DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.70197

Introduction of the acievements of the environmental monitoring system of scientific institutions in the educational programs

Наталія Сергіївна Бордюг

Abstract


In the article were elucidated the features of implementation of the modern scientific knowledge and results of the studies of scientific institutions on environmental monitoring in the educational programs on the example of learning discipline “Environmental monitoring”. The activity of scientific institutions on environmental monitoring was analyzed as the one of subjects of the state system of environmental monitoring in Ukraine. The stages of the teacher’s preparation to the competence approach were determined and the structural-logic system of formation of the scientific competences (functional and special ones) in specialist of environmental monitoring was elaborated. At the expense of such complex preparation during the lectures in the future specialist-ecologists will be formed the modern scientific knowledge, abilities, skills that will be fixed during laboratory activities, work and pre-graduation practice. The main aspects of the students’ scientific work as their independent scientific-cognitive activity were elucidated. The structural-organizational arrangements that will favor the formation of fundamental scientific and special scientific competences in the future specialists-ecologists at the close cooperation of scientific institutions – university – teacher – student were recommended

Keywords


environmental monitoring; educational process; higher educational institution; scientific institution; competencies

References


Nacional'na systema osvity dlja zbalansovanogo rozvytku. Vol. 3 (2012). Kyiv: Centr ekologichnoi' osvity ta informacii', 219.

Osvita dlja stalogo rozvytku (2012). Nacional'na dopovid' (skorocheno). Available at: http://dea.gov.ua/chapter/osvita_dlya_stalogo_rozvitku_nacional4na_dopovid4_skorocheno

Bogoljubov, V. M., Klymenko, M. O., Mokin, V. B., Prylypko, V. A. et. al; Bogoljubov, V. M. (Ed.) (2010). Monitoryng dovkillja. Vinitsa: VNTU, 232.

Ridej, N. M.; Mel'nychuk, D. O. (Ed.) (2011). Stupeneva pidgotovka majbutnih ekologiv: teorija i praktyka. Kherson: Vydavnyctvo Oldi-pljus, 650.

Kucherenko, I., Ridei, N., Natalia, B., Shofolov, D. (2015). Educational aspects of ecological monitoring teaching. «Trends in Education 2015». Czech Republi.

Bordjug, N. S. (2016). Educational, scientific and administrative aspects of environmental monitoring system analysis. ScienceRise, 1/5 (18), 4–8. doi: 10.15587/2313-8416.2016.59068

Ministerstvo ekologii' ta pryrodnyh resursiv. Available at: http://www.menr.gov.ua/

NDU «Ukrai'ns'kyj naukovo-doslidnyj instytut ekologichnyh problem». Available at: http://www.niiep.kharkov.ua/

Derzhavne pidpryjemstvo «Shidnoukrai'ns'kyj ekologichnyj instytut». Available at: http://euaeco.com

Instytut agroekologii' ta pryrodokorystuvannja NAAN. Available at: http://www.agroeco.org.ua/

Derzhavna ustanova «Instytut ohorony gruntiv Ukrai'ny. Available at: http://www.iogu.gov.ua/

OKH bakalavra, naprjam pidgotovky 6.040106 «Ekologija, ohorona navkolyshn'ogo seredovyshha ta zbalansovane pryrodokorystuvannja» (2011). GSVO Ukrai'ny, zatverdzhenyj nakazom MONmolod'sportu vid 27.12.2011 r., № 1543.


GOST Style Citations


1. Національна система освіти для збалансованого розвитку. Т. 3 [Текст]: наук.-практ. конф. – К.: Центр екологічної освіти та інформації, 2012. – 219 с.

2. Освіта для сталого розвитку [Електронний ресурс]. – Національна доповідь (скорочено). – 2012. – Режим доступу: http://dea.gov.ua/chapter/osvita_dlya_stalogo_rozvitku_nacional4na_dopovid4_skorocheno

3. Боголюбов, В. М. Моніторинг довкілля [Текст]: підручник / В. М. Боголюбов, М. О. Клименко, В. Б. Мокін, В. А. Прилипко та ін.; під ред. В. М. Боголюбова. – 2-е вид., перер. і доп. – В.: ВНТУ, 2010. – 232 с.

4. Рідей, Н. М. Ступенева підготовка майбутніх екологів: теорія і практика [Текст]: монографія / Н. М. Рідей; за ред. Д. О. Мельничука. – Херсон: Видавництво Олді-плюс, 2011. – 650 с.

5. Kucherenko, I. Educational aspects of ecological monitoring teaching [Text]: conference / I. Kucherenko, N. Ridei, B. Natalia, D. Shofolov. – «Trends in Education 2015». – Czech Republi, 2015.

6. Бордюг, Н. С. Освітньо-наукові та управлінські аспекти аналізу системи державного моніторингу довкілля [Текст] / Н. С. Бордюг // ScienceRise. – 2016. – Т. 1, № 5 (18). – С. 4–8. doi: 10.15587/2313-8416.2016.59068

7. Міністерство екології та природних ресурсів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.menr.gov.ua/

8. НДУ «Український науково-дослідний інститут екологічних проблем» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.niiep.kharkov.ua/

9. Державне підприємство «Східноукраїнський екологічний інститут» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://euaeco.com

10. Інститут агроекології та природокористування НААН [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.agroeco.org.ua/

11. Державна установа «Інститут охорони грунтів України» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.iogu.gov.ua/

12. ОКХ бакалавра, напрям підготовки 6.040106 «Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування» [Текст]. – ГСВО України, затверджений наказом МОНмолодьспорту від 27.12.2011 р., № 1543.






Copyright (c) 2016 Наталія Сергіївна Бордюг

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)