DOI: https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.162757

ANALYSIS OF THE INTERACTION OF ARTISTIC TECHNOLOGIES IN THE THEATRICAL AND CONCERT ACTIVITY OF UKRAINE IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIO-CULTURAL PROCESSES

Artem Vinichuk

Abstract


The рurpоsе оf тhе research is to study modern tendencies of formation and interaction of traditions and innovations of the national contemporary Ukrainian art as a basis for the transformation of artistic technologies in the theatrical and concert activity. The dynamics of the formation of the latest artistic technologies used in theater and concert activity of Ukraine is considered. The methodology of the research is based on socio-cultural, introspective, retrospective methods, as well as methods of systematization and analysis of the formation of the latest artistic technologies used in theatrical and concert activity of Ukraine. The basis of the research is the comprehensive analysis of scientific and theoretical works, which combines dialectical approach with a synergetic paradigm. Factors influencing the formation and development of artistic technologies in new socio-cultural conditions of understanding and systematization of the processes taking place in contemporary theatrical and concert activities are generalized. Scientific novelty consists in studying the dynamics of the formation of the latest artistic technologies used in theatrical and concert activity of Ukraine. The peculiarities of the development of contemporary Ukrainian art as the basis for the transformation of artistic technologies in theatrical and concert activities of Ukraine are analyzed in detail. Conclusions. The use of artistic technologies in theater and concert activities reflects the dynamics of the formation and transformation of image sound design on the stage. The study of the influence of artistic technologies in its massive forms on a person becomes more and more relevant in the society of knowledge, when the factors of global informativeness and coverage of the broadest recipient circles play a decisive role in the artistic and communicativeprocesses.


Keywords


artistic technologies; folklore festivals; new artistic forms; theatrical art; theatrical and concert activity; musical culture; formation of artistic image.

Full Text:

PDF

References


Астафьева О. Н. От редактора: Социокультурные ракурсы синергетики / О. Н. Астафьева // Синергетичекая парадигма. Человеки общество в условиях нестабильности. –М.:Прогресс– Традиция,2003.–С.9–16.

Богуцький Юрій, Корабльова Надія,Чміль Ганна . Нова культурна реальність як соціодинамічний процес людинотворення через ролі / Юрій Богуцький, Надія Корабльова, Ганна Чміль. – К.: Інститут культурології НАМ України, 2013. –272ст

Коваленко Є. Аспекти реконструкції балетних вистав у національній опері України/ Єва Коваленко// Мистецтво та життя: зб. наук. праць / І. М. Юдкін, О. М. Бе-регова, О. І. Оніщенко, Є. І. Коваленко, І. Л. Бермес, О. С. Олійник. – К.: Ін-т культурології НАМ України, 2016. – 216С.

Конькова Г.В. Театр вхід без квитків. - К.: "Комбі-ЛТД", 2002.[Кн.] 2. - 156с.

Корній Л.П. M.Лисенко в контексті європейського Романтизму (Західна і Центральна Європа) / Л.П. Корній//Українське музикознавство.- Вип.32. - К.:, 2002.-С.16-27.

Людкевич С.П. Микола Лисенко як творець української національної музики / С.П. Людкевич // Люд-кевич С.П. Дослідження, статті, реценції, виступи: у 2 т. - Львів: Дивосвіт, 1999. - Т.1. - 292с.

Перепелиця О. Жестикуляція піаніста як засіб виконавської виразності / О.Перепелиця // Музика. - 2013. - №2. -С.28-31

Почепцов Георгій Від Facenbook і гламуру до Wikileaks: медіа комунікації. Вид. 2-е. - К.: Спадщина,

- 464с.

Данчук О. Шляхи розвитку художньо-естетичних орієнтирів в українському театрі. Вісник Національ-ної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ: Міленіум, 2014. № 1. -С.170-176

Astafyeva, O. N. (2003). From the editor: Socio-cultural angles of synergetics. Synergetic paradigm. Man and society in conditions of instability. Moscow : Progress – Tradition, 9-16 [in Russian].

Bogutsky, Yuri; Korablelova, Nadiya; Chmil, Hanna (2013). New cultural reality as a sociodynamic process of human creation through roles. Kyiv : Institute of Cultural Studies of Ukraine [in Ukrainian].

Kovalenko, E. (2016). Aspects of reconstruction of ballet performances in the national opera of Ukraine. Art and Life. Kyiv: Institute of Cultural Studies of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Konkova, G.V. (2002). The entrance to the theater without tickets. Kyiv : Kombi-LTD, 2 [inUkrainian].

Коrniy L. P. (2002). M. Lysenko in the context of European Romanticism (Western and Central Europe). Ukrainske muzykoznavstvo, 32. 16–27 [in Ukrainian].

Liudkevych, S. P. (1999). Mykola Lysenko as the creator of Ukrainian national music. Doslidzhennia, statti, retsenzii, vystupy. Lviv: Dyvosvit, 1 [in Ukrainian].

Perepelytsya, O. (2013). Gesturing pianist as a means of expressiveness. Muzyka, 2, 28-31 [in Ukrainian].

Pocheptsov G. (2014). From Facebook and Glamor to Wikileaks: Media Communication. Kyiv : Spadshchina [in Ukrainian].

Danchuk, O. (2014). Ways of development of artistic and aesthetic landmarks in the Ukrainian theater. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. Kyiv: Milenium, 1, 170-176 [in Ukrainian].