DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.164524

Педагогічна майстерність викладача вищої школи ХХІ століття: синергія віртуального і реального в освітньому просторі

Alla Semenova

Анотація


У статті досліджено сутність та особливості розвитку педагогічної майстерності викладача вищої школи у синергетичному поєднанні віртуального і реального в освітньому просторі. Обґрунтовано, що трансформаційні процеси інформаційно-цифрового освітнього простору України вимагають нових наукових досліджень щодо розвитку педагогічної майстерності. Відтак й, розвиток педагогічної майстерності викладача вищої школи у синергетичному поєднанні віртуального і реального в освітньому просторі є вельми актуальним завданням, оскільки асоціюється з соціальною самоорганізацією у мінливих умовах сьогодення. Сьогодні, постнекласична психосинергетична методологія дослідження психіки людини дістала нового розвитку в соціо-гуманітарній сфері. Доведено, що специфічність психомірних середовищ з позицій постнекласичної методології психосинергетики полягає у внутрішньо-психічному характері та обумовлена станами психіки. Це пояснюється тим, що зовнішні подразники не детермінують безпосередньо реакцій людини – вони опосередковуються через внутрішні умови. Продемонстровано, що педагогічна майстерність забезпечує самоорганізацію високого рівня професійної діяльності на рефлексивній основі. В сучасних умовах існування віртуального і реального світу педагогічна майстерність залишається виключно опочуттєвленою діяльністю планування майбутнього світу людства. Конкретизовано особливості впливів трансформаційних процесів інформаційно-цифрового освітнього простору на сучасне покоління. Найбільш вагомими новими вимогами до педагогічної майстерності в умовах трансформаційних процесів інформаційно-цифрового освітнього простору, що впливатимуть на сучасне покоління конкретизовано: сучасний педагог – активний користувач Інтернету, який має усвідомлювати власну моральну відповідальність при взаємодії у соціальних мережах; мета школи майбутнього – пристосування навчання до унікальних характеристик кожного учня, розвиваючи морально-етичні якості; запровадження он-лайн освіти, що скорочує фінансові витрати, при посиленні емоційно-позитивного впливу зворотного зв’язку в навчанні; цілісне вивчення освітнього простору у тріаді «минуле - сьогодення - майбутнє». На прикладі організації роботи Навчально-Консультаційного Центру ОНПУ «Педагогічна майстерність викладача вищої школи» пояснено напрями розвитку педагогічної майстерності викладача вищої школи ХХІ століття


Ключові слова


педагогічна майстерність; психосинергетика; інформаційно-цифровий освітній простір; самоорганізація; саморозвиток; освітньо-науковий портал

Повний текст:

PDF

Посилання


Metodolohichnyi seminar «Informatsiino-tsyfrovyi osvitnii prostir Ukrainy: transformatsiini protsesy i perspektyvy rozvytku» (2019). NAPN Ukrainy. Available at: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1515/

Agarwal, A. (2019). Three Education Trends That Will Revolutionize The Workplace In 2019. Forbes. Available at: https://www.forbes.com/sites/anantagarwal/2019/01/02/three-education-trends-that-will-revolutionize-the-workplace-in-2019/#a3da6c463638

Perekrest, Yu. (2019). Try osvitni trendy 2019 roku — za versiieiu hendyrektora osvitnoi platformy edX. Osvitoriia. Available at: https://osvitoria.media/news/try-osvitni-trendy-2019-roku-za-versiyeyu-gendyrektora-osvitnoyi-platformy-edx

Pocheptsov, G. G. (2019). Kak sozdayutsya novye identichnosti. Psyfactor. Available at: https://psyfactor.org/lib/poch-identity.htm?fbclid=IwAR0MRUsmMT67Ar4z3kPyTTzkb0NnTheyrFq2lnXb2QQXDz6rogssJBX_y7w

Fukuiama, F. (2019). Proty polityky identychnosti. Arhument. URL: http://argumentua.com/stati/frens-s-fukuyama-proti-pol-tiki-dentichnost

Kuznetsov, K. A., Shhelin, P. A. (2014). Natsional'naya identichnost' i ustoychivaya gosudarstvennost. Sravnitel'naya politika, 1, 31–36.

Kremen, V. H. (Ed.) (2014). Synerhetyka i osvita. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny, 348.

Semenova, A. V. (2009). Paradyhmalne modeliuvannia u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv. Odessa: Yurydychna literatura, 504.

Semenova, A. V. (2016). Tsinnisnyi vymir dosvidu subiektiv pedahohichnoi dii. Odessa: Bondarenko M. O., 436.

Khaken, G. (1991). Informatsiya i samoorganizatsiya. Makroskopicheskiy podkhod k slozhnym sistemam. Moscow: Mir, 240.

Ershova-Babenko, I. V. (2009). Mesto psikhosinergetiki v postneklassike. Postneklassika: filosofiya, nauka, kul'tura. Saint Petersburg: Izdatel'skiy dom «Mіr», 460–490.

Ershova-Babenko, I. V. (2005). Psikhosinergeticheskie strategii chelovecheskoy deyatel'nosti: kontseptual'naya model'. Vinnitsa: NOVA KNYGA, 360.

Ershova-Babenko, Y. V. (2009). Filosofiia osvity. Psykhosynerhetychnyi pidkhid. Problemy intehratsii ukrainskoi medychnoi osvity u svitovyi osvitnii prostir. Ternopil: Ukrmedknyha, 86–87.

Khaken, G. (2001). Printsipy raboty golovnogo mozga: sinergeticheskiy podkhod k aktivnosti mozga, povedeniyu i kognitivnoy deyatel'nosti. Moscow: PER SE, 353.

Semenova, A. V. (2015). Pedahohichna maisternist I. A. Ziaziuna – maiak dlia pedahohiv za poklykanniam. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity, 42 (46), 56–65.

Ziaziun, I. A. (2000). Pedahohika dobra: idealy i realii. Kyiv: MAUP, 312.

Ziaziun, I. A. (2008). Filosofiia pedahohichnoi dii. Kyiv; Cherkasy: ChNU im. B. Khmelnytskoho, 608.

Ziaziun, I. A. (Ed.) (2008). Pedahohichna maisternist. Kyiv: Bohdanova A. M., 376.

Nikolaev, S. (2018). Cekretnyy proekt Ilona Maska: kak rabotaet shkola Ad Astra, kotoruyu on postroil dlya svoikh detey. Proman. Available at: http://proman.com.ua/8418-raskryt-sekretnyj-proekt-ilona-maska-kak-rabotaet-shkola-ad-astra-kotoruyu-on-postroil-dlya-svoih-detej/

Filosofiia dlia startapera: navishcho pidpryiemtsiu ta aitishnyku humanitarni nauky (2018). Ain. URL: https://ain.ua/2018/12/17/filosofiya-dlya-startapera-navishho-pidpriyemcyu-ta-ajtishniku-gumanitarti-nauki/?fbclid=IwAR2qc0J7or7brovJLRPdXyxV9NWGt4F-eOo_-HNaSNZHEushAqqkGOTXfxk

Bowles, N. (2019). Human Contact Is Now a Luxury Good. The New York Times. Available at: https://www.nytimes.com/2019/03/23/sunday-review/human-contact-luxury-screens.html

Kolesova, H. V. (2017). Khto taki «iksy» ta «ihreky» i yak yim porozumitysia z «zetamy». Pedrada. Portal osvitian Ukrainy. Available at: https://www.pedrada.com.ua/article/1236-qqq-17-m3-15-03-2017-hto-tak-ksi-ta-greki-yak-m-porozumtisya-z-zetami?ustp=F&utm_medium=letter&utm_source=lettertnews&utm_campaing=le

Shotton, P., Shaffner, N. (1984). Dzhon Lennon v moey zhizni. Steyn End Dey. Available at: https://www.livelib.ru/book/1001554357/about-dzhon-lennon-v-moej-zhizni-pit-shotton

Ekimova, L. V. (2013). Ot schastlivogo uchitelya – k schastlivomu ucheniku: feliksologicheskoe napravlenie v obrazovanii. Sovremennaya pedagogika, 4. Available at: http://pedagogika.snauka.ru/2013/04/1776

Shhurkova, N. E. (2002). Kak vospitat' schastlivogo. Feliksologiya vospitaniya. Moscow: Pedagogicheskoe obshhestvo, 80.

Gippenreyter, Yu. B. (2008). Psikhologicheskaya teoriya deyatel'nosti. Motivatsionnyy aspekt. Psychology OnLine.Net. Available at: http://www.psychology-online.net/articles/doc-1028.html

Kremen, V. (2018). Filosofsko-pedahohichna spadshchyna akademika Ivana Ziaziuna v konteksti modernizatsii osvity. Filosofiia i psykholohiia pedahohichnoi dii. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 17, 9–19.

Ziaziun, I. A. (2004). Filosofiia pedahohichnoho svitohliadu. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia. Ukrainsko-polskyi zhurnal, 6, 209–222.

Vasianovych, H. P. (2015). Filosofsko-pedahohichni idei u Ya-kontseptsii Akademika Ivana Ziaziuna. Problemy ta perspektyvy formuvannia natsionalnoi humanitarno-tekhnichnoi elity. Idei akademika Ivana Ziaziuna u pratsiakh yoho uchniv i soratnykiv. Kharkiv: NTU «KhPI», 42 (46), 3–15.

Semenova, A. V. (2014). Emotsiine usvidomlennia yak konstrukt otsiniuvannia dynamiky rozvytku pedahohichnoi maisternosti vykladachiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv: psykhopedahohichnyi pidkhid. Teoriia i praktyka upravlinnia sotsialnymy systemamy, 4, 58–68.

Cazden, C., Cope, B., Fairclough, N., Gee, J. et. al. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66 (1), 60–93. doi: http://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u

Kress, G., Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Edward Arnold, 10–12.

Wenger, E., McDermott, R., Synder, W. M. (2002). Cultivating communities of practice. Boston: Harvard Business School Press, 54–120.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Методологічний семінар «Інформаційно-цифровий освітній простір України: трансформаційні процеси і перспективи розвитку» // НАПН України. 2019. URL: http://naps.gov.ua/ua/press/announcements/1515/

Agarwal A. Three Education Trends That Will Revolutionize The Workplace In 2019 // Forbes. 2019. URL: https://www.forbes.com/sites/anantagarwal/2019/01/02/three-education-trends-that-will-revolutionize-the-workplace-in-2019/#a3da6c463638

Перекрест Ю. Три освітні тренди 2019 року — за версією гендиректора освітньої платформи edX // Освіторія. 2019. URL: https://osvitoria.media/news/try-osvitni-trendy-2019-roku-za-versiyeyu-gendyrektora-osvitnoyi-platformy-edx

Почепцов Г. Г. Как создаются новые идентичности // Psyfactor. 2019. URL: https://psyfactor.org/lib/poch-identity.htm?fbclid=IwAR0MRUsmMT67Ar4z3kPyTTzkb0NnTheyrFq2lnXb2QQXDz6rogssJBX_y7w

Фукуяма Ф. Проти політики ідентичності // Аргумент. 2019. URL: http://argumentua.com/stati/frens-s-fukuyama-proti-pol-tiki-dentichnost

Кузнецов К. А., Щелин П. А. Национальная идентичность и устойчивая государственность // Сравнительная политика. 2014. № 1. С. 31–36.

Синергетика i освіта: монографія / ред. Кремень В. Г. Київ: Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.

Семенова А. В. Парадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів: монографія. Одеса: Юридична література, 2009. 504 с.

Семенова А. В. Ціннісний вимір досвіду суб’єктів педагогічної дії: монографія. Одеса: Бондаренко М. О., 2016. 436 с.

Хакен Г. Информация и самоорганизация. Макроскопический подход к сложным системам. Москва: Мир, 1991. 240 с.

Ершова-Бабенко И. В. Место психосинергетики в постнеклассике // Постнеклассика: философия, наука, культура: монография. Санкт-Петербург: Издательский дом «Міръ», 2009. С. 460–490.

Ершова-Бабенко И. В. Психосинергетические стратегии человеческой деятельности: концептуальная модель: монография. Винница: NOVA KNYGA, 2005. 360 с.

Ершова-Бабенко И. В. Філософія освіти. Психосинергетичний підхід // Проблеми інтеграції української медичної освіти у світовий освітній простір. Тернопіль: Укрмедкнига, 2009. С. 86–87.

