DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.123873

Results of experimental implementation of the methodology for formation of the art culture of future artists-designers

Anton Semenyuk

Abstract


The article realizes the analysis of experimental implementation of the methodology of the art culture formation in the process of professional training of future artists-designers. At the analysis of the scientific literature there was determined the essence and structural components of art culture of future artists-designers. The art culture of future artists it is a complicated personal construction that includes the totality of artistic abilities in the art sphere, conscious feelings, motives of artistic activity, readiness to realization of the creative potential through the harmonic transformation of reality and internal world for productive realization of educational and professional functions. The methodology of formation of the art culture of future designers is grounded on the competence approach, directed on revelation of the potential of future specialists, combining the work for the development of structural components of the art culture of future designers. There were characterized pedagogical conditions of formation of the art culture of future designers. There were grounded the results of probation of the methodology of formation of the art culture of future artists-designers. It was proved that the methodology of formation of the art culture of future designers is an effective condition of formation of the studied phenomenon


Keywords


culture; designers; methodology; model; component; training; program; conditions; structure; artists

References


Karpova, S. M. (2012). Kryteriyi ta pokaznyky sformovanosti khudozhn'o-profesiynoyi kul'tury maybutnikh arkhitektoriv [Criteria and indicators of the formation of artistic and professional culture of future architects]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrayins'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushyns'koho, 7-8, 8–13.

Kryts'ka, A. M. (2012). Psykholoho-pedahohichni umovy rozvytku profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh dyzayneriv [Psychological-pedagogical conditions of development of professional competence of future designers]. Kyiv, 289.

Makar, Z. Yu. (2014). Vymohy do profesiynykh znan' i vmin' suchasnykh fakhivtsiv sfery dyzaynu [Requirements for professional knowledge and skills of modern specialists in the sphere of design]. Naukovyi visnyk Chernivets'koho universytetu, 713, 108–116.

Radkevych, V. O.; Nychkalo, N. H. (Ed.) (2010). Teoretychni i metodychni zasady profesiynoho navchannya u zakladakh proftekhosvity khudozhn'oho profilyu [Theoretical and methodical principles of professional training in the institutions of vocational education of artistic profile]. Kyiv, 420.

Fursa, O. (2011). Rozvytok dyzayn-osvity v Ukrayini i zarubizhzhi: istoryko-porivnyal'nyi aspekt [Development of design education in Ukraine and abroad: historical and comparative aspect]. Porivnyal'na profesiyna pedahohika, 2, 112–124.

Bohatyr'ova, H. A. (2007). Formuvannya khudozhn'oyi kul'tury maybutnikh uchyteliv pratsi zasobamy narodnoho mystetstva [Formation of artistic culture of future teachers of labor by means of folk art]. Krivoy Rog, 326.

Karpova, S. N. (2014). Komponenty, kryteriyi otsinky, pokaznyky ta rivni sformovanosti khudozhn'o-profesiynoyi kul'tury maybutnikh arkhitektoriv [Components, evaluation criteria, indicators and levels of formation of the artistic and professional culture of future architects]. Naukovyi ohlyad, 2 (1-2), 64–70.

Chistyuhina, E. V. (2016). Formirovanie hudozhestvennoi kul'tury obuchayushcheisya molodezhi v deyatel'nosti dosugovyh centrov vuzov [Formation of artistic culture of students in the activity of leisure centers of universities]. Orel, 120.

Zeer, E. F. (2004). Modernizatsiya professionalnogo obrazovaniya: kompetentnostnyiy podhod [Modernization of vocational education: a competence approach]. Obrazovanie i nauka, 3 (27), 44–49.

Yahupov, V. V., Svystun, V. I. (2007). Kompetentnisnyi pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoyi osvity [Competency Approach to the Training of Specialists in the Higher Education System]. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsial'na robota, 71, 3–8.


GOST Style Citations


Карпова С. М. Критерії та показники сформованості художньо-професійної культури майбутніх архітекторів // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2012. № 7-8. С. 8–13.

Крицька А. М. Психолого-педагогічні умови розвитку професійної компетентності майбутніх дизайнерів: дис. … канд. психол. наук. Київ, 2012. 289 с.

Макар З. Ю. Вимоги до професійних знань і вмінь сучасних фахівців сфери дизайну // Науковий вісник Чернівецького університету. 2014. № 713. С. 108–116.

Радкевич В. О. Теоретичні і методичні засади професійного навчання у закладах профтехосвіти художнього профілю: монографія / ред. Н. Г. Ничкало. Київ, 2010. 420 с.

Фурса О. Розвиток дизайн-освіти в Україні і зарубіжжі: історико-порівняльний аспект // Порівняльна професійна педагогіка. 2011. № 2. С. 112–124.

Богатирьова Г. А. Формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва: дис. … канд. пед. наук. Кривий Ріг, 2007. 326 с.

Карпова С. Н. Компоненти, критерії оцінки, показники та рівні сформованості художньо-професійної культури майбутніх архітекторів // Науковий огляд. 2014. Т. 2, № 1-2. С. 64–70.

Чистюхина Е. В. Формирование художественной культуры обучающейся молодежи в деятельности досуговых центров вузов: монография. Орел, 2016. 120 с.

Зеер Э. Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход // Образование и наука. 2004. № 3 (27). С. 44–49.

Ягупов В. В., Свистун В. І. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти // Наукові записки. Серія: Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2007. Т. 71. С. 3–8.







Copyright (c) 2018 Anton Semenyuk

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)