ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА СОЦІАЛЬНОГО ЛІДЕРСТВА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Автор(и)

  • Дар’я Бибик доктор філософії з соціальної роботи, старший викладач кафедри теорії та технології соціальної роботи, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова; старший науковий співробітник лабораторії соціальної педагогіки та соціальної роботи, Інститут проблем виховання НАПН України, , Україна https://orcid.org/0000-0001-9947-8503

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.1.

Ключові слова:

соціальне лідерство, соціальна робота, майбутні соціальні працівники, компоненти структури

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена потребою реальної практики підготовки соціальних працівників у формуванні соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників як основних ініціаторів соціальних змін та удосконалення соціальної роботи. У статті на основі узагальнення результатів наукових досліджень представлено зміст та відповідні складові, компоненти та показники соціального лідерства майбутніх фахівців у галузі соціальної роботи. Метою статті є узагальнення наукового стану розроблення структури соціального лідерства майбутніх фахівців у галузі соціальної роботи та виявлення основних складових компонентів і показників з урахуванням вимог до сучасних фахівців у галузі соціальної роботи. Для виконання поставленої мети та завдань застосовувалися методи порівняння, узагальнення, синтезу, системного аналізу та експертного оцінювання для уточнення змісту поняття «соціальне лідерство соціальних працівників», його компонентів й показників. Встановлено, що експерти-стейкхолдери, володіючи необхідними знаннями, навичками та компетенціями, при створенні відповідних можливостей, можуть ефективно оцінити показники структурних компонентів соціального лідерства майбутніх соціальних працівників. За результатами експертного оцінювання здійснено уточнення показників соціального лідерства відповідних структурних компонентів: орієнтування на соціальні зміни як цінності соціальної роботи; розширення можливостей щодо управління знаннями та ресурсами соціальної роботи; забезпечення розвитку аналітичного і креативного мислення соціальних працівників; прагнення до ефективної партнерської співпраці та командної взаємодії. Акцентовано на тому, що зазначені структурні компоненти є взаємопов’язаними та взаємозалежними, а врахування їх змісту є важливим для формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в процесі професійної підготовки.

Посилання

Андрощук, І. В., & Андрощук, І. П. (2020). Співпраця закладів вищої освіти із стейкхолдерами як умова підвищення ефективності підготовки майбутніх педагогів. Педагогічна освіта: теорія і практика, (29), 215-226. [Androschuk, I. V, & Androschuk, I. P. (2020). Cooperation of higher education institutions with stakeholders as a condition for improving the efficiency of training future teachers. Pedagogical education: theory and practice, (29), 215-226. [in Ukrainian]

Бибик, Д. Д. & Савельчук, І. Б. (2020). Форми реалізації партнерської взаємодії освітніх закладів з фахівцями громадських організацій та суб’єктами волонтерської діяльності. Педагогіка партнерства: стан, проблеми, перспективи: матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції (з міжнародною участю). Житомир. 28 жовтня. (с. 52-54). Житомир. [Bybyk, D. D. & Savelchuk, I. B. (2020). Forms of partnership of educational institutions with specialists of public organizations and subjects of volunteer activity. Pedagogy of partnership: state, problems, prospects: materials of the all-Ukrainian scientific-practical conference (with international participation). Zhytomyr. October 28. (pp. 52-54). Zhytomyr. [in Ukrainian]

Бибик, Д. Д. (2020). Модель формування соціального лідерства у майбутніх соціальних працівників в умовах професійної підготовки. Social work and education, 7(4), 483-496. [Bybyk, D. (2020). Model of formation of social leadership in future social workers in the conditions of professional training. Social work and education, 7(4), 483-496. [in Ukrainian]

Бибик, Д. Д. (2018a). Можливості партнерської взаємодії щодо здійснення підготовки майбутніх соціальних працівників до соціального лідерства. Партнерська взаємодія у системі інститутів соціальної сфери: матеріали ІІ міжнародної науково-практичної конференції. Ніжин, 15-16 листопада. (с. 50-52). Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя. [Bybyk, D. D. (2018). Opportunities for partnership in the preparation of future social workers for social leadership. Partnership in the system of institutions of the social sphere: materials of the II international scientific-practical conference. Nizhyn, November 15-16. (pp. 50-52). Nizhyn: NDU Publishing House. M. Gogol. [in Ukrainian]

Волківська Д. А. (2014) Критерії та показники розвитку лідерського потенціалу студентського активу. Наукові записки. Серія «Психолого Педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя), 4, 151-155. [Volkivska. D. A. (2014) Criteria and indicators for the development of leadership potential of student assets. Proceedings. Series "Psychological Pedagogical Sciences" (Nizhyn State University named after Nikolai Gogol), 4, 151-155. [in Ukrainian]

Гиззатуллин, И. Г. (2016). Развитие социального лидерства педагогов в социокультурной среде учреждений дополнительного образования детей (Doctoral dissertation, Челяб. гос. ин-т культуры). [Gizzatullin, I. G. (2016). Development of social leadership of teachers in the socio-cultural environment of institutions of additional education of children (Doctoral dissertation, Chelyabinsk State Institute of Culture) [in Russian]

Карманенко, В. В. (2019). Педагогічні умови формування лідерських якостей у студентів економічних університетів. (Дис. … канд. пед. наук). Полтава –Умань, 274. [Karmanenko, V. V. (2019). Pedagogical conditions for the formation of leadership qualities in students of economic universities. (Dissertation нд Candidate of Pedagogical Sciences). Poltava-Uman, 274. [in Ukrainian]

Мороз, В. П. (2015). Організаційно-педагогічні умови формування лідерських якостей студентів вищих навчальних закладів у процесі діяльності органів студентського самоврядування: (Дис. … канд. пед. наук). Суми, 305. [Moroz, V. P. (2015). Organizational and pedagogical conditions for the formation of leadership qualities of students of higher educational institutions in the process of activity of student self-government bodies: (Dissertation: Candidate of Pedagogical Sciences). Sumy, 305. [in Ukrainian]

Нестуля, С. І. (2019). Дидактичні засади формування лідерської компетентності майбутніх бакалаврів з менеджменту в освітньому середовищі університету. (Дис. докт. пед. наук). Полтава, 700. [Nestulya, S. I. (2019). Didactic principles of formation of leadership competence of future bachelors in management in the educational environment of the university. (Dissertation for Doctor of Pedagogical Sciences). Poltava, 700. [in Ukrainian]

Horishna, N., Slozanska, H., Soroka, O., & Romanovska, L. (2019). Exploring the leadership skills of pre-service social work students: implications for social work education. Problems of Education in the 21st Century, 77-5, 598–615

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-07-06

Як цитувати

Бибик, Д. . (2021). ЗМІСТ ТА СТРУКТУРА СОЦІАЛЬНОГО ЛІДЕРСТВА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ГАЛУЗІ СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ. Social Work and Education, 8(2), 138–151. https://doi.org/10.25128/2520-6230.21.2.1.

Номер

Розділ

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK