НАЦІОНАЛЬНІ АСПЕКТИ РОЗВИТКУ ЖАНРУ РЕКВІЄМУ В АНГЛІЙСЬКІЙ МУЗИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147617Ключові слова:
реквієм, англійська музика, британська музика, хорова музика, англіканство, англіканський спів, національна традиція.Анотація
Мета статті. Стаття присвячена питанню національних особливостей розвитку реквієму як жанру заупокійної музики в англійській музичній традиції і творчого інтересу до нього композиторів сучасності. Методологія. У дослідженні використовуються системний та музично-культурологічний методи, які спрямовані на виявлення національно-культурного контексту становлення професійної музичної творчості в Англії в контексті взаємодії різних етнічних і богослужбових традицій. Метод музично-стильового аналізу застосовується для визначення специфічних стилістичних показників заупокійної музики в англіканстві, що дозволяє розглядати творчі досвіди композиторів cередини XX - початку XXI століть в контексті національної традиції. Наукова новизна. Національно-культурні витоки реквієму в англійській хоровій музиці не досліджувалися в українському музикознавстві, також спеціально не розглядалися сучасні композиторські інтерпретації цього жанру. З огляду на специфіку розвитку богослужбової музики в Англії, дослідницький інтерес звернений до генезису жанрово-стильової специфіки заупокійної меси в творчості англійських композиторів. Дана проблематика значною мірою заповнює тематичні прогалини у вивченні англійської музичної культури. Висновки. Доля реквієму в англійській музичної традиції складалася в складних і суперечливих умовах взаємодії римо-католицьких традицій і реформаторських англіканських оновлень богослужбової практики. Спеціальними догматичними принципами обумовлено "зникнення" жанру заупокійної меси в англіканстві і формування відповідного чину поховання, який значно відрізняється від латинського реквієму. Стиль англіканського хоралу складався у відповідності з вимогами до мінімалізації виразних музичних засобів і ясності. Жанри гімну і антему є найбільш показовими для англіканського співу в стилістичному відношенні і затребуваними в композиторській практиці сучасності.
Посилання
Булавинцева Ю. В. Реконструкция традиций в реквиеме романтической эпохи. Автореф. дисс.... канд. искусствоведения. 17.00.02 Музыкальное искусство. Нижний Новгород, 2009. 26 с.
Ефіменко А. Г. Еволюція жанру Реквієму в аспекті трактовки теми смерті (реквієм доби романтизму). Автореф. дисс…. канд. мистецтвознавства. 17.00.03 Музичне мистецтво. Києв, 1996. 26 с.
Ковнацкая Л. Г. Английская музыка ХХ века (истоки и этапы развития): Очерки. М. : Советский композитор, 1986. 216 с.
Мохова Н. К. Реквием послевоенных лет (проблема старинных хоровых жанров в современной музыке). Дис. … канд. искусствоведения 17.00.02 Музыкальное искусство. Горький, 1985. 250 с.
Муравська О. В. Німецька траурна погребальна музика лютеранської традиції як феномен європейської культури XVII-XX століть. Автореф. дис. …канд. мистецтвознавтсва. 17.00.03 Музичне мистецтво. Одеса, 2004. 16 с.
Уилсон-Диксон Э. История христианской музыки [Пер. с англ.]. Спб. : Мирт, 2001. 428 c.
Тарасевич Н. И. Социально-коммуникативная направленность жанра Реквием // Музыкальное произведение в системе художественной коммуникации. Красноярск : Издательство Красноярского университта, 1989. с. 94-110.
Robertson A. Requiem. Music of mourning and consolation. New York, Vashington: Frederik A. Praeger Pablisher, 1967. 300 р.
Bulavintseva, Yu. (2009). Reconstruction of traditions in the requiem of the romantic era. Nizhny Novgorod [in Russian].
Efimenko, A. (1996). Evolution of the genre of Requiem in the aspect of the treatment of those deaths (requiem to achieve romanticism). Kiev [in Ukrainian].
Kovnatskaya, L. (1986). English music of the twentieth century (sources and stages of development): Es-says. Moscow: Soviet Composer [in Russian].
Mokhova, N. (1985). Requiem of the post-war years (the problem of ancient choral genres in contemporary music). Gorkiy [in Russian].
Muravskaya, O. (2004). German mourning funerary music of the Lutheran tradition as a phenomenon of European culture of the XVII-XX centuries. Odessa [in Ukrainian].
Wilson-Dickson, E. (2001). History of Christian Music. St. Petersburg: Mirt [in Russian].
Tarasevich, N. (1989). Socio-communicative orientation of the genre Requiem // Musical work in the system of artistic communication. Krasnoyarsk: Publishing house of the Krasnoyarsk University [in Russian].
Robertson, A. (1967). Requiem. Music of mourning and consolation. New York, Vashington: Frederik A. Praeger Pablisher [in Englisch].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License International CC-BY, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи.