DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.18.2.3

PORTFOLIO TECHNOLOGY AS A MEANS OF FORMING PROFESSIONAL COMPETENCIES FOR FUTURE SOCIAL SPHERE WORKERS

Antonina Kononchuk

Abstract


The article reveals the relevance of using new approaches and technologies to the formation of professional competences of future social workers in the process of professional training. The latest research on the definition of "portfolio" in the system of higher education analyzed. The portfolio presented as an innovative pedagogical technology for the formation of professional competences of future social workers. The principles, functions, essential characteristics of the technology are determined. The results of the research on the use of this technology in the process of training future social workers at Nizhyn Mykola Gogol State University within the framework of the study of educational disciplines presented. The possibility and prospects of the use of portfolio technology in preparing future employees of the social sphere in order to form professional competencies are considered.

Keywords


professional training; professional competence; portfolio technology; evaluation; social workers.

Full Text:

PDF

References


Gronlund Norman E. (2005). Student Performance Assessment: A Practical Guide / E. Norman Gronlund. K .: Educational Center "Consortium for the Improvement of Management Education in Ukraine", 312 [in Ukrainian] (Гронлунд Норман Е. (2005). Оцінювання студентської успішності: практичний посібник / Е. Норман Гронлунд. К. : Навчально-методичний центр «Консорціум із удосконалення менеджмент-освіти в Україні», 312).

The Law of Ukraine "About the Illness of the Osvit" [Electronic resource]. Access mode: http://zakon4.rada.gov.ua//laws/show/1556-18/page. [in Ukrainian] (Закон України «Про вищу освіту» [Електронний ресурс ]. Режим доступу : http://zakon4.rada.gov.ua//laws/show/1556-18/page).

Kondratenko, E. V. (2014). Portfolio as a technology for assessing the professional competencies of students. Bulletin of the Mari State University. №1(13), 176-180 [in Russian] (Кондратенко, Е. В. (2014). Портфолио как технология оценивания профессиональных компетентностей студентов. Вестник Марийского государственного университерта. №1(13), 176-180).

Modeling of a teacher's portfolio: teaching method-manual / method. N.V. Bakhmat. 2nd kind, reworked. and complemented Kamyanets-Podilsky, 2014, 72 [in Ukrainian] (Моделювання портфоліо педагога : навч.-метод.посібник / уклад. Н.В.Бахмат. 2-е вид., переробл. і доповн. Кам’янець-Подільський : ПП Буйницький А.А., 2014. 72).

New pedagogical and information technologies in the education system / E.S.Polat, M.Yu.Bukharkina, M.V. Moiseeva, A.E.Petrov; Ed. E.S. Polat. M.: Academy, 2002, 272 [in Russian] (Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / Е.С.Полат, М.Ю.Бухаркина, М.В.Моисеева, А.Е.Петров ; под ред. Е.С.Полат. М. : Академия, 2002. 272).

Assessment and selection of pedagogical innovations: theoretical and applied aspect: scientific method. manual / ed. L. Danilenko. K.: The Logos, 2001, 185 [in Ukrainian] (Оцінювання та відбір педагогічних інновацій : теоретико-прикладний аспект : науково-метод. посібник / за ред. Л.Даниленко. (2001). К. : Логос, 185).

Portfolio of teacher / red. I. Sokolianskaya. Kharkiv: View. Group "Basis", 2013, 224 [in Ukrainian] (Портфоліо педагога (2013). Укл. І.Т.Соколянська. Харків : Вид.група «Основа», 224).

Romanenko, Uy. А. (2012). Portfolio of the student: didactic aspect. Scientific notes of the NDU named by M.Gogol. Psychological-pedagogical sciences. №2, 38-40 [in Ukrainian] (Романенко Ю. А. (2012). Портфоліо студента : дидактичний аспект. Наукові записки НДУ імені М.Гоголя. Психолого-педагогічні науки. (2), 38-40).

Sydoruk, А. V. (2015). Use of portfolio technology in assessing the readiness of future teachers of physical culture. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Sumy: Sumy MPU named after AS Makarenko. №8(52), 186-192 [in Ukrainian] (Сидорук, А. В. (2015). Використання технології портфоліо в оцінюванні готовності майбутніх учителів фізичної культури. Педагогічні науки : теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ імені А.С.Макаренка. №8(52), 186-192).

Chapil, M. M. (2012). Pedagogical Technologies: teaching manual. K.: Academic Edition, 224 [in Ukrainian] (Чепіль, М. М. (2012). Педагогічні технології : навч. посіб. К. : Академвидав, 224).

Carless, D., Joughin, G. & Mok, M. (2006). Learning-oriented assessment: principles and practice, Assessment and Evaluation in Higher Education. №31(4), 395–398.

Ebel, R. L. (2005). Measuring Educational Achievements. N. J. : Prentice Hall, 481.

Rice, J. M. (2004). 50 years of objective measurement and research in education of Educational Research. № 41, 241-264.




Copyright (c) 2018 Antonina Kononchuk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.