DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2018.124473

Self-education as a component of the system of post-graduate education of ecological specialists

Natalia Bordiug

Abstract


During the study there was analyzed the notion “self-education” as a component of the development model of professional competences of ecological specialists in the system of post-graduate education. Self-education is considered as a separate structure beyond the system of education and as a part of professional life. There were characterized structural-functional stages of self-education organization in the formation of specialists’ professional competences: diagnostic, educational-organizational, practical-research, resulting-generalizing, summarizing-controlling. Main principles and forms of self-educational activity were separated. The structure and content of a course work on elaborating the environment monitoring system for the “Little motherland” as a form of self-education in the inter-course period at the qualification improvement that includes cameral, methodological, experimental, resulting-recommending stages of its preparation was elaborated. The course work realization as a form of self-education in the system of post-graduate education forms specialists’ ability to independence, self-determination, self-realization, self-management, self-development. At the same time the acquired professional experience becomes a source of education of his/her colleagues


Keywords


postgraduate education; self-education; qualification improvement; course work; monitoring of environment; competences

References


Andrushchenko, V. P. (2008). Rozdumy pro osvitu: statti, narysy, interviu. Kyiv: Znannia Ukrainy, 819.

Vershlovs'kiy, S. G. (2010). Sistema obrazovaniya vzroslyh kak ob’ekt prognozirovaniya. Chelovek i obrazovanie, 1, 16–21.

Kochetov, O. I. (1974). Pedahohichni osnovy samovykhovannia. Moscow, 276.

Tonkonogaya, E. P. (1997). Novye tendencii obrazovaniya vzroslyh kak social'nogo instituta. Obrazovanie vzroslyh kak social'niy institut: tendencii razvitiya i problemy. Sankt-Peterburg, 60–68.

Ruvinskiy, L. I. (1984). Samovospitanie lichnosti. Moscow: «Mysl'», 140.

Astakhova, O. V. (2012). Kompetentnisnyi pidkhid – obiektyvna neobkhidnist profesiynoi osvity. Materialy VI Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsiyi «Aktualni problemy profesiinoi oriientatsii ta profesiinoho navchannia molodi». Ch. 2. Kyiv, 6–21.

Biletska, H. A. (2012). Tendentsiyi i problemy rozvytku ekolohichnoi osvity. Suchasni informatsiyni tekhnolohiyi ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiya, teoriya, dosvid, problemy, 30, 300–306.

Zhuravska, N. S. (2011). Teoriya i metodyka profesiynoho navchannia. Nizhyn: Lysenko M.M., 208.

Zakon Ukrainy «Pro osvitu» vid 05.09.2017 r. No. 38-39. Verkhovna Rada Ukrainy. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Palko, T. V. (2015). Reformation of the in-service teacher training system in Ukraine: the way towards European integration. ScienceRise, 11 (5 (16)), 33–37. doi: 10.15587/2313-8416.2015.54801


GOST Style Citations


Андрущенко В. П. Роздуми про освіту: статті, нариси, інтерв’ю. К.: Знання України, 2008. 819 с.

Вершловський С. Г. Система образования взрослых как объект прогнозирования // Человек и образование. 2010. № 1. С. 16–21.

Кочетов О. І. Педагогічні основи самовиховання. М., 1974. 276 с.

Тонконогая Е. П. Новые тенденции образования взрослых как социального института // Образование взрослых как социальный институт: тенденции развития и проблемы. СПб., 1997. С. 60–68.

Рувинский Л. И. Самовоспитание личности. М.: «Мысль», 1984. 140 с.

Астахова О. В. Компетентнісний підхід – об’єктивна необхідність професійної освіти // Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми професійної орієнтації та професійного навчання молоді». Ч. 2. К., 2012. С. 6–21.

Білецька Г. А. Тенденції і проблеми розвитку екологічної освіти // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. № 30. С. 300–306.

Журавська Н. С. Теорія і методика професійного навчання. Ніжин: Лисенко М.М., 2011. 208 с.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 38-39. Верховна Рада України. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Палько Т. В. Реформування системи післядипломної педагогічної освіти в Україні: шляхи до євроінтеграції // ScienceRise. 2015. Т. 11, № 5 (16). С. 33–37. doi: 10.15587/2313-8416.2015.54801







Copyright (c) 2018

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)