DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.74342

Characteristics of adult education in european countries

Олена Станіславівна Волярська, Ольга Іванівна Пастушок

Abstract


In the article was considered a question of necessity of introduction of the system approach to organization of education of adult population in European space, to choice of optimal ways of the effective professional preparation of the different categories of adults for the diverse directions of qualification advance, determination of criteria of assessment of informal education of adults. There were grounded characteristics of professional training of specialists and unemployed people by the models on examples of Great Britain, Poland. There was determined the role of formal and informal education of adults. Formal education is given by the higher educational institutions – universities, institutions of postgraduate education, polytechnics and colleges. Informal education of adults is provided by the teaching associations, national educational institutions.

There were determined the vectors of modernization of education of adult population: orientation on the real needs of customers (private persons and entrepreneurs); structural transparence and content flexibility of learning programs; multichannel financing; democratization of the system of education of adults by decentralization of managerial authorities.

Conceptual principles of systematization of the prospects of development of education of adults in developed European countries are: determinism of educational policy of aforesaid countries by historical, political, national, socio-economic, cultural factors.

We assign to the prospective directions of further researches: the theory and practice of education of adult population in the context of elaboration of civil society of the global scale; psychological adaptation of adults to the study and/or work in the foreign countries; acknowledge of the results of formal and informal education within international cooperation

Keywords


lifelong education; education of adults; informal education; professional preparation

References


Awszeniuk, N. (2010). Europejski wymair internacjonalizacji ksztalcenia pedagogicznego. Educacja ustawiczna doroslych: kwartalnik naukowo-metodyczny, 4 (71), 14–19.

Kovalenko, S. M. (2005) Tendentsiyi rozvytku osvity doroslykh v Anhliyi (ostannya chvert' XX – pochatok XXI st.) [Development trends of adult education in England (last quarter of XX - beginning of XXI century)]. Zhytomyr, 235.

Tovkanets', H. V. (2014). Rozvytok ekonomichnoyi osvity u vyshchiy shkoli Chekhiyi i Slovachchyny u XX stolitti [The development of economic education in high school Czech Republic and Slovakia in the twentieth century]. Kyiv, 515.

Volyars'ka, O. S. (2015) Profesiyna pidhotovka bezrobitnykh: zarubizhni ta vitchyznyani tendentsiyi [Professional training of the unemployed: foreign and domestic the trend]. Porivnyal'na profesiyna pedahohika, 5 (2), 170–175

Luk"yanova, L. B. (2014). Adult education in modern Ukrainian academic discourse [Education for Adults in modern Ukrainian the scientific discourse]. Koncepciya akademika Nelli Ny`chkalo u vy`miri profesijnogo rozvy`tku osoby`stosti, 364–371.

Hryhor"yeva, T. Yu. (2006). Osoblyvosti vykladats'koyi diyal'nosti v navchal'nykh zakladakh dlya doroslykh [Features of teaching in schools for adults]. Suchasni informatsiyni tekhnolohiyi ta innovatsiyni metodyky navchannya u pidhotovtsi fakhivtsiv : metodolohiya, teoriya, dosvid, problemy, 10, 296–299.

Stelmach, W. (2010). Władza i kierowanie. Teorie i praktyki biurokracji. Warszawa: PLACET, 224.

Ensuring Basic Skills for Аll. Thematic Report 1. ASEM Lifelong Learning, 2002. Available at: http://www.uvm.dk/asem/reports/asemthe-maticreportl.pdf/

Global report on adult learning and education (2009. UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg.

Global Employment Trends 2014: Risk of a jobless recovery? (2014). International Labour Office. Geneva: ILO, 126.


GOST Style Citations


Awszeniuk, N. Europejski wymair internacjonalizacji ksztalcenia pedagogicznego [Text] / N. Awszeniuk // Educacja ustawiczna doroslych: kwartalnik naukowo-metodyczny. – 2010. – Vol. 4, Issue 71. – P. 14–19.

Коваленко,, С. М. Тенденції розвитку освіти дорослих в Англії (остання чверть ХХ – початок ХХІ ст.) [Текст]: дис. ... канд. пед. наук / С. М. Коваленко. – Житомир, 2005. – 235 с.

Товканець, Г. В. Розвиток економічної освіти у вищій школі Чехії і Словаччини у ХХ столітті [Текст]: дис. ... д-ра пед. наук / Г. В. Товканець. – Київ, 2014. – 515 с.

Волярська, О. С. Професійна підготовка безробітних: зарубіжні та вітчизняні тенденції [Текст] / О. C. Волярська // Порівняльна професійна педагогіка. – 2015. – Т. 5, Вип. 2. – С. 170–175.

Лук’янова, Л. Б. Освіта дорослих у сучасному українському науковому дискурсі [Текст]: зб. наук. пр. / Л. Б. Лук’янова. – В кн. Я – концепція академіка Неллі Ничкало у вимірі професійного розвитку особистості. – К.: НАПН України, 2014. – C. 364–371.

Григор'єва, Т. Ю. Особливості викладацької діяльності в навчальних закладах для дорослих [Текст]: зб. наук. пр. / Т. Ю. Григор'єва // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – 2006. – Вип. 10. – С. 296–299.

Stelmach, W. Władza i kierowanie. Teorie i praktyki biurokracji [Text] / W. Stelmach. – Warszawa: PLACET, 2010. – 224 p.

Ensuring Basic Skills for Аll. Thematic Report 1. ASEM Lifelong Learning, 2002 [Electronic resource]. – Available at: http://www.uvm.dk/asem/reports/asemthe-maticreportl.pdf/

Global report on adult learning and education [Text]. – UNESCO Institute for Lifelong Learning, Hamburg 2009, op. cit.

Global Employment Trends 2014: Risk of a jobless recovery? [Text]. – International Labour Office. Geneva: ILO. 2014. – 126 p.






Copyright (c) 2016 Олена Станіславівна Волярська, Ольга Іванівна Пастушок

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)