Хакен Г. Принципы работы головного мозга: синергетический подход к активности мозга, поведению и когнитивной деятельности. Москва: ПЕР СЭ, 2001. 353 с.

Семенова А. В. Педагогічна майстерність І. А. Зязюна – маяк для педагогів за покликанням // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. 2015. № 42 (46). С. 56–65.

Зязюн І. А. Педагогіка добра: ідеали і реалії: наук.-метод. пос. Київ: МАУП, 2000. 312 с.

Зязюн І. А. Філософія педагогічної дії: монографія. Київ; Черкаси: ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2008. 608 с.

Педагогічна майстерність: підручник / ред. Зязюн І. А. Київ: Богданова А. М., 2008. 376 с.

Николаев С. Cекретный проект Илона Маска: как работает школа Ad Astra, которую он построил для своих детей // Proman. 2018. URL: http://proman.com.ua/8418-raskryt-sekretnyj-proekt-ilona-maska-kak-rabotaet-shkola-ad-astra-kotoruyu-on-postroil-dlya-svoih-detej/

Філософія для стартапера: навіщо підприємцю та айтішнику гуманітарні науки // Ain. 2018. URL: https://ain.ua/2018/12/17/filosofiya-dlya-startapera-navishho-pidpriyemcyu-ta-ajtishniku-gumanitarti-nauki/?fbclid=IwAR2qc0J7or7brovJLRPdXyxV9NWGt4F-eOo_-HNaSNZHEushAqqkGOTXfxk

Bowles N. Human Contact Is Now a Luxury Good // The New York Times. 2019. URL: https://www.nytimes.com/2019/03/23/sunday-review/human-contact-luxury-screens.html

Колесова Г. В. Хто такі «ікси» та «ігреки» і як їм порозумітися з «зетами» // Педрада. Портал освітян України. 2017. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/1236-qqq-17-m3-15-03-2017-hto-tak-ksi-ta-greki-yak-m-porozumtisya-z-zetami?ustp=F&utm_medium=letter&utm_source=lettertnews&utm_campaing=le

Шоттон П., Шаффнер Н. Джон Леннон в моей жизни. Стейн Энд Дэй, 1984. URL: https://www.livelib.ru/book/1001554357/about-dzhon-lennon-v-moej-zhizni-pit-shotton

Екимова Л. В. От счастливого учителя – к счастливому ученику: феликсологическое направление в образовании // Современная педагогика. 2013. № 4. URL: http://pedagogika.snauka.ru/2013/04/1776

Щуркова Н. Е. Как воспитать счастливого. Феликсология воспитания. Москва: Педагогическое общество, 2002. 80 с.

Гиппенрейтер Ю. Б. Психологическая теория деятельности. Мотивационный аспект // Psychology OnLine.Net. 2008. URL: http://www.psychology-online.net/articles/doc-1028.html

Кремень В. Філософсько-педагогічна спадщина академіка Івана Зязюна в контексті модернізації освіти // Філософія і психологія педагогічної дії. Естетика і етика педагогічної дії. 2018. № 17. С. 9–19.

Зязюн І. А. Філософія педагогічного світогляду // Професійна освіта: педагогіка і психологія. Українсько-польський журнал. 2004. № 6. С. 209–222.

Васянович Г. П. Філософсько-педагогічні ідеї у Я-концепції Академіка Івана Зязюна // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. пр. Ідеї академіка Івана Зязюна у працях його учнів і соратників: матер. міжнар. наук.-практ. конф. Харків: НТУ «ХПІ», 2015. № 42 (46). С. 3–15.

Семенова А. В. Емоційне усвідомлення як конструкт оцінювання динаміки розвитку педагогічної майстерності викладачів вищих технічних навчальних закладів: психопедагогічний підхід // Теорія і практика управління соціальними системами. 2014. № 4. С. 58–68.

A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures / Cazden C., Cope B., Fairclough N., Gee J. et. al. // Harvard Educational Review. 1996. Vol. 66, Issue 1. P. 60–93. doi: http://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u 

Kress G., Van Leeuwen T. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Edward Arnold, 2001. P. 10–12.

Wenger E., McDermott R., Synder W. M. Cultivating communities of practice. Boston: Harvard Business School Press, 2002. P. 54–120.







Copyright (c) 2019 Alla Semenova

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)