Розвиток креативності в мовленні відповідно до стандартів PISA: перетин освітніх траєкторій університету та середньої школи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.17721/2663-0303.2025.1.01

Ключові слова:

креативність у мовленні, PISA-моніторинг, навчальний модуль, критерії та об'єкти оцінювання

Анотація

У статті винесено на обговорення результати дослідження креативності у мовленні як лінгводидактичної проблеми, пов'язаної з PISA-моніторингом українських школярів. Студентам магістерської програми університету, що готуються стати вчителями української та англійської мов, запропоновано структурований навчальний модуль розвитку креативності, змістом якого є аналіз звітів PISA, надання узагальнення методичних рекомендацій для викладання мов у середній школі, апробація колективного текстотворення та самооцінка креативності згідно з вимогами PISA. Авторами запропоновано специфічні для розвитку мовлення критерії та об'єкти оцінювання креативності на засадах когнітивного та комунікативного підходів. Виконання студентами завдань PISA заявлено як ключовий компонент підготовки до якісного оцінювання креативності школярів у майбутній учительській практиці. Серед критеріїв та об'єктів, що повинні використовуватися для оцінювання креативності мовлення: оригінальність і новизна ідеї, мовна майстерність і вміння експериментувати з мовними формами та стилем, діалогічність, структурна цілісність та інтеграція елементів тексту. Аналіз успішності навчального модуля визначено за допомогою методів дискусії та анкетування. Результати дослідження стануть у пригоді під час розроблення освітніх програм з підготовки вчителів української й англійської мов в університетах і типових освітніх програм у середній школі.

Біографії авторів

Олеся Любашенко, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

доктор педагогічних наук, професор,

кафедра методики викладання української та іноземних мов та літератур,

Анастасія Захарія, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в старшій профільній школі"

Дар'я Перловська, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

магістр програми "Теорія та методика навчання української мови і літератури, іноземної мови в старшій профільній школі"

Посилання

Ellis, R. (2015). Creativity and language learning. In R. H. Jones & J. C. Richards (Eds.), Creativity in language teaching: Perspectives from research and practice (pp. 32–48). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315730936-3

Falshchynska, Y., & Mahdenko, I. (2024). Etapy formuvannya kreatyvnoho monolohichnoho movlennya u starshoklasnykiv: Vid ideyi do realizatsiyi [Stages of developing creative monologic speech among high school students: From idea to implementation]. Journal of Cross-Cultural Education, 3, 54–65. https://vspu.net/jcrosscultural/index.php/journal/article/view/1

Grey, S., & Morris, P. (2024). Capturing the spark: PISA, twenty-first century skills and the reconstruction of creativity. Globalisation, Societies and Education, 22(2), 156-171. https://doi.org/10.1080/14767724.2022.2100981

Guilford, J. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444–454. https://doi.org/10.1037/h0063487

Herasymenko, E. M. (2019, October 8). Linguistic creativity as an integral component of a creative personality [Linhvistychna kreatyvnist yak nevidyemnyy skladnyk kreatyvnoyi osobystosti] [Conference Proceedings]. The 2nd All-Ukrainian Scientific and Practical Conference: Topical Issues of Modern Philology and Methods of Language Teaching in Universities: (pp. 129–133). Kharkiv. Ukraine. https://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/23072

Jones, R. H. (2020). Creativity in language learning and teaching: Translingual practices and transcultural identities. Applied Linguistics Review, 11(4), 535–550. https://doi.org/10.1515/applirev2018-0114

Lisova, T., Tereshchenko, V., Bychko, H., Mazorchuk, M., Bondarenko, H., & Vakulenko, T. (2024). Creative Thinking: National Report on the Results of the International PISA-2022 Educational Assessment Study. Ukrainian Center for Educational Quality Assessment. https://pisa.testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2024/09/Naczionalnyj-zvit-izkreatyvnogo-myslennya.pdf

Liubashenko, O., & Drahinda, O. (2024). Acts of creativity in oral and written language teaching in secondary school: a handbook review. Ars Linguodidacticae, 14(2), 81–92. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2024.2.06

Marashi, H., & Khatami, H. (2017). Using cooperative learning to boost creativity and motivation in language learning. Journal of Language and Translation, 7(1), 43-58.

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2023). Are Ukrainian 15-year-olds creative? Presentation of the national PISA-2022 report. https://mon.gov.ua/news/chy-kreatyvni-ukrainski-15-richni-pidlitky-prezentovano-natsionalnyi-zvit-pisa2022

O'Neil, H. F., Abedi, J., & Spielberger, C. D. (1994). Reliability and validity of a newly constructed multiple-choice creativity instrument. Journal of Creative Behavior, 28(3), 189–202. https://doi.org/10.1207/s15326934crj0901_8

Ordina, L. L. (2024). Formuvannya kreatyvnoyi kompetentnosti studentiv u zakladi vyshchoyi osvity [Formation of students' creative competence in higher education institutions] [Conference Proceedings]. International Scientific and Practical Conference. Agricultural Education and Science: Achievements, Role, and Development Factors(pp. 256–259). Bila Tserkva, Ukraine. https://rep.btsau.edu.ua/bitstream/BNAU/12713/1/Formuvannia_krea.pdf

Pasynok, V. H. (2019). Kreatyvnist ta tvorchist dyskursyvnoyi osobystosti pedahoha [Creativity and discursive personality development of a teacher]. Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Foreign Philology. Methods of Teaching Foreign Languages, 89, 46–51. https://doi.org/10.26565/2227-8877-2019-89-07

Pont-Niclòs, I., Echegoyen-Sanz, Y., & MartínEzpeleta, A. (2024). Assessing the linguistic creativity domain of last-year compulsory secondary school students. Education Sciences, 14(2), 153. https://doi.org/10.3390/educsci14020153

Rački, G., Hlebec, V., & Musek, J. (2015). Linguistic creativity: Development and validation of the linguistic creativity scale (LCS-15). Creativity Research Journal, 27(3), 314–320. https://doi.org/10.1080/10400419.2015.1063967

Richards, J. C. (2015). Creativity and language teaching. In R. H. Jones & J. C. Richards (Eds.), Creativity in language teaching: Perspectives from research and practice (pp. 3–15). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315730936-1

Shen, W. (2021). An empirical study on the assessment of English writing creativity in college students. Theory and Practice in Language Studies, 11(3), 255–262. https://doi.org/10.17507/tpls.1103.03

Torrance, E. P. (1974). Torrance tests of creative thinking: Norms-technical manual. Scholastic Testing Service

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27

Як цитувати

Любашенко, О., Захарія, А., & Перловська, Д. (2025). Розвиток креативності в мовленні відповідно до стандартів PISA: перетин освітніх траєкторій університету та середньої школи. ARS LINGUODIDACTICAE, (15(1), 5–25. https://doi.org/10.17721/2663-0303.2025.1.01

Номер

Розділ

ПЕРСПЕКТИВИ ЛІНГВОДИДАКТИКИ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ ТА УНІВЕРСИТЕТІ