STRUCTURE OF SOCIAL LEADERSHIP OF FUTURE SOCIAL WORKERS IN THE FIELD OF SOCIAL WORK

Authors

  • Daria Bybyk PhD in Social Work, Senior Lecturer Department of Theory and Technology of Social Work National Pedagogical Dragomanov University; Senior Researcher Laboratory of Social Pedagogy and Social Work Institute of Educational Problems of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine, , Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9947-8503

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.1.

Keywords:

components of structure, social leadership, social work, future social workers

Abstract

The relevance of the study is due to the need for real practice of training social workers in the formation of social leadership among future social workers as the main initiators of social changes and improvement of social work. The article presents the content and relevant components, components and indicators of social leadership of future specialists in the field of social work based on the synthesis of the results of scientific research. The purpose of the article is to summarize the scientific state of the development of the structure of social leadership of future specialists in the field of social work and to identify the main components and indicators, taking into account the requirements for modern specialists in the field of social work. Methods of comparison, generalization, synthesis, system analysis and expert assessment were used to clarify the content of the concept of "social leadership of social workers," its components and indicators. It has been established that stakeholder experts, with the necessary knowledge, skills and competencies, can effectively assess the indicators of the structural components of social leadership of future social workers when creating appropriate opportunities. Based on the results of the expert assessment, the indicators of social leadership of the relevant structural components were clarified: orientation to social changes as the value of social work; increased capacity to manage social work knowledge and resources; ensuring the development of analytical and creative thinking of social workers; striving for effective partnerships and team collaboration. It is emphasized that these structural components are interrelated and interdependent, and taking into account their content is important for the formation of social leadership among future social workers in the process of training.

References

Андрощук, І. В., & Андрощук, І. П. (2020). Співпраця закладів вищої освіти із стейкхолдерами як умова підвищення ефективності підготовки майбутніх педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика, (29), 215-226. [Androschuk, I. V, & Androschuk, I. P. (2020). Cooperation of higher education institutions with stakeholders as a condition for improving the efficiency of training future teachers. Pedagogical education: theory and practice, (29), 215-226. [in Ukrainian]

Бибик, Д. Д. & Савельчук, І. Б. (2020). Форми реалізації партнерської взаємодії освітніх закладів з фахівцями громадських організацій та суб’єктами волонтерської діяльності. Педагогіка партнерства: стан, проблеми, перспективи: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю). Житомир. 28 жовтня. (с. 52-54). Житомир. [Bybyk, D. D. & Savelchuk, I. B. (2020). Forms of partnership of educational institutions with specialists of public organizations and subjects of volunteer activity. Pedagogy of partnership: state, problems, prospects: materials of the all-Ukrainian scientific-practical conference (with international participation). Zhytomyr. October 28. (pp. 52-54). Zhytomyr. [in Ukrainian]

Бибик, Д. Д. (2020). Модель формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в умовах професійної підготовки. Social work and education, 7(4), 483-496. [Bybyk, D. (2020). Model of formation of social leadership in future social workers in the conditions of professional training. Social work and education, 7(4), 483-496. [in Ukrainian]

Бибик, Д. Д. (2018a). Можливості партнерської взаємодії щодо здійснення підготовки майбутніх соціальних працівників до соціального лідерства. Партнерська взаємодія у системі інститутів соціальної сфери: матеріали ІІ міжнародної науково-практичної конференції. Ніжин, 15-16 листопада. (с. 50-52). Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя. [Bybyk, D. D. (2018). Opportunities for partnership in the preparation of future social workers for social leadership. Partnership in the system of institutions of the social sphere: materials of the II international scientific-practical conference. Nizhyn, November 15-16. (pp. 50-52). Nizhyn: NDU Publishing House. M. Gogol. [in Ukrainian]

Волківська Д. А. (2014) Критерії та показники розвитку лідерського потенціалу студентського активу. Наукові записки. Серія «Психолого Педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), 4, 151-155. [Volkivska. D. A. (2014) Criteria and indicators for the development of leadership potential of student assets. Proceedings. Series "Psychological Pedagogical Sciences" (Nizhyn State University named after Nikolai Gogol), 4, 151-155. [in Ukrainian]

Гиззатуллин, И. Г. (2016). Развитие социального лидерства педагогов в социокультурной среде учреждений дополнительного образования детей (Doctoral dissertation, Челяб. гос. ин-т культуры). [Gizzatullin, I. G. (2016). Development of social leadership of teachers in the socio-cultural environment of institutions of additional education of children (Doctoral dissertation, Chelyabinsk State Institute of Culture) [in Russian]

Карманенко, В. В. (2019). Педагогічні умови формування лідерських якостей у студентів економічних університетів. (Дис. … канд. пед. наук). Полтава –Умань, 274. [Karmanenko, V. V. (2019). Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities in students of economic universities. (Dissertation нд Candidate of Pedagogical Sciences). Poltava-Uman, 274. [in Ukrainian]

Мороз, В. П. (2015). Організаційно-педагогічні умови формування лідерських якостей студентів вищих навчальних закладів у процесі діяльності органів студентського самоврядування: (Дис. … канд. пед. наук). Суми, 305. [Moroz, V. P. (2015). Organizational and pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of students of higher educational institutions in the process of activity of student self-government bodies: (Dissertation: Candidate of Pedagogical Sciences). Sumy, 305. [in Ukrainian]

Нестуля, С. І. (2019). Дидактичні засади формування лідерської компетентності майбутніх бакалаврів з менеджменту в освітньому середовищі університету. (Дис. докт. пед. наук). Полтава, 700. [Nestulya, S. I. (2019). Didactic principles of formation of leadership competence of future bachelors in management in the educational environment of the university. (Dissertation for Doctor of Pedagogical Sciences). Poltava, 700. [in Ukrainian]

Horishna, N., Slozanska, H., Soroka, O., & Romanovska, L. (2019). Exploring the leadership skills of pre-service social work students: implications for social work education. Problems of Education in the 21st Century, 77-5, 598–615

Published

2021-07-06

How to Cite

Bybyk, D. . (2021). STRUCTURE OF SOCIAL LEADERSHIP OF FUTURE SOCIAL WORKERS IN THE FIELD OF SOCIAL WORK. Social Work and Education, 8(2), 138–151. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.1.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK