DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2016.87748

The analysis of the features of training of the teacher of XXI century in the light of European integration processes

Тетяна Євстафіївна Колупаєва

Abstract


The theoretical approaches to the problem of reformation of pedagogical education, requirements of the preparation of teacher of new generation, who must have the high professionalism, European culture and competence of the teacher of XXI century and the role of universities in preparation of pedagogical staff under conditions of entering in united European space of higher education are considered in the article.

The main components that the teacher of XXI century must have, professional requirements that allow teacher become a full-value citizen of the Europe of knowledge, to be a competitive specialist in pedagogical branch and realize own creative potential in any European or World state were defined.

The article deals with traditional and new requirements to the teachers that must be formed in all links of pedagogical education to guarantee the teachers’ ability to work effectively in European educational space


Keywords


globalization; new technologies; European identity; knowledge; multiculturalism; competence; quality; professionalism

References


Andrushhenko, V. P. (2003). Osvita na rubezhi stolit': filosofija, metodologija, praktyka. Neperervna profesijna osvita: filosofija, pedagogichni paradygmy, prognoz. Kyiv: Naukova dumka, 99–166.

Stepko, M., Klymenko, B., Tovazhnjans'kyj, L. (2004). Bolons'kyj proces i navchannja vprodovzh zhyttja. Kharkiv, 110.

Vasyljuk, A., Pacohyns'kyj, R., Jakovec', N. (2002). Suchasni osvitni systemy. Nizhyn, 140.

Vul'fson, B. (1990). Strategija razvitija obrazovanija na Zapade na poroge XXІ veka. Moscow: Izd-vo URAO, 208.

Karpenchuk, S. G. (2013). Filosofija osvity. Kyiv: Slovo, 687.

Klepko, S. F. (2006). Filosofija osvity v jevropejs'komu konteksti. Poltava: POIPPO, 328.

Kremen', V. (2003). Filosofija osvity XXI stolittja. Shljah osvity, 2, 2–6.

Puhovs'ka, L. (1997). Profesijna pidgotovka vchyteliv u Zahidnij Jevropi: spil'nist' i rozbizhnosti. Kyiv: Vyshha shkola, 179.

Council of Europe. European Commission (2007). Communication from the European Commission to the European Parliament: Improving the Quality of Teacher Education. Brussels.

Subina, O. O. (2013). Jevropejs'kyj vymir pedagogichnoi' osvity v 21 stolitti. Jednist' navchannja i naukovyh doslidzhen' – golovnyj pryncyp universytetu. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M. P. Dragomanova, 101–102. Available at: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/4770/1/Subina.pdf#page=1&zoom=auto,-129,441

Dearden, R. F. (1980). Theory and Practice in Education. Journal of Philosophy of Education, 14 (1), 17–29. doi: 10.1111/j.1467-9752.1980.tb00536.x

European Union. Key Competencies for Life learning. Recommendation of the European Parliament and to the Council of 18 December 2006 (2006/962/EC) (2006). Official Journal of the European Union, I.394/10–I.394/18.

European Commission. Common European Principles for Teacher Competencies and Qualifications (2005). Brussels: European Commission.

OECD. The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary. Available at: http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf

Koncepcija mizhnarodnoi' dijal'nosti. Available at: http://nauka.udpu.org.ua/kontseptsiya-mizhnarodnoji-diyalnosti


GOST Style Citations


1. Андрущенко, В. П. Освіта на рубежі століть: філософія, методологія, практика [Текст] / В. П. Андрущенко // Неперервна професійна освіта: філософія, педагогічні парадигми, прогноз. – К.: Наукова думка, 2003. – С. 99–166.

2. Степко, М. Болонський процес і навчання впродовж життя [Текст] / М. Степко, Б. Клименко, Л. Товажнянський. – Х., 2004. – 110 с.

3. Василюк, А. Сучасні освітні системи [Текст] / А. Василюк, Р. Пацохинський, Н. Яковець. – Ніжин, 2002. – 140 с.

4. Вульфсон, Б. Стратегия развития образования на Западе на пороге ХХІ века [Текст] / Б. Вульфсон. – М.: Изд-во УРАО, 1990. – 208 с.

5. Карпенчук, С. Г. Філософія освіти [Текст] / С. Г. Карпенчук. – К.: Слово, 2013. – 687 с.

6. Клепко, С. Ф. Філософія освіти в європейському контексті [Текст] / С. Ф. Клепко. – Полтава: ПОІППО, 2006. – 328 с.

7. Кремень, В. Філософія освіти ХХІ століття [Текст] / В. Кремень // Шлях освіти. – 2003. – № 2. – С. 2–6.

8. Пуховська, Л. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі: спільність і розбіжності [Текст]: монографія / Л. Пуховська. – К.: Вища школа, 1997. – 179 с.

9. Council of Europe. European Commission [Text]. – Communication from the European Commission to the European Parliament: Improving the Quality of Teacher Education. – Brussels, 2007.

10. Субіна, О. О. Європейський вимір педагогічної освіти в 21 столітті [Текст] / О. О. Субіна // Єдність навчання і наукових досліджень – головний принцип університету. – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2013. – С. 101–102. – Режим доступу: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/4770/1/Subina.pdf#page=1&zoom=auto,-129,441

11. Dearden, R. F. Theory and Practice in Education [Text] / R. F. Dearden // Journal of Philosophy of Education. – 1980. – Vol. 14, Issue 1. – P. 17–29. doi: 10.1111/j.1467-9752.1980.tb00536.x 

12. European Union. Key Competencies for Life learning. Recommendation of the European Parliament and to the Council of 18 December 2006 (2006/962/EC) [Text] // Official Journal of the European Union. – 2006. – P. I.394/10–I.394/18.

13. European Commission. Common European Principles for Teacher Competencies and Qualifications [Text]. – Brussels: European Commission, 2005.

14. OECD. The Definition and Selection of Key Competencies. Executive Summary [Electronic resource]. – Available at: http://www.oecd.org/dataoecd/47/61/35070367.pdf

15. Концепція міжнародної діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nauka.udpu.org.ua/kontseptsiya-mizhnarodnoji-diyalnosti







Copyright (c) 2016 Тетяна Євстафіївна Колупаєва

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)