ДЖЕРЕЛА ІРМОСІВ КАНОНІВ БОГОЯВЛЕННЯ І СТРІТЕННЯ ГОСПОДНЬОГО ЦЕРКОВНОГО ПРОСТОПІНІЯ БОКШАЯ-МАЛИНИЧА 1906 РОКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2023.277673

Анотація

Мета роботи – здійснити узагальнення та уточнення джерел музичних текстів ірмосів канонів Богоявлення, Стрітення Господнього Церковного Простопінія Бокшая-Малинича 1906 року крізь призму тісних зв’язків із рукописними й друкованими ірмологіонами XVII–XIX ст. Методологія дослідження базується на комплексному системному підході поєднання критичного осмислення літератури, джерелознавчого, музично-аналітичного, порівняльного методів в аналізі музичних текстів. У порівняльному аналізі ірмосів різних списків використовуємо наукові положення О. С. Цалай-Якименко щодо формотворчих засад часомірної метрики в сакральній монодії. Наукова новизна дослідження полягає в уточненні джерел музичних текстів ірмосів канонів Богоявлення та Стрітення Господнього Простопінія 1906 року, особливостей структурування музичного матеріалу та змін при формуванні стислих форм розспівування богослужбових текстів. Висновки. Здійснений аналіз музичних текстів ірмосів Богоявлення та Стрітення Господнього Простопінія показує прямий зв’язок із рукописними та друкованими ірмологіонами. Основні відмінності в ірмосах Простопінія зумовлено орієнтацією церковних співців на стислі та спрощені форми розспівування богослужбових текстів, використання декількох типових поспівок, внаслідок чого відбулось формування нових інтонаційних утворень. Проведені порівняння музичних текстів з різних джерел демонструють особливості формування наспівів, збереження та оновлення давніх форм сакральної монодії в регіональній церковно-співочій практиці на початку XX століття.

Ключові слова: сакральна монодія, ірмос, Простопініє, Ірмологіон, мелодика, модальна метрика, ритміка, музичний текст.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-24

Номер

Розділ

Музичне мистецтво