DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.73994

The role of the teacher in construction of informational-educational environment of the school

Віталій Віталійович Шовкун

Abstract


The one of basic norms of guaranteeing of formation of competences, necessary for the successful life of pupils in the modern society, is a creation of correspondent informational-educational environment. That is why the important step in realization of the aforesaid educational tendencies within educational institution is a creation of informational-educational environment (IEE) that takes into account the features and needs of the modern generation of pupils. In the article is considered the structure of informational-educational environment of Kherson physical-technical lyceum, its features and functional possibilities for the different participants of educational process with correspondent levels of access. The offered informational-educational environment is permanently improved and added with new modules of software for support of the learning process, automation of the part of processes of the institution management, cooperation with parents


Keywords


educational process; organization of educational process; teacher of Informatics; informational-educational environment

References


Spivakovsky, O. V., Petukhova, L. E., Kotkova, V. V. (2014). Filosofiia trysubiektnoi dydaktyky v systemi pidhotovky maibutnoho vchytelia pochatkovykh klasiv [Philosophy trysub'yektnoyi didactics in training future elementary school teacher at the school]. Computer and family, 3, 7–11.

Bykov, V. Iu.; Kremen', V. G. (Ed.) (2008). Komp’iuteryzatsiia osvity. Sciences of Ukraine [Computerization of Education. Sciences of Ukraine]. Kyiv: Yurinkom Inter, 410–412.

Protsenko, G. A. (2012). Proektuvannya InformatsIynogo prostoru zagalnoosvItnogo navchalnogo zakladu [Design of information space of educational institutions]. Kyiv, 20.

Rakitinа, Ye., Lyskova V. (1999). Informatsionnyie polya v uchebnoy deyatelnosti [Information fields in the educational activity]. Informatics and Education, 1, 19–25.

Ilchenko, O. (2002). Organizatsionno-pedagogicheskie usloviya setevogo obucheniya [Organizational-pedagogical conditions of the network of training]. Moscow, 190.

Andreev, A. (2004). Nekotoryie problemyi pedagogiki v sovremennyih informatsionno-obrazovatelnyih sredah [Some problems of pedagogy in modern information and education media]. Innovations in Education, 6, 98–113.

Yasvin, V. A. (2001). Obrazovatelnaya sreda: ot modelirovaniya k proektirovaniyu [Educational environment: from modeling to design]. Moscow: Smysl, 366.

Shakhina, I. Y.; Tovazhnjans'kyj, L. L., Romanovs'kyj, O. G. (Eds.) (2013). Viznachennya I napryami stvorennya InformatsIynogo osvItnogo seredovischa [Determination and direction of development of information educational environment]. Problems and prospects of forming national humanitarian-technical elite. Kharkiv: NTU "HPI", 36-37 (40-41), 245–255.

Yong-Sang, C. (2011). Diversifikatsiya uchebnyih platform [Diversification of learning platforms]. Analytical note. Moscow: UNESCO Institute for information technologies in education, 12.

Andreev, A. A., Rubyn, Iu. V., Tytarev, L. H. (2001). The Department in the system of open education. Education in the information age. Moscow: MESY, 90–100.

Lazareva, Y. A. Distance learning in an educational environment. Available at: http://www.iiorao.ru/iio/pages/izdat/ison/publication/ison_2012/num_10_2012/Lazareva.pdf

Kechyev, L. N., Putylov, H. P., Tumkovskyi, S. R. Information educational environment of a technical University. CNewsAnalytyka. Available at: http://www.cnews.ru/reviews/free/edu/it_russia/institute.shtml

Shovkun, V.; Spivakovs'kyj, O. V. (Ed.) et. al. (2015). Pidgotovka maybutnogo vchitelya Informatiki do roboti v umovah suchasnogo InformatsIyno-osvItnogo seredovischa shkoli [Training of future teacher of informatics to work in modern information and educational environment of school]. Information Technologies in Education. Kherson: Vyd-vo HDU, 23, 136–146.


GOST Style Citations


1. Співаковський, О. В. Філософія трисуб'єктної дидактики в системі підготовки майбутнього вчителя початкових класів [Текст] / О. В. Співаковський, Л. Є. Петухова, В. В. Коткова // Комп'ютер у школі та сім'ї. – 2014. – № 3. – С. 7–11.

2. Биков, В. Ю. Комп’ютеризація освіти. Енциклопедія освіти України [Текст] / В. Ю. Биков; ред. В. Г. Кремень; Акад. пед. наук України. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – С. 410–412.

3. Проценко, Г. О. Проектування інформаційного простору загальноосвітнього навчального закладу [Текст]: автореф. дис. ... канд. пед. наук / Г. О. Проценко; НАПН України, Ін-т інформ. технологій і засобів навчання. – К., 2012. – 20 c.

4. Ракитина, Е. А. Информационные поля в учебной деятельности [Текст] / Е. А. Ракитина, В. Ю. Лыскова // Информатика и образование. – 1999. – № 1. – С. 19–25.

5. Ильченко, О. А. Организационно-педагогические условия сетевого обучения [Текст]: дис. … канд. пед. наук / О. А. Ильченко. – М., 2002. – 190 с.

6. Андреев, А. А. Некоторые проблемы педагогики в современных информационно-образовательных средах [Текст] / А. А. Андреев // Инновации в образовании. – 2004. – № 6. – С. 98–113.

7. Ясвин, В. А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию [Текст] / В. А. Ясвин. – М.: Смысл, 2001. – 366 с.

8. Шахіна, І. Ю. Визначення і напрями створення інформаційного освітнього середовища [Текст]: зб. наук. пр. / І. Ю. Шахіна; ред. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. – Харків: НТУ "ХПІ", 2013. – № 36-37 (40-41). – С. 245–255.

9. Йонг-Санг, Ч. Диверсификация учебных платформ [Текст] / Ч. Йонг-Санг // Аналитическая записка. – М.: Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании, 2011. – 12 с.

10. Андреев, А. А. Кафедра в системе открытого образования [Текст]: мат. конф. / А. А. Адреев, Ю. В. Рубин, Л. Г. Титарев // Образование в информационную эпоху. – М.: МЭСИ, 2001. – С. 90–100.

11. Лазарева, И. А. Дистанционное обучение в обучающей информационной среде [Электронный ресурс] / И. А. Лазарева // Режим доступа: http://www.iiorao.ru/iio/pages/izdat/ison/publication/ison_2012/num_10_2012/Lazareva.pdf

12. Кечиев, Л. Н. Информационно-образовательная среда технического вуза [Электронный ресурс] / Л. Н. Кечиев, Г. П. Путилов, С. Р. Тумковский // CNewsАналитика. – Режим доступа: http://www.cnews.ru/reviews/free/edu/it_russia/institute.shtml

13. Шовкун, В. В. Підготовка майбутнього вчителя інформатики до роботи в умовах сучасного інформаційно-освітнього середовища школи [Текст]: зб. наук. пр. / В. В. Шовкун; ред. О. В. Співаковський та ін. // Інформаційні технології в освіті. – Херсон: Вид-во ХДУ, 2015. – № 23. – С. 136–146.







Copyright (c) 2016

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)