DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2020.192834

Teachers’ readiness to create the inclusive and computer-orientated environment at primary school

Svitlana Chupakhina

Abstract


The article deals with peculiarities of training specialists to create the inclusive and computer-oriented educational environment. A number of structural components that take a crucial system-forming role are highlighted in the article, namely a system of basic and professional future teachers’ values in inclusive education, practical potential, resource support for correctional and development activities and professional skills in the field of information and communication technologies and willingness to participate in e-education.

Research methods: psychological and pedagogical experiment, providing the qualitative and quantitative analysis of results, observations, questionnaires, interviews, modeling method and mathematical statistics.

The aim of the research work is to substantiate the structure and content of the inclusive and computer-orientated educational environment that will identify priority areas and activities in educational establishments and trace the range of professional competencies as a basis for working out a special course on syllabus.

The research work was carried out. It dealt with process of training future teachers to use electronic educational resources in the inclusive environment (to work in a team, implementing a comprehensive approach to educate a child with special educational needs, as well as to carry out diagnostic-advisory and pedagogical support). All mentioned above involved the students in studying the educational discipline.

Research findings on training future teachers to work in the inclusive educational and computer-orientated environment indicate that the competencies that are formed are rather satisfying, but there are certain aspects that teachers need to focus on, these are information and communication technology opportunities, they can use at work


Keywords


educational environment; inclusive and computer-orientated environment; information and communication technology; psycho and pedagogical needs

References


Lorman, T., Deppeler, D., Kharvi, D. (2010). Inkliuzyvna osvita. Pidtrymka rozmaittia u klasi. Kyiv: SPD-FO I. S. Parashyn, 296.

Kozak, M. Ya. (2015). Normatyvno-pravove zabezpechennia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini. Imidzh suchasnoho pedahoha, 3, 40–43.

Polikhronidi, A. (2016). Stvorennia inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha v suchasnykh navchalnykh zakladakh. Nauka i osvita, 6, 82–85.

Kolupaieva, A. (2014). Inkliuzyvna osvita yak model sotsialnoho ustroiu. Osoblyva dytyna: navchannia i vykhovannia, 2, 7–18.

Kosova, K. O. (2013). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv do vykorystannia informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii v umovakh inkliuzyvnoho navchannia. Kyiv, 20.

Wendelborg, C., Tossebro, J. (2011). Educational arrangements and social participation with peers amongst children with disabilities in regular schools. International Journal of Inclusive Education, 15 (5), 497–512. doi: http://doi.org/10.1080/13603110903131739

Chupakhina, S. V.; Zdanevych, L. V., Myskov, N. M., Pisotska, L. S., Reipovska, O. D. (Eds.) (2019). Stvorennia inkliuzyvnoho osvitnoho seredovyshcha v suchasnii shkoli: hotovnist maibutnikh pedahohiv. Zbirnyk naukovo-metodychnykh prats. Ch. II. Khmelnytskyi: KhHPA, 198–204.

Demchenko, I. I. (2013). Alhorytm kvaziprofesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv do roboty v umovakh inkliuzyvnoi osvity. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly, 45, 40–49.

Inkliuzyvne osvitnie seredovyshche: [za materialamy ofits. Internet-predstavnytstva Prezydenta Ukrainy] (2017). Metodyst, 6, 4–6.

Shevtsiv, Z. M. (2017). Vplyv zakonodavchoi bazy inkliuzyvnoi osvity na pidhotovku maibutnoho vchytelia do roboty v inkliuzyvnomu seredovyshchi zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladakh. Narodna osvita, 2 (32), 10–16.


GOST Style Citations


Лорман Т., Деппелер Д., Харві Д. Інклюзивна освіта. Підтримка розмаїття у класі: пр. пос. Київ: СПД-ФО І. С. Парашин, 2010. 296 с.

Козак М. Я. Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти в Україні // Імідж сучасного педагога. 2015. № 3. С. 40–43.

Поліхроніді А. Створення інклюзивного освітнього середовища в сучасних навчальних закладах // Наука і освіта. 2016. № 6. С. 82–85.

Колупаєва А. Інклюзивна освіта як модель соціального устрою // Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 2. С. 7–18.

Косова К. О. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до використання інформаційно-комунікаційних технологій в умовах інклюзивного навчання: автореф. дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2013. 20 с.

Wendelborg С., Tossebro J. Educational arrangements and social participation with peers amongst children with disabilities in regular schools // International Journal of Inclusive Education. 2011. Vol. 15, Issue 5. Р. 497–512. doi: http://doi.org/10.1080/13603110903131739 

Чупахіна С. В. Створення інклюзивного освітнього середовища в сучасній школі: готовність майбутніх педагогів / ред. Зданевич Л. В., Миськов Н. М., Пісоцькa Л. С., Рейповськa О. Д. // Збірник науково-методичних праць. Ч. ІІ. Хмельницький: ХГПА, 2019. C. 198–204.

Демченко І. І. Алгоритм квазіпрофесійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2013. № 45. С. 40–49.

Інклюзивне освітнє середовище: [за матеріалами офіц. Інтернет-представництва Президента України] // Методист. 2017. № 6. С. 4–6.

Шевців З. М. Вплив законодавчої бази інклюзивної освіти на підготовку майбутнього вчителя до роботи в інклюзивному середовищі загальноосвітнього навчального закладах // Народна освіта. 2017. № 2 (32). C. 10–16.







Copyright (c) 2020 Svitlana Chupakhina

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)