DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.161580

Modeling of professional activities of future teachers in master training conditions

Inna Sabatovska, Sergey Bobokalo

Abstract


The article describes the state of the problem under study on scientific and pedagogical literature and normative documents, specifies the essence of the key concepts of the research, specifies the peculiarities of preparation of future teachers for the professional activity in the conditions of the master's degree.

The peculiarities of preparation of future teachers for the professional activity in the conditions of the magistracy through its modeling are substantiated. It is noted, that simulation of the process of professional training for the activities of future teachers provides the basis for answering the question: how to build a learning process, in order to increase the qualities of the personality of the teacher of higher education, sufficient for professional activities. Principal significance is the question of the essence of the profession of a teacher of higher education, the content and competence of his/her duties, the culture of his/her pedagogical influence, his/her values and ideals, and professionalism.

It is determined, that preparation of future teachers for the professional activity in the conditions of the magistracy is a process of organization of educational, scientific and pedagogical activity of a master student during his/her studies in the magistracy, aimed at forming his/her readiness for the activity of a teacher of higher education. The purpose of preparing future teachers for the professional activity in the conditions of the magistracy is to form the personality of the future specialist, to ensure his/her professional development and pedagogical skills, professional competence, professionally significant qualities, as well as the ability to carry out a scientific research.

The model of preparation of future teachers for the professional activity in the conditions of the master's degree based on the implementation of organizational and methodical conditions is presented


Keywords


modeling; professional activity of the teacher; training of future teachers; model of specialist; model of teacher activity

References


Pro vyshchu osvitu (2014). Zakon Ukrainy No. 1556-VII. 01.07.2014. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Pro osvitu (2017). Zakon Ukrainy No. 2145-VIII. 05.09.2017. Available at: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Batechko, N. H.; Tsekhmister, Ya. V. (Ed.) (2014). Pidhotovka vykladachiv vyshchoi shkoly v umovakh mahistratury: teoretyko-metodolohichni zasady. Kyiv: Edelveis, 708.

Briukhanova, N. O., Korolova, N. V. (2015). Osoblyvosti modeliuvannia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv. Profesiina osvita: metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii, 2, 21–34

Klokar, N. (2008). Andrahohichna model pidvyshchennia kvalifikatsii pedahohiv na zasadakh dyferentsiiovanoho pidkhodu. Pisliadyplomna osvita v Ukraini, 2, 23–28.

Lodatko, Ye. O. (2010). Modeliuvannia v pedahohitsi: tochky vidliku. Pedahohichna nauka: istoriia, teoriia, praktyka, tendentsii rozvytku, 1. Available at: http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n1_2010_st_2/

Vykorystannia interaktyvnykh metodiv ta multymediinykh zasobiv u pidhotovtsi pedahoha (2003). Kamianets-Podilskyi: Abetka-NOVA, 208.

Nychkalo, N. H. (Ed.) (2000). Profesiina osvita: slovnyk. Kyiv, 380.

Sabatovska, I. S., Kaidalova, L. H. (2014). Modeliuvannia diialnosti fakhivtsia. Kharkiv: V-vo NFaU, 180.

Stoliarenko, O. V. (2015). Modeliuvannia pedahohichnoi diialnosti u pidhotovtsi fakhivtsia. Vinnytsia: TOV «Nilan-LTD», 196.

Short, E. C. (Ed.) (1997). Competence: Inguires into its Meanning & Acguisition in Educational Settings. New York: Univ. Prese of America, 84–185.

Garavan, T. N., McGuire, D. (2001). Competencies and workplace learning: some reflections on the rhetoric and the reality. Journal of Workplace Learning, 13 (4), 144–164. doi: http://doi.org/10.1108/13665620110391097


GOST Style Citations


Про вищу освіту: Закон України № 1556-VII. 01.07.2014. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18

Про освіту: Закон України № 2145-VIII. 05.09.2017. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19

Батечко Н. Г. Підготовка викладачів вищої школи в умовах магістратури: теоретико-методологічні засади / ред. Цехмістер Я. В. Київ: Едельвейс, 2014. 708 с.

Брюханова Н. О., Корольова Н. В. Особливості моделювання професійної підготовки фахівців // Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2015. № 2. C. 21–34

Клокар Н. Андрагогічна модель підвищення кваліфікації педагогів на засадах диференційованого підходу // Післядипломна освіта в Україні. 2008. № 2. С. 23–28.

Лодатко Є. О. Моделювання в педагогіці: точки відліку // Педагогічна наука: історія, теорія, практика, тенденції розвитку. 2010. № 1. URL: http://intellect-invest.org.ua/pedagog_editions_e-magazine_pedagogical_science_vypuski_n1_2010_st_2/

Використання інтерактивних методів та мультимедійних засобів у підготовці педагога: зб. наук. пр. Кам’янець-Подільський: Абетка-НОВА, 2003. 208 с.

Професійна освіта: словник: навч. пос. / ред. Ничкало Н. Г. Київ, 2000. 380 с.

Сабатовська І. С., Кайдалова Л. Г. Моделювання діяльності фахівця: навч. пос. Харків: В-во НФаУ, 2014. 180 с.

Столяренко О. В. Моделювання педагогічної діяльності у підготовці фахівця: навч.-метод. пос. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2015. 196 с.

Competence: Inguires into its Meanning & Acguisition in Educational Settings / ed. Short E. C. New York: Univ. Prese of America, 1997. P. 84–185.

Garavan T. N., McGuire D. Competencies and workplace learning: some reflections on the rhetoric and the reality // Journal of Workplace Learning. 2001. Vol. 13, Issue 4. P. 144–164. doi: http://doi.org/10.1108/13665620110391097 







Copyright (c) 2019

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)