DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2017.97176

Analysis of the results of pedagogical experiment on development of culture-creating competence in teachers-humanitarians of military higher educational institutions of Ukraine

Nataliia Zamotaieva

Abstract


The article analyzes the course and results of experimental-research check of effectiveness of elaborated theoretical model of development of culture-creating competence of teachers-humanitarians of MHEI in the system of post-graduate pedagogical education.

The theoretical model of development of culture-creating competence of military higher school teachers was grounded and elaborated using case-technology. The psychological-pedagogical conditions of development of culture-creating competence of MHEI teachers-humanitarians were determined. The logic, organizational features and course of pedagogical experiment at each its stage were elucidated, the results of experimental-research teaching were generalized. The conclusions of the study were made; the prospects of further study of considered scientific question were indicated.  

It was established, that culture-creating competence of MHEI teachers-humanitarians is manifested in their readiness for productive pedagogical activity, subject-subject interaction with pupils on the base of acquired totality of culturological knowledge, skills, esthetic experience, humanistic ideals and values, creative abilities and talent of co-creative activity that is remarkable for dynamic character and need permanent deepening, widening, renewal, practical training.

Introduction of the author’s model of culture-creating competence development of MHEI teachers-humanitarians using case-technology allows essentially optimize post-graduate training (re-training), qualification improvement of teachers of military higher school.

The prospects for further elaboration of considered scientific question that are in substantiation and projecting of new case typology, creation of case “battery” on topical pedagogical problems, study of the ways of integration of case-technology with interactive technologies of cooperated, communicative-dialogue, playing study were determined


Keywords


experimental-research teaching; culture-creating competence; case-technology; post-graduate pedagogical education; program of pedagogical experiment

References


Vitchenko, A. O. (2014). Rozvytok profesiynoyi kompetentnosti maybutnikh vykladachiv VVNZ iz vykorystannyam tekhnolohiyi sytuatyvnoho analizu. Visnyk Natsional'noho universytetu oborony Ukrayiny, 1 (38), 20–26.

Vitchenko, A. O., Os'odlo, V. I., Salkutsan, S. M.; Telelym, V. M. (Ed.) (2016). Tekhnolohiyi navchannya u vyshchiy viys'koviy shkoli: teoriya i praktyka. Kyiv: NUOU im. Ivana Chernyakhovs'koho, 250.

Zyazyun, I. A. (1996). Osvitni tekhnolohiyi u vymirakh pedahohichnoyi refleksiyi. Postmetodyka, 4 (14), 11–13.

Dubasenyuk, O. A., Semenyuk, T. V., Antonova, O. Ye. (2003). Profesiyna pidhotovka maybutn'oho vchytelya do pedahohichnoyi diyal'nosti. Zhytomyr: Zhytomyrs'kyy derzh. ped. un-t, 192.

Okon', V.; Danilov, M. A. (Ed.) (1962). Process obucheniya. Moscow: Uchpedgiz, 172.

Os'odlo, V. I. (2012). Psykholohiya profesiynoho stanovlennya ofitsera. Kyiv: PP «Zoloti Vorota», 463.

Sysoyeva, S. O. (2011). Interaktyvni tekhnolohiyi navchannya doroslykh. Kyiv: VD «EKMO», 320.

Zamotayeva, N. V. (2016). Osoblyvosti vykorystannya keysiv u protsesi rozvytku kul'turotvorchoyi kompetentnosti vykladachiv VVNZ. Visnyk Natsional'noho aviatsiynoho universytetu. Seriya: Pedahohika. Psykholohiya, 1 (8), 36–42.

Zamotayeva, N. V. (2016). Kul'turolohichne zabezpechennya viys'kovo-pedahohichnoho protsesu z vykorystannyam keys-tekhnolohiyi. Kyiv: Al'fa Reklama, 180.

Zamotayeva, N. V. (2014). Praktychne vykorystannya tekhnolohiyi sytuatyvnoho analizu na zanyattyakh riznykh vydiv. Vykorystannya metodiv aktyvnoho navchannya u navchal'no-vykhovnomu protsesi pidhotovky ofitseriv zapasu, 156–158.

Psihologo-pedagogicheskij praktikum rotnogo politrabotnika. Chep. ІІ (1989). Voennaya pedagogika. Doneck, 366.


GOST Style Citations


Вітченко, А. О. Розвиток професійної компетентності майбутніх викладачів ВВНЗ із використанням технології ситуативного аналізу [Текст] / А. О. Вітченко // Вісник Національного університету оборони України. – 2014. – Вип. 1 (38). – С. 20–26.

Вітченко, А. О. Технології навчання у вищій військовій школі: теорія і практика [Текст]: навч.-метод. пос. / А. О. Вітченко, В. І. Осьодло, С. М. Салкуцан; ред. В. М. Телелим. – К.: НУОУ ім. Івана Черняховського, 2016. – 250 с.

Зязюн, І. А. Освітні технології у вимірах педагогічної рефлексії [Текст] / І. А. Зязюн // Постметодика. – 1996. – № 4 (14). – С. 11–13.

Дубасенюк, О. А. Професійна підготовка майбутнього вчителя до педагогічної діяльності [Текст]: монографія / О. А. Дубасенюк, Т. В. Семенюк, О. Є. Антонова. – Житомир: Житомирський держ. пед. ун-т, 2003. – 192 с.

Оконь, В. Процесс обучения [Текст] / В. Оконь; ред. М. А. Данилов. – М.: Учпедгиз, 1962. – 172 с.

Осьодло, В. І. Психологія професійного становлення офіцера [Текст]: монографія / В. І. Осьодло. – К.: ПП «Золоті Ворота», 2012. – 463 с.

Сисоєва, С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих [Текст]: навч. метод. пос. / С. О. Сисоєва. – К.: ВД «ЕКМО», 2011. – 320 с.

Замотаєва, Н. В. Особливості використання кейсів у процесі розвитку культуротворчої компетентності викладачів ВВНЗ [Текст] / Н. В. Замотаєва // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. – 2016. – Вип. 1 (8). – С. 36–42.

Замотаєва, Н. В. Культурологічне забезпечення військово-педагогічного процесу з використанням кейс-технології [Текст]: навч. пос.-практ. / Н. В. Замотаєва. – К.: Альфа Реклама, 2016. – 180 с.

Замотаєва, Н. В. Практичне використання технології ситуативного аналізу на заняттях різних видів [Текст]: наук.-практ. сем. / Н. В. Замотаєва // Використання методів активного навчання у навчально-виховному процесі підготовки офіцерів запасу. – 2014. – С. 156–158.

Психолого-педагогический практикум ротного политработника. Ч. ІІ [Текст]: учеб.-метод. пос. – Военная педагогика. – Донецк, 1989. – 366 с.







Copyright (c) 2017

ISSN 2519-4984 (Online), ISSN 2519-4976 (Print)