STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIAL WORKERS TO THE COOPERATION WITH YOUNG FAMILIES, WHO NEED SOCIAL AND LAW PROTECTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.7.

Keywords:

professional training, model, structural and functional model of future social workers’ professional training, criteria and levels of expression of professional training.

Abstract

The work of a social worker for the proper performance of his professional duties requires appropriate training, which would provide not only theoretical knowledge but also practical skills. To do this, each higher education institution uses its own model of professional training of students as future social workers to work with young families. Therefore, we have considered the views of scientists on the content of the concept of “training model”, as it is for the training of future professionals, in our case social workers, is one of the means of their professional development. The problem of the model of professional training of future social workers to work with young families is actualized and the structural-functional model of professional training of future social workers to work with young families in need of social and legal protection is developed. The main blocks of this model of professional training are defined and described: target (purpose and tasks of professional training of future social workers to work with young families), theoretical and methodological (analysis of the state of professional training of future social workers to work with young families), organizational and content (organizational and pedagogical conditions of professional training and professional competence, defined by the Standard of Higher Education of Ukraine, field of knowledge 23 Social work, and social and legal competence of future social workers), procedural and educational (educational and methodological complex “Fundamentals of social and legal protection of young families”, educational and methodological support and syllabus of the discipline) and diagnostic unit (criterion apparatus and diagnosis of knowledge, competencies in future social workers to work with young families, which defines the criteria, levels and results of such training). The main criteria of professional training of future social workers to work with young families (motivational, personal, theoretical (cognitive-semantic) and activity-practical) and levels of such training (low (elementary), medium (basic) and high (creative) are determined. Diagnosis of the levels of expression of professional training of future social workers to work with young families on the basis of diagnostic tools.

Author Biographies

Galina Mikhaylishin, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine;

Doctor of Philosophy, Professor of the Department of Social Pedagogy and Social Work,

Miroslava Dovha, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine

PhD student of the Department of Theory and Methods of Preschool and Special Education,

References

Бурлака, Г. Ю. (1997). Социальная работа в России:проблемы формирования профессиональной культуры: дис. канд. социол. наук: спец. 13.00.08. М. 181 с. [Burlaka, G. Yu. (1997). Social work in Russia: problems of formation of professional culture: dis. Cand. sociol. Science: special. 13.00.08. M . 181 p. [in Russian].

Гришкова, Р. О. (2015). Інтeрнаціоналізація освіти з позицій компітентністного підходу до навчання. Стратегії країн Причорноморського регіону в геополітичному просторі. Миколаїв. С. 24-29. [Grishkova, R. O. (2015). Internationalization of education from the standpoint of a competency-based approach to learning. Strategies of the Black Sea region in the geopolitical space. Mykolaiv. P. 24-29. [in Ukrainian].

Карпенко, О. Г. (2006). Теоретико-методологічні підходи професійної готовності фахівців до соціальної роботи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 11. Вип.4. С. 47-54. [Karpenko, O. G. (2006). Theoretical and methodological approaches to professional readiness of specialists for social work. Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov. Series № 11. Issue 4. Pp. 47-54. [in Ukrainian].

Михайлишин Г. Й., Довга М. М. (2019). Соціальне проектування як один із прогресивних засобів подолання проблем молодих сімей у Івано-Франківській області. Освітній простір України. № 17. С.139-146. [Mykhailyshyn, G. Y., Dovha M. M. (2019). Social design as one of the progressive means for overcoming problems of young families in Ivano-Frankivsk region. Educational space of Ukraine. № 17. Pp. 139-146. [in Ukrainian].

Карпенко, О. Г. (2006). Теоретико-методологічні підходи професійної готовності фахівців до соціальної роботи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія № 11. Вип.4. С. 47-54. [Karpenko, O. G. (2006). Theoretical and methodological approaches to professional readiness of specialists for social work. Scientific journal of NPU named after MP Drahomanov. Series № 11. Issue 4. Pp. 47-54. [in Ukrainian].

Михайлишин Г. Й., Довга М. М. (2019). Соціальне проектування як один із прогресивних засобів подолання проблем молодих сімей у Івано-Франківській області. Освітній простір України. № 17. С.139-146. [Mykhailyshyn, G. Y., Dovha M. M. (2019). Social design as one of the progressive means for overcoming problems of young families in Ivano-Frankivsk region. Educational space of Ukraine. № 17. Pp. 139-146. [in Ukrainian].

Михайлишин, Г. Й. (2006). Формування професійних вмінь майбутніх учителів у системі виховної роботи вищих навчальних закладів фізичного виховання: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд пед.. наук: 13.00.04. Київ. 20 с. [Mykhailyshyn, G. Y. (2006). Formation of professional skills of future teachers in the system of educational work of higher educational institutions of physical education: author's ref. dis.for science. Degree of Candidate of Pedagogical Sciences: 13.00.04. Kyiv. 20 p. [in Ukrainian].

Модернізація вищої освіти України і Болонський процес : матеріали до першої лекції. (2004). Уклад. М.Ф. Степко, Я.Я. Болюбаш, К.М. Левківський, Ю.В. Сухарніков; відп. ред. М.Ф. Степко. К.: Узд. 60 с. [Modernization of higher education in Ukraine and the Bologna process: materials for the first lecture. (2004). Uklad. M.F. Stepko, Ya.Ya. Bolyubash, K.M. Levkivsky, Yu.V. Suharnikov; resp. ed. M.F. Stepko. K .: Uzd.. 60 s. [in Ukrainian].

Ожегов, С. И. (2007). Словарь русского языка: ок. 53000 слов; под общ. ред проф. Л.И. Скворцова. 24-е изд., испр. М.: ООО «Издательство Оникс»: ООО «Издательство Мир и образование». 640 с. [Ozhegov, S. I. (2007). Dictionary of the Russian language: approx. 53,000 words; under common order of prof. L.I. Skvortsova. 24th ed., Corrected. M .: LLC “Onyx Publishing House”: LLC “Publishing House World and Education”. 640 p. [in Russian].

Стандарт вищої освіти України за спеціальністю 231 «Соціальна робота» галузь знань 23 «Соціальна робота» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. (2019). Київ. № 557. 18 с. [Standard of higher education in Ukraine specialty 231 "Social work" field of knowledge 23 “Social work” for the first (bachelor’s) level of higher education. (2019). Kyiv. № 557. 18 p. [in Ukrainian].

Чусова, О. М. (2014). Діагностика підготовленості майбутніх соціальних педагогів до роботи з молодшими школярами девіантної поведінки. Наука і освіта. Педагогіка. № 3. С. 199-204.

[Chusova, O. M. (2014). Diagnosis of readiness of future social pedagogues to work with junior schoolchildren of deviant behavior. Science and education. Pedagogy. № 3. pp. 199–204. [in Ukrainian].

Published

2020-12-30

How to Cite

Mikhaylishin, G., & Dovha, M. (2020). STRUCTURAL AND FUNCTIONAL MODEL OF PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE SOCIAL WORKERS TO THE COOPERATION WITH YOUNG FAMILIES, WHO NEED SOCIAL AND LAW PROTECTION. Social Work and Education, 7(4), 497–513. https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.7.

Issue

Section

RECENT ISSUES IN SOCIAL WORK EDUCATION