МИСТЕЦЬКИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ В ЕСТЕТИЧНОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147422Ключові слова:
експериментальне мистецтво, мистецький експеримент, онауковлений мистецький експеримент, модерністський мистецький експеримент, постмодерний мистецький експеримент.Анотація
Мета роботи. Дослідження присвячене виявленню задіяності поняття експерименту в естетико-художньому дискурсі, становленню мистецького експерименту як естетичного поняття, окресленню трансформацій в інтерпретації мистецького експерименту у зв’язку із зміною моделей образотворення, означенню основних характеристик видів мистецького експерименту. Методологія дослідження полягає у застосуванні методів узагальнення, систематизації та порівняння, котрі дозволяють утвердити експеримент як естетичне поняття, спрямоване на позначення відповідних феноменів мистецького експериментування, виявити та окреслити особливості різних видів мистецького експерименту, що з’являлися в естетико-художньому просторі від кінця ХІХ ст. до наших днів. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні поняттєво-категоріального апарату естетики, залученні до його складу понять, необхідність яких продиктована естетичними та мистецькими феноменами сучасності. Для розрізнення експериментування в різних образотворчих системах запропоновано використовувати такі поняття, як «онауковлений мистецький експеримент», «модерністський мистецький експеримент», «постмодерний мистецький експеримент». Теоретичну інтерпретацію різних видів мистецького експерименту співставлено із практичними втіленнями експериментальних задумів у мистецтві. Такий підхід дозволяє представити спільність ідей, цінностей та інтерпретацій на рівні філософсько-естетичних та художніх пошуків представників певної епохи. Висновки. Осмислення особливостей становлення та розвитку мистецького експерименту, функціонування його в межах різних образотворчих систем, дозволяє нам виокремити основні види мистецького експерименту та виявити особливості онауковленого, модерністського та постмодерного експерименту. Практична реалізація у мистецькому просторі та теоретичне осмислення мистецького експерименту у працях провідних мислителів сучасності є достатньою підставою активного залучення поняття мистецького експерименту до сучасного естетико-художнього дискурсу.
Посилання
Адорно Т. Теорія естетики: Пер.з нім. К.: Основи, 2002. 518 с.
Беньямін В. Мистецький твір у добу його технічної відтворюваності. Вибране. Пер. з нім. Ю.Рибачук, Н.Лозинська. Львів: Літопис, 2002. С. 53-97.
Золя Э. Экспериментальный роман. Собрание сочинений в двадцяти шести томах: Пер. с франц. М. “Худож. лит.”, 1966. Т. 24. С. 239-280.
Кебуладзе В. Пам’ять і забуття.. Чарунки долі: ессеї. Львів: ВСЛ, 2016. с. 33-41.
Малевич К. От кубизма к супрематизму. Новый живописный реалізм. Собрание сочинений в пяти то-мах. М.: Гилея, 1995. Т.1. С. 26-34.
Eco, U. On Beauty (Alastair McEwen Trans). London: Seeker & Warburg, 2004. 438 p. URL: https://monoskop.org/images/4/45/Eco_Umberto_On_Beauty_2004.pdf
Gombrich E.H. The Story of Art. – New York: Phaidon Publishers Inc. The Oxford University Press New York, 1951. 472p.URL: https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.29158
Adorno, T. (2002). Aesthetics Theory. (P.Taraschuk Trans). Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Benjamin, W. (2002). The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Selected. (J.Rybachuk, N.Lozynska Trans). Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Zolia E. (1966) Experimental Roman. Works in Twenty Six Volumes. Moskow: Hudozhestvennaya Literatura. vol. 24. pp. 239-280 [in Russian].
Kebuladze V. (2016). Memory and Oblivion. Cells of the Fate: Essay. Lviv: VSL [in Ukrainian].
Malevych K. (1995). From Kubism to Suprematism. New Artistic Realism. Works in Five Volumes. Moskow: Gileia. vol. 1. pp. 26-34 [in Russian].
Eco, U. (2004). On Beauty. (Alastair McEwen Trans). London: Seeker & Warburg [in English]. Retrieved from https://monoskop.org/images/4/45/Eco_Umberto_On_Beauty_2004.pdf
Gombrich E.H. (1951). The Story of Art. New York: Phaidon Publishers Inc. The Oxford University Press New York [in English]. Retrieved from https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.29158.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.