НАЦІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ЖАНРУ РЕКВІЄМУ В АНГЛІЙСЬКІЙ МУЗИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147617Ключові слова:
реквієм, англійська музика, британська музика, хорова музика, англіканство, англіканський спів, національна традиція.Анотація
Мета статті. Стаття присвячена питанню національних особливостей розвитку реквієму як жанру заупокійної музики в англійській музичній традиції і творчого інтересу до нього композиторів сучасності. Методологія. У дослідженні використовуються системний та музично-культурологічний методи, які спрямовані на виявлення національно-культурного контексту становлення професійної музичної творчості в Англії в контексті взаємодії різних етнічних і богослужбових традицій. Метод музично-стильового аналізу застосовується для визначення специфічних стилістичних показників заупокійної музики в англіканстві, що дозволяє розглядати творчі досвіди композиторів cередини XX - початку XXI століть в контексті національної традиції. Наукова новизна. Національно-культурні витоки реквієму в англійській хоровій музиці не досліджувалися в українському музикознавстві, також спеціально не розглядалися сучасні композиторські інтерпретації цього жанру. З огляду на специфіку розвитку богослужбової музики в Англії, дослідницький інтерес звернений до генезису жанрово-стильової специфіки заупокійної меси в творчості англійських композиторів. Дана проблематика значною мірою заповнює тематичні прогалини у вивченні англійської музичної культури. Висновки. Доля реквієму в англійській музичної традиції складалася в складних і суперечливих умовах взаємодії римо-католицьких традицій і реформаторських англіканських оновлень богослужбової практики. Спеціальними догматичними принципами обумовлено "зникнення" жанру заупокійної меси в англіканстві і формування відповідного чину поховання, який значно відрізняється від латинського реквієму. Стиль англіканського хоралу складався у відповідності з вимогами до мінімалізації виразних музичних засобів і ясності. Жанри гімну і антему є найбільш показовими для англіканського співу в стилістичному відношенні і затребуваними в композиторській практиці сучасності.
Посилання
Булавинцева Ю. В. Реконструкция традиций в реквиеме романтической эпохи. Автореф. дисс.... канд. искусствоведения. 17.00.02 Музыкальное искусство. Нижний Новгород, 2009. 26 с.
Ефіменко А. Г. Еволюція жанру Реквієму в аспекті трактовки теми смерті (реквієм доби романтизму). Автореф. дисс…. канд. мистецтвознавства. 17.00.03 Музичне мистецтво. Києв, 1996. 26 с.
Ковнацкая Л. Г. Английская музыка ХХ века (истоки и этапы развития): Очерки. М. : Советский композитор, 1986. 216 с.
Мохова Н. К. Реквием послевоенных лет (проблема старинных хоровых жанров в современной музыке). Дис. … канд. искусствоведения 17.00.02 Музыкальное искусство. Горький, 1985. 250 с.
Муравська О. В. Німецька траурна погребальна музика лютеранської традиції як феномен європейської культури XVII-XX століть. Автореф. дис. …канд. мистецтвознавтсва. 17.00.03 Музичне мистецтво. Одеса, 2004. 16 с.
Уилсон-Диксон Э. История христианской музыки [Пер. с англ.]. Спб. : Мирт, 2001. 428 c.
Тарасевич Н. И. Социально-коммуникативная направленность жанра Реквием // Музыкальное произведение в системе художественной коммуникации. Красноярск : Издательство Красноярского университта, 1989. с. 94-110.
Robertson A. Requiem. Music of mourning and consolation. New York, Vashington: Frederik A. Praeger Pablisher, 1967. 300 р.
Bulavintseva, Yu. (2009). Reconstruction of traditions in the requiem of the romantic era. Nizhny Novgorod [in Russian].
Efimenko, A. (1996). Evolution of the genre of Requiem in the aspect of the treatment of those deaths (requiem to achieve romanticism). Kiev [in Ukrainian].
Kovnatskaya, L. (1986). English music of the twentieth century (sources and stages of development): Es-says. Moscow: Soviet Composer [in Russian].
Mokhova, N. (1985). Requiem of the post-war years (the problem of ancient choral genres in contemporary music). Gorkiy [in Russian].
Muravskaya, O. (2004). German mourning funerary music of the Lutheran tradition as a phenomenon of European culture of the XVII-XX centuries. Odessa [in Ukrainian].
Wilson-Dickson, E. (2001). History of Christian Music. St. Petersburg: Mirt [in Russian].
Tarasevich, N. (1989). Socio-communicative orientation of the genre Requiem // Musical work in the system of artistic communication. Krasnoyarsk: Publishing house of the Krasnoyarsk University [in Russian].
Robertson, A. (1967). Requiem. Music of mourning and consolation. New York, Vashington: Frederik A. Praeger Pablisher [in Englisch].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.