DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4852.2016.88012

Research of the characteristics of medical cosmetics consumers in Ukraine

Ольга Вікторівна Посилкіна, Вікторія Григорівна Котлярова, Олена Валеріївна Чечотка

Abstract


The efficacy of the company marketing depends on the unity of identification of the target group problems. For this purpose, the company should determine its consumer’s features and to form his portrait.

The aim of research is formation of medical cosmetics consumers’ portrait and the analysis of its changes in last decade.

Structural analysis methods, graphical methods, comparison methods, and questioning method were used in the study.

In result it was found, that during the analyzed period from 2006 to 2016 consumers’ features changed, especially psychologically. The most noteworthy changes among them are: the change of the most important medical cosmetics specifications and purchase motives, and increase male consumers proportion. Changing of purchase priorities of the mentioned products, depending on the consumers’ age group, is also interesting result.

Thus, consumers’ features are dynamic; they can change under the influence of different factors. Therefore, these changes should be considered when developing of the strategy of medical cosmetics promotion

Keywords


medical cosmetics products; consumer’s portrait; consumer’s behavior; selection factors

References


Chugunov, A. V. (2011). Formuvannja strategіi vivedennja іsnujuchogo tovaru na novij rinok. Ekonomіka: realіi chasu, 1 (1), 42–46.

Krikavs'kij, E. V., Kosar, N. S., Pituljak, N. S. (2014). Marketingovі doslіdzhennja tendencіj rinku farmacevtichnih preparatіv. Naukovі pracі Donec'kogo nacіonal'nogo tehnіchnogo unіversitetu. Serіja: Ekonomіchna, 5, 175–184.

Zhivodonikov, E. (2014). Kosmetika v aptechnom segmente rynka Ukrainy. Kosmeticheskij rynok segodnja, 1, 32–36.

Kornjushin, V. (2012). Upravlenie aptechnoj kosmetikoj: tendencii, analiz, rekomendacii. Farmacevticheskij vestnik, 10.

Gacan, V., Boldyreva, E. (2006). Rezul'taty sociologicheskogo oprosa potrebitelej kosmeticheskih sredstv, provedennogo v aptechnih organizacijah. Vestnik VGU. Serija: Himija. Biologija. Farmacija, 1, 197–199.

Ol'hovs'ka, A. B., Kobec', M. M., Felonenko, L. S. (2011). Marketingove doslіdzhennja vіtchiznjanogo rinku lіkuval'noi kosmetiki. Upravlіnnja, ekonomіka ta zabezpechennja jakostі v farmacіi, 3 (17), 63–68.

Hanik, N., Peterchuk, І. (2012). Doslіdzhennnja prіoritetіv dlja spozhivachіv pri viborі kosmetichnih zasobіv po dogljadu za shkіroju. Ukrains'kij medichnij al'manah, 15 (5), 159–160.

Juldasheva, O. (2004). Kognitivnyj marketing i tehnologi potreblenija. Marketingovye kommunikacii, 6, 125–139.

Gorodec'ka, І., Chernjahovich, A. (2010). Osoblivostі pozicіonuvannja kosmetichnih zasobіv na vіtchiznjanomu farmacevtichnomu rinku. Farmacevtichnij chasopis, 3, 79–83.

Obzor prodazh kosmetiki v aptekah v 2016 g. (1 kvartal). Available at: http://www.dsm.ru/news/253/

Juhasz, M. L., Marmur, E. S. (2014). A review of selected chemical additives in cosmetic products. Dermatologic Therapy, 27 (6), 317–322. doi: 10.1111/dth.12146

Hougeir, F. G., Kircik, L. (2012). A review of delivery systems in cosmetics. Dermatologic Therapy, 25 (3), 234–237. doi: 10.1111/j.1529-8019.2012.01501.x

Vigan, M., Castelain, F. (2014). Cosmetovigilance: definition, regulation and use "in practice". European Journal of Dermatology, 24 (6), 643–649.


GOST Style Citations


1. Чугунов, А. В. Формування стратегії виведення існуючого товару на новий ринок [Текст] / А. В. Чугунов // Економіка: реалії часу. – 2011. – Т. 1, № 1. – С. 42–46.

2. Крикавський, Є. В. Маркетингові дослідження тенденцій ринку фармацевтичних препаратів [Текст] / Є. В. Крикавський, Н. С. Косар, Н. С. Питуляк // Наукові праці Донецького національного технічного університету. Серія: Економічна. – 2014. – № 5. – С. 175–184.

3. Живодоников, Е. Косметика в аптечном сегменте рынка Украины [Текст] / Е. Живодерников // Косметический рынок сегодня. – 2014. – № 1. – С. 32–36.

4. Корнюшин, В. Управление аптечной косметикой: тенденции, анализ, рекомендации [Текст] / В. Корнюшин // Фармацевтический вестник. – 2012. – № 10.

5. Гацан, В. Результаты социологического опроса потребителей косметических средств, проведенного в аптечних организациях [Текст] / В. Гацан, Е. Болдырева // Вестник ВГУ. Серия: Химия. Биология. Фармация. – 2006. – № 1. – С. 197–199.

6. Ольховська, А. Б. Маркетингове дослідження вітчизняного ринку лікувальної косметики [Текст] / А. Б. Ольховська, М. М. Кобець, Л. С. Фелоненко // Управління, економіка та забезпечення якості в фармації. – 2011. – Т. 3, № 17. – С. 63–68.

7. Ханик, Н. Дослідженння пріоритетів для споживачів при виборі косметичних засобів по догляду за шкірою [Текст] / Н. Ханик, І. Петерчук // Український медичний альманах. – 2012. – Т. 15, № 5. – С. 159–160.

8. Юлдашева, О. Когнитивный маркетинг и технологи потребления [Текст] / О. Юлдашева // Маркетинговые коммуникации. – 2004. – № 6. – С. 125–139.

9. Городецька, І. Особливості позиціонування косметичних засобів на вітчизняному фармацевтичному ринку [Текст] / І. Городецька, А. Черняхович // Фармацевтичний часопис. – 2010. – № 3. – С. 79–83.

10. Обзор продаж косметики в аптеках в 2016 г. (1 квартал) [Электронный ресурс]. – Режим доступa: http://www.dsm.ru/news/253/

11. Juhasz, M. L. A review of selected chemical additives in cosmetic products [Text] / M. L. Juhasz, E. S. Marmur // Dermatologic Therapy. – 2014. – Vol. 27, Issue 6. – P. 317–322. doi: 10.1111/dth.12146

12. Hougeir, F. G. A review of delivery systems in cosmetics [Text] / F. G. Hougeir, L. Kircik // Dermatol Therapy. – 2012. – Vol. 25, Issue 3. – P. 234–237. doi: 10.1111/j.1529-8019.2012.01501.x

13. Vigan, M. Cosmetovigilance: definition, regulation and use "in practice" [Text] / M. Vigan, F. Castelain // European Journal of Dermatology. – 2014. – Vol. 24, Issue 6. – P. 643–649.







Copyright (c) 2016 Ольга Вікторівна Посилкіна, Вікторія Григорівна Котлярова, Олена Валеріївна Чечотка

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2519-4852 (Online), ISSN 2519-4844 (Print)