DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.87719

Elaboration of the method of using etymological analysis at the lessons of ukrainian language in primary school

Людмила Василівна Лук'яник

Abstract


The effectiveness of experimental methodology of using etymological analysis at the lessons of Ukrainian language in primary school is proved in the article. The problem of the study is urgent and is in pedagogical and methodological grounding of etymological work with a word, the study of origin and development of the words; explanation of origin of the word by its comparison with related words of the same or other languages, consideration of initial form and meaning of the word.

The methodical recommendations as to the mastering of stable skills of etymological explanation of the words by the pupils are grounded in experimental study; the criteria of primary school pupils’ erudition in etymology were elaborated. In the study are considered the problems of etymological analysis at the lessons of Ukrainian language in primary school with combination of grammar and orthographic tasks, using of etymology elements as a mean of activation of schoolchildren’s lexicon with the help of lexical-grammar, stylistic and logical exercises and different techniques of explanation of the meanings of new words


Keywords


etymological explanation; etymological analysis; origin of the words; initial form; lessons of Ukrainian language

References


Postanova «Pro zatverdzhennja Derzhavnogo standartu bazovoi' i povnoi' zagal'noi' seredn'oi' osvity» (2011). Kabinet Ministriv Ukrai'ny. Available at: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF

Ukrai'ns'ka mova. Navchal'na programa dlja zagal'noosvitnih navchal'nyh zakladiv 1–4 klasy. Pojasnjuval'na zapyska. Available at: http://mon.gov.ua/without%20SD/Програми/1-ukrayinska-mova-1-4-klas.lyuba.doc

mon.gov.ua/content/Новини/.../3-perelik-pochatkova-shkola-2015-2016.doc

Kudrjashjova, M. G. (2001). Slovoobrazovatel'nyj analiz v sisteme razvivajushhego obuchenija. Nach. shk., 10, 71–75.

Ganych, D., Olijnyk, I. S. (1985). Slovnyk lingvistychnyh terminiv. Kyiv: Vyshh. shk., 360.

Ponomariv, O. D. (1992). Etymologija. Stylistychni mozhlyvosti vnutrishn'oi' formy slova. Kyiv: Lybid', 112–121.

Kolomijec', V. T. (1992). Typologichni rysy ukrai'ns'koi' literaturnoi' movy na foni inshyh slov’jans'kyh mov. Movoznavstvo, 7, 4–8.

Trubachov, O. N. (2004). Trudy po jetimologii: Slovo. Istorija. Kul'tura. Vol. 1. Moscow: Jazyki slavjanskoj kul'tury, 800.

Mel'nychuk, O. S. et. al. (Eds.) (1982–2006). Etymologichnyj slovnyk ukrai'ns'koi' movy. Vol. 1-5. Kyiv: Nauk. dumka, 634, 573, 552, 656, 516.

Voskresens'ka, N., Svashenko, A. (2000). Etymologichnyj analiz, jak zasib pidvyshhennja piznaval'nyh interesiv ta gramotnosti uchniv. Ridni dzherela, 4, 18–22.

Vvedenskaja, L. A., Kolesnikov, N. P. (2004). Jetimologija. Sankt-Peterburg: Piter, 221.

Chuchka, P. P. (2005). Prizvyshha zakarpats'kyh ukrai'nciv. Istoryko-etymologichnyj slovnyk. Lviv: Svit, 345.

Kohichko, A. N. (1998). Jetimologicheskij analiz kak metodicheskij prijom pri obuchenii orfografii. Nach. shk., 1, 55–60.

Mihalenko, A. O., Kolesnichenko, M. A. (2014). Interesnaja jetimologija, ili pochemu slova takie raznye. Krasnojarsk, 106–107.

Dubina, O. (2005). Etymologija u movlennjevij dijal'nosti jak zasib rozvytku piznaval'nyh interesiv molodshyh shkoljariv. Pochat. shk., 10, 12–15.

Movchun, A. I., Movchun, L. V. (2009). U sviti etymologii'. Kyiv: Nash chas, 135.


GOST Style Citations


1. Постанова «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» [Текст]. – Кабінет Міністрів України, 2011. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF

2. Українська мова. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1–4 класи. Пояснювальна записка [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/without%20SD/Програми/1-ukrayinska-mova-1-4-klas.lyuba.doc

3. mon.gov.ua/content/Новини/.../3-perelik-pochatkova-shkola-2015-2016.doc

4. Кудряшёва, М. Г. Словообразовательный анализ в системе развивающего обучения [Текст] / М. Г. Кудряшёва // Нач. шк. – 2001. – № 10. – С. 71–75.

5. Ганич, Д. Словник лінгвістичних термінів [Текст] / Д. Г. Ганич, І. С. Олійник. – К.: Вищ. шк., 1985. – 360 с.

6. Пономарів, О. Д. Етимологія. Стилістичні можливості внутрішньої форми слова [Текст] / О. Д. Пономарів. – К.: Либідь, 1992. – С. 112–121.

7. Коломієць, В. Т. Типологічні риси української літературної мови на фоні інших слов’янських мов [Текст] / В. Т. Коломієць // Мовознавство. – 1992. – № 7. – С. 4–8.

8. Трубачов, О. Н. Труды по этимологии: Слово. История. Культура. Т. 1 [Текст] / О. Н. Трубачов. – М.: Языки славянской культуры, 2004. – 800 с.

9. Етимологічний словник української мови. Т. 1-5 [Текст] / ред. О. С. Мельничук та ін. – К.: Наук. думка, 1982–2006. – 634 с., 573 с., 552 с., 656 с., 516 с.

10. Воскресенська, Н. Етимологічний аналіз, як засіб підвищення пізнавальних інтересів та грамотності учнів [Текст] / Н. Воскресенська, А. Свашенко // Рідні джерела. – 2000. – № 4. – С. 18–22.

11. Введенская, Л. А. Этимология [Текст]: уч. пос. / Л. А. Введенская, Н. П. Колесников. – СПб.: Питер, 2004. – 221 с.

12. Чучка, П. П. Прізвища закарпатських українців. Історико-етимологічний словник [Текст] / П. П. Чучка. – Львів: Світ, 2005. – 345 с.

13. Кохичко, А. Н. Этимологический анализ как методический приём при обучении орфографии [Текст] / А. Н. Кохичко // Нач. шк. – 1998. – № 1. – С. 55–60.

14. Михаленко, А. О. Интересная этимология, или почему слова такие разные [Текст] / А. О. Михаленко, М. А. Колесниченко. – Красноярск, 2014. – С. 106–107.

15. Дубіна, О. Етимологія у мовленнєвій діяльності як засіб розвитку пізнавальних інтересів молодших школярів [Текст] / О. Дубіна // Почат. шк. – 2005. – № 10. – С. 12–15.

16. Мовчун, А. І. У світі етимології [Текст] / А. І. Мовчун, Л. В. Мовчун. – К.: Наш час, 2009. – 135 с.







Copyright (c) 2016 Людмила Василівна Лук'яник

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)