DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.76645

Pedagogical conditions of future primary school teachers’ culturological training

Тетяна Олександрівна Вінник

Abstract


In the article is emphasized the topicality and importance of culturological training of the future teachers of primary school. The author tries to ground pedagogical conditions of this process on the base of results of current studies and analysis of scientific-pedagogical sources. The first condition is a guaranteeing of positive motivation of the future teachers of primary school. It is directed on overcoming of contradictions and negative stereotypes of culturological activity and formation of internal motivation for mastering the culturological knowledge and skills, development of cognitive activity and consciousness of the importance of reflexive position in personal and professional improvement. The second condition is a consciousness, understanding and mastering by the future teachers of the system of knowledge about culturological teaching and skills of its practical use in the context of modern requirements to the professional-pedagogical activity and personal qualities of teacher of the primary classes. The third condition is an involvement of the future teachers in active culturological activity. It is directed on the rational choice and combination of traditional and innovative methods and forms of culturological training of students, stimulation of their activity for mastering the structural components of culturological preparedness


Keywords


future teachers of primary school; culturological training; pedagogical conditions; culturological preparedness

References


Khoruzha, L. L. (2003). Etychna kompetentnistʹ maybutnʹoho vchytelya pochatkovykh klasiv: teoriya i praktyka. Kyiv: Derzh. vyd-vo «Presa Ukrayiny», 320.

Hrynʹova, V. M. (2015). Pedahohichna kulʹtura maybutnʹoho vchytelya. Pedahohichna tvorchistʹ, maysternistʹ, profesionalizm u systemi pidhotovky osvityansʹkykh kadriv: zdobutky, poshuky, perspektyvy. Kyiv: Vydavnytstvo NPU imeni M. P. Drahomanova, 432.

Semchenko, V. A. (2004). Psykholohiya pedahohichnoyi diyalʹnosti. Kyiv: Vyshcha shkola, 335.

Ivanova, T. V. (2001). Kulʹturolohichnyy komponent u pidhotovtsi maybutnʹoho pedahoha. Novi tekhnolohiyi navchannya. Kyiv, 34–38.

Honcharenko, S. U. (2010). Pedahohichni doslidzhennya: metodolohichni porady molodym naukovtsyam. Kyiv; Vinnytsya: TOV firma «Planer», 308.

Zyuzina, T. O. (2009). Kulʹturolohichna pidhotovka studentiv u vyshchykh navchalʹnykh zakladakh: teoretyko-metodolohichni zasady zmistu osvity. Luhansʹk: Vyd-vo DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka», 384.

Naydʹonov, I. (2004). Bolonsʹkyy protses: kulʹturolohichni paradyhmy. Osvita i upr, 7 (2), 60–66.

Rudenko, V. N. (2004). Kulʹturolohycheskye osnovanyya tselostnosty soderzhanyya vyssheho obrazovanyya. Pedahohyka, 1, 42–48.

Kharytonova, S. V. (2013). Osnovnye strukturnye komponenty kulʹturolohycheskoy kompetentsyy. Sovremennye nauchnye issledovanija i innovacii, 7. Available at: http://web.snauka.ru/issues/2013/07/25475

Shevnyuk, O. L. (2003). Kulʹturolohichna osvita maybutnʹoho vchytelya: teoriya i praktyka. Kyiv: Vyd-vo nats. ped. un-tu im. M. P. Drahomanova, 232.

Holubenko, O., Chursin, M., Haydukov, V. (2007). Pro kulʹturnyy aspekt i vektor innovatsiy v osvitniy diyalʹnosti vyshchoyi shkoly. Kyiv: Pedahohichna dymka, 108–122.

Semychenko, V. A. (2000). Priorytety profesiynoyi pidhotovky: diyalʹnisnyy chy osobystyy pidkhid. Neperervna profesiyna osvita: problemy, poshuky, perspektyvy. Kyiv, 176–203.


GOST Style Citations


Хоружа, Л. Л. Етична компетентність майбутнього вчителя початкових класів: теорія і практика [Текст]: монографія / Л. Л. Хоружа. – К.: Держ. вид-во «Преса України», 2003. – 320 с.  

Гриньова, В. М. Педагогічна культура майбутнього вчителя [Текст]: монографія / В. М. Гриньова // Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у системі підготовки освітянських кадрів: здобутки, пошуки, перспективи. – К.: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. – 432 с.

Семченко, В. А. Психологія педагогічної діяльності [Текст]: навч. посіб. / В. А. Семченко. – К.: Вища школа, 2004. – 335 с.

Іванова, Т. В. Культурологічний компонент у підготовці майбутнього педагога [Текст]: наук.-метод.зб. / Т. В. Іванова; ред. В. О. Зайчук; М-во освіти і науки України, Наук. метод. центр вищ. освіти // Нові технології навчання. – К., 2001. – С. 34–38.

Гончаренко, С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям [Текст] / С. У. Гончаренко. – К.; Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2010. – 308 с.

Зюзіна, Т. О. Культурологічна підготовка студентів у вищих навчальних закладах: теоретико-методологічні засади змісту освіти [Текст]: монографія / Т. О. Зюзіна. – Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2009. – 384 с.

Найдьонов, І. Болонський процес: культурологічні парадигми [Текст] / І. Найдьонов // Освіта і упр. – 2004. – Т. 7, № 2. – С. 60–66.

Руденко, В. Н. Культурологические основания целостности содержания высшего образования [Текст] / В. В. Руденко // Педагогика. – 2004. – № 1. – С. 42–48.

Харитонова, С. В. Основные структурные компоненты культурологической компетенции [Электронный ресурс] / С. В. Харитонова // Современные научные исследования и инновации. – 2013. – № 7. – Режим доступа: http://web.snauka.ru/issues/2013/07/25475

Шевнюк, О. Л. Культурологічна освіта майбутнього вчителя: теорія і практика [Текст] / О. Л. Шевнюк. – К.: Вид-во нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова, 2003. – 232 с.

Голубенко, О. Про культурний аспект і вектор інновацій в освітній діяльності вищої школи [Текст] / О. Голубенко, М. Чурсін, В. Гайдуков. – К.: Педагогічна думка, 2007. – С. 108–122.

Семиченко, В. А. Пріоритети професійної підготовки: діяльнісний чи особистий підхід [Текст]: монограф. зб. ст. / В. А. Семиченко // Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи. – К., 2000. – С. 176–203

 







Copyright (c) 2016 Тетяна Олександрівна Вінник

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)