DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.185415

Methodical bases of formation of stage-figurative culture of the future teacher of musical art in the process of vocal preparation

Natalia Kosinskaya

Abstract


The article describes the methodological bases of formation of stage-figurative culture of future teachers of musical art in the process of vocal preparation. The state of the problem under study in pedagogical theory and practice is analyzed, the purpose, tasks, the essence of the basic forms and methods in the educational process are revealed, and their influence on the professional growth of future teachers of music art is determined.

The purpose of the article is to define and substantiate the methodological bases (content, forms and methods) of forming the stage-culture of future music teachers in the process of vocal training.

The research showed that the introduction of certain forms and methods in the educational process contributes to the deepening of methodological knowledge, optimization of the educational process, the development of interdisciplinary relationships and the qualitative preparation of future teachers. Сertain forms and methods allow to systematically, consistently improve knowledge, skills (interpretive, acting, vocal), to carry out a reflective evaluation of their own stage-and-culture.

Possession of stage-figurative culture, which is a component of the professional culture of a teacher of music art, allows to carry out the worldview, aesthetic, ethical, creative development of the child on the basis of interpretation of artistic images, their vocal design and stage expression.  That is why the content, forms and methods of preparation of the teacher of music art must be transformed, taking into account the methodological bases of professional, in particular, vocal preparation of the future teacher-musician, who is intended to relay the cultural and cultural values in the educational and cultural environment


Keywords


content; methods; forms; stage-culture; future teacher of musical art; vocal training

References


Ovcharenko, N. A. (2014). Profesiina pidhotovka maibutnikh vchyteliv muzychnoho mystetstva do vokalno-pedahohichnoi diialnosti: teoriia ta metodolohiia. Kryvyi Rih: Vyd. R. A. Kozlov, 400.

Oleksiuk, O. M., Tkach, M. M., Lisun, D. V. (2013). Hermenevtychnyi pidkhid u vyshchii mystetskii osviti. Kyiv: Kyivskyi un-t im. B. Hrinchenka, 164.

Provorova, Ye. M. (2017). Tekhnolohiia maister-klasu u metodychnii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv muzyky. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 157, 124–129.

Rostovskyi, O. (2011). Teoriia i metodyka muzychnoi osvity: navch.-metod. pos. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan, 640.

Harkusha, L. I., Ekonomova, O. S. (2016). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva do profesiinoi diialnosti. Kyiv: KU imeni Borysa Hrinchenka, 160.

Yutsevych, Yu. (1998). Teoriia i metodyka rozvytku spivatskoho holosu. Kyiv: IZMN, 160.

Iryhina, S. O. (2017). Teatralna pedahohika yak mystetsko-pedahohichna problema u systemi dyryhentsko-khorovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv-muzykantiv. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 157, 65–70.

Lymarenko, L. I. (2015). Studentskyi teatr u systemi profesiinoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv. Kherson: KhDU, 483.

Radul, V. V. (Ed.) (2015). Sotsioloho- pedahohichnyi slovnyk. Kharkiv: Machulin, 444.

Tsiatsiun, S. (2018). Step-by-step methodology of the musical and listening culture of adolescents by means of multimedia. Scientific Bulletin of Mukachevo State University Series “Pedagogy and Psychology”, 1 (7), 154–156. doi: http://doi.org/10.31339/2413-3329-2018-1(7)-154-156

Shevchenko, I. L. (2017). Vokalnyi ansambl yak forma orhanizatsii muzychno-tvorchoi diialnosti maibutnoho pedahoha-muzykanta. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 157, 141–147.

Avksentiieva, S. (2014). Aktyvni metody navchannia u formuvanni profesiinoi kompetentnosti pedahoha-muzykanta. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia, 9 (1), 122–129. Available at: http://www.library.udpu.org.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2014/9_1/Svitlana_Avksentieva.pdf

Horbenko, O. B. (2017). Formuvannia khudozhno-interpretatsiinykh umin maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva v orkestrovomu klasi. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, 157, 55–59.

Bond, E. (2000). Notes on Theatre in education. The Hidden Plot. London: Methuen, 221. doi: http://doi.org/10.5040/9781408164303


GOST Style Citations


Овчаренко Н. A. Професійна підготовка майбутніх вчителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: теорія та методологія: монографія. Кривий Ріг: Вид. Р. А. Козлов, 2014. 400 с.

Олексюк О. М., Ткач М. М., Лісун Д. В. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті: монографія. Київ: Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 164 с.

Проворова Є. М. Технологія майстер-класу у методичній підготовці майбутніх учителів музики // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 157. C. 124–129.

Ростовський О. Теорія і методика музичної освіти: навч.-метод. пос. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. 640 с.

Гаркуша Л. І., Економова О. С. Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до професійної діяльності: навч.-метод. пос. Київ: КУ імені Бориса Грінченка, 2016. 160 с.

Юцевич Ю. Теорія і методика розвитку співацького голосу: навч.-метод. пос. Київ: ІЗМН, 1998. 160 с.

Іригіна С. О. Театральна педагогіка як мистецько-педагогічна проблема у системі диригентсько-хорової підготовки майбутніх учителів-музикантів // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 157. C. 65–70.

Лимаренко Л. І. Студентський театр у системі професійної підготовки майбутніх педагогів: монографія. Херсон: ХДУ, 2015. 483 с.

Соціолого- педагогічний словник / ред. Радул В. В. Харків: Мачулін, 2015. 444 с.

Цзяцзюнь С. Поетапна методика формування музично-слухацької культури підлітків мультимедійними засобами // Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2018. № 1 (7). С. 154–156. doi: http://doi.org/10.31339/2413-3329-2018-1(7)-154-156 

Шевченко І. Л. Вокальний ансамбль як форма організації музично-творчої діяльності майбутнього педагога-музиканта. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 157. C. 141–147.

Авксентієва С. Активні методи навчання у формуванні професійної компетентності педагога-музиканта // Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2014. № 9 (1). C. 122–129. URL: http://www.library.udpu.org.ua/library_files/probl_sych_vchutela/2014/9_1/Svitlana_Avksentieva.pdf

Горбенко О. Б. Формування художньо-інтерпретаційних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва в оркестровому класі // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2017. № 157. C. 55–59.

Bond E. Notes on Theatre in education. The Hidden Plot. London: Methuen, 2000. 221 p. doi: http://doi.org/10.5040/9781408164303 







Copyright (c) 2019

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)