В. Глузман // Педагогічна технологія у сучасному вузі. – Луцьк, 1995.

Костюк, Г. С. Навчально-виховний процес і психологічний розвиток особистості [Текст] / Г. С. Костюк; ред. Л. М. Проколієнко. – К.: Радянська школа, 1989. – 608 с.

Актуальні проблеми психології. Т. X. Ч. 1 [Текст]. – К.: Главник, 2007.

Обозов, Н. Н. Психологическая культура взаимных отношений [Текст] / Н. Н. Обозов. – М.: Знание, 1986. – 47 с.

Мотков, О. И. Природа личности: сущность, структура и развитие [Текст] / О. И. Мотков. – М.: ГУП Воскресенская типография, 2007 – 248 с.

Рибалка, В. В. Особистісний підхід у профільному навчанні старшокласників [Текст]: монографія / В. В. Рибалка. – К.: ІПППО АПН України, 1998. – 160 с.

Колмогорова, Л. С. Становление психологической культуры личности как ориентир современного образования [Текст] / Л. С. Колмогорова // Педагогика. – 1997. – № 3. – С. 55–69.

Шмелев, А. Г. Практикум по экспериментальной психосемантике. Тезаурус личностных черт [Текст] / А. Г. Шмелев, В. И. Похилько, А. Ю. Козловская-Тельнова. – М.: Издательство МГУ, 1988. – 208 с.

Семиченко, В. А. Проблематика особистісного розвитку в контексті неперервної професійної освіти [Текст] / В. А. Семиченко // Педагогіка і психологія. – 2010. – № 2. – С. 46–57.

Битинас, Б. П. Многомерный анализ в педагогике и педагогической психологии [Текст] / Б. П. Битинас. – Вильнюс, 1971. – 347 с.

Абульханова-Славская, К. А. Развитие личности в процессе жизнедеятельности [Текст] / К. А. Абульханова-Славская // Психология формирования и развития личности. – М., 1981. – С. 19–44.

Максименко, С. Д. До проблем розробки освітньо-кваліфікаційних характеристик сучасного психолога [Текст] / С. Д. Максименко, Т. Б. Ільїна // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. – № 1. – С. 2–6.

Анциферова, Л. И. Системный подход к изучению функционирования и развития личности [Текст] / Л. И. Анциферова // Проблемы психологии личности. – М.: Наука, 1982. – С. 140–147.

Собчик, Л. Н. Метод цветовых виборов. Модифицированный цветовой тест Люшера [Текст]: метод. рук. / Л. Н. Собчик. – М., 1990. – 96 с.







Copyright (c) 2017 Galina Коt

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)