DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.1.6.

BILINGUAL PROFESSIONAL TRAINING OF SOCIAL WORKERS IN GLOBALIZATION CONDITIONS

Svitlana Kolyadenko, Svitlana Sytniakivska, Natalia Seiko

Abstract


This article deals with the bilingual education in a domestic educational system. This article presents the method of bilingual professional training of future social sphere specialists as an alternative to classical training in the conditions of globalization and European integration of social work.
It has been proved that bilingual professional training is a necessary component of the modern system of education in the domestic higher educational institutions , which needs to be studied and further developed from a scientific and methodological point of view.
The key to successful implementation of bilingual professional training should be carefully developed methods of its implementation and training and methodological support, which is the main component of the entire process of professional training.
On the example of the special subject "World Models and Standards of Specialists Social Sphere Training " the method of bilingual professional training of future social workers was presented. It was argued that the lectures should be conducted in their native language (that is Ukrainian), while the practical classes were in a foreign language (English). This will allow students to develop communicative competence in a foreign language. Effective forms and methods of working with students in practical classes in the conditions of bilingual training were highlighted (case method, interactive presentations, discussions in foreign language to solve topical professional problems, "brainstorming", "round table talk", "business games", role-playing games, competitions in presentations, hands-on work, training, teamwork, group work, individual exercise training, situation modeling, program creation, projects, video lectures, modeling and presentations of interactive scenes).
Thus, the implementation of bilingual training will expand the possibilities of the future specialist for adaptation in the professional, social, informational and scientific modern realities.

Keywords


methodology; globalization; bilingual professional training; social workers.

References


Дубасенюк, О. 2005. Теорія і практика професійної виховної діяльності педагога : [монографія]. Житомир: Житомирський державний університет ім. І. Франка.

Бондар, В. 2005. Дидактика. Київ: Либідь.

Ситняківська, С. (2018). Теорія і методика підготовки фахівців соціальної сфери на білінгвальній основі в умовах університету: [монографія]. Житомир: Вид. О.О. Євенок, 524 с.

Понятійно-термінологічний білінгвальний словник: соціальна сфера (Terminology Bilingual Dictionary). (2016). Автори-укладачі: І. В. Літяга, С. М. Ситняківська; за заг. ред. проф. Н. А. Сейко. Вид. 3-ге, перероб. і доп. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 224 с.

Савченко, О. (1997). Ознаки особистісно-орієнтованої підготовки майбутнього вчителя. Творча особистість вчителя : проблеми теорії і практики. Київ, 25 – 29.

Вайнола, Р., Сисоєва, С. (2010). Методика викладання соціально-педагогічних дисциплін : навч. посіб. К.: Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка. 152 с.

Ситняківська, С. (2017). Розробка навчально-методичного забезпечення білінгвальної професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка : науковий журнал. Педагогічні науки. Житомир: Вид-во Житомирського держ. ун-ту імені І. Франка, Вип. 3 (89), 135–143.




Copyright (c) 2020 Світлана Коляденко, Світлана Ситняківська, Наталія Сейко

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.